Sollicitatietopic #2

Als het echt zo relevant is, zou ik ze in dit geval denk ook op mijn cv zetten - en de toekomstige datum duidelijk vermelden. Stel dat ze eerst op cv’s selecteren en je brief (nog) niet bekijken.

5 likes

hele herkenbare situatie en je bent heel erg loyaal aan je werkgever maar kies echt voor jezelf. veel mensen zeggen pas de baan eind vd maand op. mijn gesprek ging (heel ongelukkig en niet zo gepland) uiteindelijk ook over de telefoon, het was gewoon even niet anders. Als per 1 mei de functie start zou ik er gewoon voor gaan. Als je er echt heel erg buikpijn van krijgt en liever 1 juni start kan je dat misschien bespreken met je nieuwe werkgever. In ieder geval heel veel succes!

3 likes

Ja het moet ook schriftelijk maar hoeft niet aangetekend verzonden te worden dus wou het gewoon overhandigen tijdens het gesprek of via de mail als we niet kunnen afspreken!

2 likes

Ik heb het noodgedwongen ook via teams gedaan en daarna de brief gemaild. Is soms niet anders, maar ik zou er daarom niet een maand langer over opzeggen voor doen. Gewoon per 1 april opzeggen👍🏻

4 likes

Ik ben dus uitgenodigd voor een tweede gesprek, een eerste gesprek bij een ander bedrijf loopt (en die functie heeft mijn voorkeur) en nu zit ik al te stressen dat alles zo gaat lopen dat ik de ene moet laten wachten voor de andere bekend wordt. Bah, heel tof dat ik uitgenodigd wordt en zeker heel blij mee. Maar mogelijk gaat gesprek 2 bij partij A samen vallen met gesprek 1 partij B. Heb gelukkig 2e gesprek best laat kunnen inplannen rekening houdend met de andere, maar zie hier echt tegenop nu al :frowning:

Ik ben ook nog steeds aan het solliciteren. Tot op heden heb ik nog steeds vriendelijk bedankt na een baanaanbod. Ik blijf liever in mijn huidige sector :teacher: en vaak word ik maar lauwwarm van vacatureteksten en gesprekken.

Terwijl er ontzettende tekorten zijn, trek ik steeds weer aan het korte einde door teruglopende aanmeldingen in het beroepsonderwijs. (Speciaal onderwijs en het voortgezet onderwijs vind ik echt verschrikkelijk.) Ik vind dat zo demotiverend dat ik nu zelfs kijk bij functies bij (semi)overheidsinstellingen. Maar kantoorbanen zijn ook niet zo’n geweldige match, maar wel minder stressvol en meer baanzekerheid.

Je hoeft toch niet te wachten tot jouw leidinggevende er is? Gewoon na ondertekenen meteen brief en mail naar HR sturen zodat je voor die datum op papier ontslag kan nemen. (Ik heb trouwens gehad dat ik op 4 maart had opgezegd en dat hield in dat 4 april de laatste dag was ipv dat het een hele maand moest zijn - dus dan kon ik op 5 april bij nieuwe baan starten bij wijze van)

3 likes

Ik ben ook aan het solliciteren maar wil weg uit het bedrijfsleven en dat is heel erg lastig.
Steeds heel veel kandidaten en dan anderen met meer specifieke ervaring.

Hoop zo dat er iets op mn pad komt.

Welke richting wil je op, aangezien je schrijft dat je het bedrijfsleven gedag wilt zeggen?

1 like

Iets meer maatschappelijks, gemeente, onderwijs, woningcorporatie, bibliotheek.

Heb je tips? :smiley:

2 likes

Ja ik heb denk ik een onverklaarbaar loyaliteitsgevoel naar m’n leidinggevende haha. Bij ons is de regel dat je opzegtermijn in gaat op de eerste na de maand dat je het zegt, dus als ik het 3 april zeg gaat mijn opzegtermijn 1 mei pas in, vandaar dat ik het voor 1 april wil zeggen!

Ok! Begrijpelijk maar zou het toch doen. Dat begrijpt jouw leidinggevende ook wel. :hugs:

1 like

Vind dat niet zo onverklaarbaar hoor. Als je weggaat betekent het toch niet automatisch dat je een slechte band met je werkgever/leidinggevende hebt. Ik vind het heel logisch om het het liefste face to face te willen zeggen. Maar als dat niet gaat, dan blijft er helaas niks anders over :woman_shrugging:t3:
Zou ook nooit zomaar een brief/mail aan hr sturen zonder je direct leidinggevende eerst te informeren, lijkt me echt heel rot voor diegene als ze van hr moeten horen dat iemand uit zijn/haar team weggaat. Tenzij je natuurlijk een slechte band hebt met diegene en/of je vanwege diegene weggaat, maar zoals jij het beschrijft komt het niet over alsof dat het geval is bij jou.

2 likes

Ik weet niet wat je achtergrond precies is is, maar je zou idd ook bij het hoger onderwijs kijken, daar zijn heel veel verschillende soorten functies!

1 like

hmm ik zou het niet benoemen dan, en gewoon zeggen dat je ‘tot heden’ werkzaam bent bij je werkgever.
evt. als t relevant is tijdens gesprek benoemen

1 like

Dan zou ik het gewoon ook niet noemen!

2 likes

Ik heb zojuist een sollicitatie verstuurd, nu al doodeng. Maar afwachten en op hoop van zege.

Krijg dan van die ‘aanvallen’ dat ik denk dat ik in m’n brief/cv/informatie die je los moet invullen een fout heb gemaakt.

6 likes

Herkenbaar, maar top dat je het gedaan hebt! Wanneer hoor je meer?

Ik heb gisteren (super snel plotseling) gesprek gehad. Was een goed gesprek voor mijn gevoel, maar was wel erg zenuwachtig. Er zat ook een oud-collega (met wie ik nog goed contact heb) in de commissie en ze vroegen of ze één van mijn referenties mochten contacteren. Hopelijk is dat een goed teken. Hoop zó zó zó op een positief bericht vandaag of morgen!

2 likes

Halverwege april, dus gelukkig niet super lang.

Heb jij al een terugkoppeling van je gesprek gehad?

Aah, dat duurt nog even.

Ja, helaas wel… afgewezen omdat ze me “te zacht” vonden overkomen. Ben er echt even ziek van, maar goed… binnenkort maar weer verder kijken.

1 like