Sollicitatietopic #2

Als je goed weet wat de functie inhoudt, is de juiste vragen stellen niet zo lastig. De sollicitanten zullen als het goed is zelf ook veel vragen aan jullie stellen, over de functie en zo kom je er vanzelf achter of het een match is. Ik vind ‘grillen’ een onprettige woordkeuze en vaak ook niet passend voor een gesprek waarbij het wederzijds aftasten is, een sollicitant heeft vaak ook iets op te geven (zoals z’n huidige baan) en moet zelf ook bepalen of ie de functie wil, zeker in de huidige arbeidsmarkt.

20 likes

Ik zou vooral situationele vragen stellen, zoals “stel dat dit gebeurt, hoe pak je het aan?”. Daarmee kun je goed inschatten of degene het niveau heeft, maar is het niet “grillen”, kan je alsnog een relaxte sfeer bewaren. En kijken naar de belangrijkste componenten van de job en dan een vraag stellen als “waaruit blijkt dat je…”, om gericht ervaring te toetsen.

1 like

Grillen is een ongelukkige woordkeuze inderdaad. Ik bedoel te zeggen dat ik op deze functie best wat verwacht van iemand, dus ik wil ook een goed beeld kunnen krijgen.

Bij externe kandidaten kan ik me voorstellen dat het ook wat meer aftasten is. Er zitten wel een aantal interne kandidaten tussen die heel goed weten wat de functie inhoudt, dus over die gesprekken moet ik misschien wel iets meer nadenken.

@Moskou goeie, ik ga wat realistische situaties bedenken.

1 like

Aan mij werd gevraagd wat ik wil en dat werd gegeven zonder gezeur. Heb geen oude salarisstrook ingeleverd. In principe is er budget voor de allerlaatste trede, dus die zou je kunnen krijgen.
Maar wel goed om hoger te zitten dan wat je echt wil voor als ze wel met een lager tegenvoorstel komen. Lekker hoog inzetten. Je hebt veel jaren ervaring en er is nog steeds enorme arbeidskrapte. Succes!

3 likes

Ook bij interne kandidaten is een goede sfeer zeer belangrijk. Intern afgewezen worden is heel vervelend. Het minste is dus zorgen dat iedereen een prettig gevoel heeft aan het gesprek.

Succes!

Ik heb voor het eerst een vaardigheidstest gedaan maar ik kreeg het niet af binnen de tijd :slightly_frowning_face: Achteraf denk ik dat ik te lang na zat te denken bij bepaalde vragen maar tijdens de oefentesten had ik hier helemaal geen last van. Kreeg meteen daarna een overzicht over mezelf maar staan ook dingen in wat ik niet herken/eens mee ben, grr.

2 likes

Ik snap dit nooit zo goed. Dat je twee rondes bent doorgekomen en dat ze daarna zeggen dat je te weinig concrete ervaring hebt. Dat hadden ze toch ook al op je cv kunnen zien en anders in het eerste gesprek achter kunnen komen?
Niet leuk voor je dat je dan al die moeite hebt gedaan voor die 2 rondes!

1 like

Voor de meeste testen is het niet erg dat je hem niet afmaakt en is dat zelfs normaal. De dingen die je niet herkent zou je mee kunnen nemen in het volgende gesprek, dus daar zou ik me geen zorgen over maken.

1 like

Dat is sowieso naar met sollicitaties, het blijft toch ook een soort gevoelskwestie en ik zou dus niet te veel waarde hechten aan een afwijzing/reden voor een afwijzing.
Er kunnen allerlei redenen zijn om iemand af te wijzen, maar de echte reden is meestal gewoon dat er een andere persoon is die ze op dat moment liever willen. En die persoon kan dan net iets beter gekwalificeerd zijn, of een betere klik hebben gehad, of juist precies even goed/geschikt als jij, maar ze moeten toch een keuze maken.
En als die persoon er toevallig net niet tussen zat was jij het misschien geworden. En als jij wordt aangenomen dan zijn er waarschijnlijk weer andere kandidaten die ook best geschikt zijn, maar afgewezen werden.
Je kunt je echt gek maken over afwijzingen (om stomme redenen) maar het blijft toch ook een beetje geluk hebben/toeval, en heel afhankelijk van wie er verder mee doet.

