Sollicitatietopic #2

Ik zou mikken op 3200 (indien dat echt niet van de zotte is als je ff vergelijkt via google)
en als onderhandelingen tegenvallen, aangeven dat 2800 je minimale bedrag is waarvoor je de functie accepteert. En dat dan echt volhouden!!

3 likes

Ze hebben geen salaris schalen of cao oid, dus dat vind ik er ook wel moeilijk aan! 9 van de 10 keer staat er wel een salaris indicatie bij een vacature waar ik op solliciteer, en baseer ik het daarop. Dat is in dit geval dus helaas niet zo! Heb mijn salarisindicatie nu wel gebaseerd op die vacatures en wat ik voorheen verdiende.

@Lemongrab @LaPetiteRobeNoire @anon18050057
Duidelijk: ik ga niet naar mijn vriend luisteren haha. Ik dacht al dat ik langzaam gek aan het worden was. De zin: wat is het ergste dat kan gebeuren? is wel een hele goede. Zij geven gewoon een tegenbod en links om of rechts om komen we er wel uit (of niet, en dan is het niet mijn werkplek). Denk dat het ook meespeelt dat ik redelijk starter ben (3 jaar ervaring nu) en ben ik ook onzeker over mijn kunnen. Maar dat moet ik eigenlijk al helemaal achterwege laten want ik stuur altijd een portfolio mee + ik moet een proefopdracht maken. Thanks in ieder geval voor de fijne tips!! Het geeft me in ieder geval even wat meer zelfvertrouwen dat ik gewoon genoeg mag vragen! :relaxed:.

3 likes

Ik zou wel op minstens 300 a 400 hoger inzetten. Mag ik weten over welke sector / soort functie het gaat?

@Barend gelezen.

Misschien dat ik het zo weghaal ivm herkenbaarheid: content creator bij een reclamebureau!

@Barend Als de werkgever op basis van jouw 3000/3200 al direct meer dan 2800 aanbiedt, kun je zelfs nog overwegen om nog een hoger tegenbod dan 2800 te doen. Er zou in principe altijd ruimte moeten zijn voor onderhandeling na het eerste bod van de werkgever. Zie het als een puur zakelijke transactie en maak het niet groter in je hoofd om kalm te blijven (mocht je er gespannen over zijn).
Probeer alle scenarioā€™s even kort uit te werken voor jezelf zodat je goed kan reageren.
O en ook belangrijk, je hoeft niet op stel en sprong iets toe te zeggen, je kunt altijd zeggen dat je er over na wil denken als het ff lastig is

3 likes

Dan moet je al helemaal lekker hoog inzetten want die kunnen goed onderhandelen! Ik ken de business :wink:

Ik heb gewoon een gesprek gehad afgelopen donderdagmiddag en vrijdag al te horen gekregen dat ze me wilden hebben :hushed:. Krijg morgen hun voorstel binnen via de mail.
Functie die ik echt heel graag wil en na 1 jaar hard werken en veel sollicitaties en afwijzingen op basis van ā€˜geen ervaringā€™ lijkt het erop dat het nu gaat lukken.

Wat ik dus mbt salaris heb gedaan, ze vroegen mijn wat ik nu verdien. Ik heb een bedrag doorgegeven wat ik eigenlijk wil verdienen. Dit is in lijn met gem.salaris in deze functie en past binnen hun range die ze hadden aangegeven.
Daarbij gezegd dat ik dit als minimum wil hebben.
Hoop dat dit een goede zet is geweest, geen ervaring hierin verder.

Maargoed, wat is handig om aan te denken mbt hun voorstel? Ik heb een lijstje gemaakt zoals vakantiedagen, pensioen, CAO(denk niet dat ze die hebben, kon er niets over vinden). Nog tips wat belangrijk is om mee te nemen?

4 likes

Wat fijn!! Misschien nog handig om te bespreken wat voor contract, onbepaalde of bepaalde tijd.

Ja goeie! Heb nu namelijk onbepaalde tijd. Is het realistisch om bijv. Als zij 1 jaar aanbieden daarna onbepaalde tijd te vragen?

Ik vind dat iig niet onrealistisch om te vragen, zeker niet als je nu al een contract voor onbepaalde tijd hebt.
Je geeft dan toch een bepaalde zekerheid op. Bij een contract voor onbepaalde tijd mogen ze een proeftijd van 2 maanden afspreken, dan hebben ze tijd genoeg om te kijken of het van beide kanten bevalt

1 like

Je kunt nog denken aan fiets/auto van de zaak, mobiel/laptop van de zaak, thuiswerken, flexibel je uren plannenā€¦?