7 likes

wat @LaPetiteRobeNoire zegt. Maar logischer als ze dan zeggen ‘er was een andere kandidaat met meer ervaring’ dan ‘we missen concrete ervaring bij je’ oid
dat laatste kan je vanaf moment 1 weten zo ongeveer, de andere is gewoon een uitkomst van meerdere geschikte kandidaten hebben

verder zoooooo aan het uitkijken naar mn nieuwe baan. iemand nog tips voor de laatste maand? haha ik merk toch wel dat de motivatie en positieve energie eruit is nu.

Ik ben het met je eens! Ik vind alleen wel dat diegene die je afwijst wel even met een betere afwijzing kan komen, zoals “een andere kandidaat past beter in het team” oid
Met “je mist ervaring” kun je precies niks na een procedure van 2 rondes

1 like

Oh dat vind ik zeker ook! Maar dat is nou eenmaal vaak niet zo (ik vind sowieso dat organisaties zich vaak meer in zouden mogen leven in de positie van de sollicitant) en dan heeft het niet veel zin om heel veel waarde te hechten aan de reden die ze geven.

Nog bedankt voor alle tips! We zijn uitgekomen op de trede die ik in gedachten had dus ik ben tevreden :blush:

Nu nog vertellen op mn huidige werk, zie ik ook wel tegenop ook al zijn ze vast blij voor me.

Wel mega chill dat ik wss lekker 2/3 weken vrij ben tussen de banen in :partying_face:

19 likes

Ik moet ook nog 2 weken ‘uitwerken’. Ik besteed mijn tijd vooral aan series kijken en boeken lezen omdat ik nauwelijks meer wat te doen heb. Gelukkig werk ik voornamelijk thuis!

2 likes

Goed bezig! Van harte.

2 likes

Hoe gaan jullie om met cursussen die in de toekomst gepland staan en extreem relevant zijn voor de functie waarop je reageert? Ik heb in april/mei een tweedaagse cursus gepland staan omdat ik wist dat er over een tijdje een vacature zou komen voor de functie die ik heel graag wil, maar die is er nu een stuk eerder dan verwacht :stuck_out_tongue:

Neig er nu een beetje naar om het gewoon op mijn cv te zetten en dan duidelijk te vermelden dat de cursus dan en dan plaats zal vinden.

Zou het niet op je cv zetten, maar wel duidelijk in je motivatiebrief vermelden en (ervan uitgaand dat je uitgenodigd wordt) ook in het gesprek nog eens melden dat je die cursus gaat doen

9 likes

Ik heb een heel mooi aanbod gekregen van een bedrijf en maandag wordt ik gebeld of ik akkoord ben. Nu zit ik alleen met het volgende in mijn maag: als ik maandag aangeef akkoord te zijn, kan ik dinsdag pas op zn vroegst tekenen en ik kan donderdag of vrijdag pas een afspraak maken met mijn leidinggevende om het te zeggen. Nu is het volgende week vrijdag natuurlijk 31 maart en ik heb 1 maand opzegtermijn dus ik wil het eigenlijk echt graag zeggen voor 1 april zodat ik 1 mei kan beginnen, maar ik heb er echt helemaal stress van. Wat nou als ik geen fysieke afspraak kan maken met mijn leidinggevende (ik werk op een projectlocatie), zouden jullie het dan toch via de telefoon doen? En is dit niet een te korte termijn om het te zeggen? Of zouden jullie aangeven bij de nieuwe functie toch liever 1 juni te starten zodat je meer tijd hebt om dingen te regelen/over te dragen?

sorry voor de dagboekpost maar ik heb er gewoon buikpijn van als ik er aan denk haha

2 likes

Als het niet fysiek kan dan idd per telefoon/videocall. Is vervelend, maar er is dan geen andere optie toch?
Moet je niet schriftelijk opzeggen trouwens? Hier moet je echt een brief of persoonlijk overhandigen of aangetekend versturen zodat je kan aantonen dat hij op tijd er was, maar zal wel weer Duitse bureaucratie zijn :sweat_smile:

2 likes