  • Is er een thuiswerk vergoeding?
  • Krijg je een telefoon of een telefoonvergoeding? Mag je die dan ook privĆ© gebruiken, en wat is de datalimiet (klinkt stom maar ik werk onderweg in de trein en dat mag niet op NS Wi-Fi dus heb een grote data bundel nodig want kan niet offline werken)
  • Krijg je een laptop, en welke andere middelen (mocht je thuiswerken: desktop, toetsenbord, muis etc)
  • Welke regeling is er voor studie- en bijscholingscursussen
  • Wat is de reiskostenvergoeding? Ik heb zelf bv een eersteklas OV onderhandeld, standaard is tweede klas en scheelt mij veel geld dat mijn werkgever t nu betaald
  • Hoe hoog zijn de afdrachten voor pensioen, verzekeringen e.d.
  • Kan je extra vrije dagen sparen door overwerken of bijkopen
  • Welke flexibiliteit is er in uren, mag je thuiswerken, kan je zelf je tijd indelen e.d.

Ik heb trouwens twee keer ook onderhandeld over het type contract, helemaal niet raar. Eerste keer vast laten leggen dat ik de eerstvolgende januari (was na ca 8 maanden) zou horen of ik een vast contract kreeg. Tweede keer om gelijk een vast contract gevraagd.

4 likes

Nou zie nu echt dat ik totaal niet ervaren ben, wat een goeie tips allemaal! Ga dit allemaal even noteren, dankjewel :hugs:

Ik zat eerst te denken om gelijk om onbepaalde tijd te vragen omdat er dan een proeftijd in zit. Maar denk nu als ze dat niet willen dat ik eerst dan akkoord kan gaan met 1 jaar bijvoorbeeld en daarna onbepaalde tijd. En ook omdat ik mezelf hier echt wel zie werken voor de komende jaren, dus liever gelijk onbepaalde tijd.

Thuiswerken is een goeie! De functie is niet heel ideaal met thuiswerken maargoed, als het 1x per week kan is het al mooi meegenomen.
Werktijden is een goeie ook, wil graag wel beetje flexibel kunnen plannen (begin nu ook 7 uur en werk dan tot 15.45 heerlijk is dat)

1 like

Hmm, maar wel/geen proeftijd maakt niet heel veel uit toch? Of heb je een hele lange opzegtermijn, stel het is niks? Ik heb gelijk onbepaalde tijd gekregen maar wel met de wederzijdse boodschap dat als 't toch geen match is we gewoon als goede vrienden uit elkaar gaan en dan niet moeilijk lopen doen over contracten/opzegtermijnen (is bij mij namelijk 4 maanden oid!).

Ik keek nog even in mijn eigen CAO, dus misschien nog wat input haha:

  • Is er een 13e maand, bonusregeling of eindejaarsuitkering?
  • Krijg je voor overwerken of werken in avonden/weekenden een vergoeding (mits van toepassing natuurlijk)
  • Is er een bijdrage aan de zorgverzekering? (als je dat belangrijk vindt, natuurlijk)

En wat ik zelf een belangrijke vond bij secundaire arbeidsvoorwaarden: hoe is ouderschapsverlof/sabbatical geregeld en kan je daar nog in onderhandelen. Voor mij ligt het nu in de CAO vast maar voorheen had ik geen CAO en had ik afgesproken dat ik een x periode onbetaald verlof kon opnemen.

1 like

Ik zit de hele dag mijn e-mail te refreshen. Krijg vandaag te horen of ik op gesprek mag komen voor een opleidingsplek! :grimacing:

11 likes

Ohh jongens, ik ben wat aan het solliciteren en nu heb ik morgen een 2e gesprek. Suuuper leuk, werk wat mij leuk lijkt (stukken uitdagender dan nu, ben ik wel echt aan toe na door corona een stuk minder werk te zijn gaan doen wat dat betreft), salaris een stuk beter. Nu is het zo dat ik altijd werk heb gedaan waar je geen 2e gesprek bij kreeg, nu ineens heb ik een 2e gesprek. Wat kan ik verwachten in een 2e gesprek?
Over salaris vorige keer al gebabbeld. Heb aangegeven dat ik over mijn huidige salaris niet tevreden ben en daarom ook solliciteer dus hebben hun mij een indicatie gegeven. Maar hebben jullie tips waardoor ik mezelf beter kan voorbereiden? Of is het echt formaliteit meer dat zoā€™n gesprek plaats vind?

Het is vooral een formaliteit, zeker als je het bij het eerste gesprek al over $$$ zaken hebt gehad. Het kan wel handig zijn om andere zaken nog even te noteren voor jezelf (bijv. aantal vakantiedagen, laptop/mobiel van de zaak etc.)

1 like

Verschilt heel erg in mijn ervaring. Soms is het gewoon al een arbeidsvoorwaardengesprek, soms een gesprek met andere mensen waarbij de inhoud ongeveer hetzelfde is als eerste gesprek, soms een heel verdiepend gesprek waar je al dan niet iets voor moet voorbereiden en het veel meer over de inhoud gaatā€¦ Weet je met wie je het gesprek hebt? Daar kan je misschien wel iets uit afleiden?

2 likes

Weet je het al?

Nee :scream: ik check elke 20 min mijn e-mail haha echt spastisch. Ben nu ter afleiding t hele huis aan t opruimen met de muziek heel hard aan want ik word GEK