Sollicitatietopic #2

Ik ben uitgenodigd om te solliciteren dus dat lijkt me sterk, en als dat wel zo zou zijn zou ik alsnog tijdig een reactie verwachten eigenlijk.

1 like

Als je uitgenodigd bent om te solliciteren betekent dat toch niet dat ze je daarna ook uitnodigen voor een gesprek? Ik denk eerlijk gezegd ook dat je niet door bent naar de eerste ronde. Tenzij ze hun shit niet op orde hebben dan hoor je het wss morgen

1 like

Maar soms lopen sollicitatieprocedures vertraging op om andere redenen dus het kan ook nog dat ze de gesprekken toch niet donderdag al doen maar later en ze er niet eerder aan toekwamen om mensen te berichten.

5 likes

Ik heb iets soortgelijks gehad. Ik had in de week dat de gesprekken zouden plaatsvinden nog niks gehoord. Vervolgens een e-mail gehad dat de belangstelling zo groot was en er meer dan 200 sollicitanten waren en het daarom langer duurde. Ik was overigens niet uitgenodigd.

1 like

ik was laatst uitgenodigd voor een gesprek en moest mijn beschikbaarheid naar het bedrijf mailen en heb vervolgens nooit meer iets gehoord :’) echt asociaal. je kan toch even afmelden denk ik dan.

2 likes

Het kan nog erger. 2 maanden geleden een gesprek gehad bij een inspectiedienst van de overheid en sindsdien nooit meer wat van gehoord. Het toppunt is dat ze ook nog per ongeluk de sollicitatie-afspraakbevestiging van een andere kandidaat naar me hadden doorgestuurd. En dat moet dan toezicht houden op misstanden :sweat_smile:

4 likes

Ik heb vandaag einde dag een tweede gesprek, maar ze deden zó moeilijk over het feit dat ik niet op hun gewenste tijdstip kon dat ik er véél minder zin in heb. Maar ik weet niet of het aan de (extern ingehuurde) recruiter of het bedrijf zelf ligt, dus wil het wel een kans geven.

wat stom! hoe veel moeite kost het nou denk ik dan. maar goed bij zulke organisaties wil je dan misschien liever niet werken, als ze zo met mensen omgaan.

Heeft iemand hier ervaring met een nieuwe baan zoeken ondanks dat je pas kort ergens werkt?
Ik werk sinds een half jaar ergens maar het valt echt tegen. De cultuur is totaal anders dan ik had verwacht en best giftig.

Nu zou ik het liefst weer gaan solliciteren en dichterbij huis gaan werken. Ik zou het alleen raar vinden om nu heel negatief te zijn over mijn huidige bedrijf bij het solliciteren.

2 likes

Ja ik start binnenkort bij een nieuwe baan na 6 maanden bij mijn huidige baan. Ik heb in de sollicitatie gewoon aangegeven dat het anders is dan ik had verwacht. En dat de cultuur van het bedrijf niet bij mij past. Je hoeft daar niet per se super inhoudelijk op in te gaan. Vaak kun je ook wel voorbeelden bedenken zonder heel negatief te zijn over je oude werkgever. En iedereen begrijpt dat je iets anders gaat zoeken als je geen energie krijgt van je werk! Zeker in de huidige markt.

5 likes

Je hoeft toch niet negatief te zijn over je huidige werk? Zeg bijvoorbeeld dat de reistijd toch tegenvalt, en op zoek bent naar iets dichterbij.
Overigens zou ik nooit negatief zijn over je vorige werkgever(s) in een sollicitatiegesprek, ook als het regelrechte eikels zijn. Is namelijk nooit constructief.

5 likes

Gewoon eerlijk zeggen dat je iets nieuws hebt geprobeerd maar het helaas niet bij je paste. Niet teveel uitweiden. Je kunt het helaas nooit helemaal voorkomen heb ik zelf gemerkt.

Zeker in de huidige arbeidsmarkt kun je bij een geslaagd sollicitatiegesprek ook wel vragen of je een paar uurtjes kunt meekijken. Dan krijg je toch een wat beter beeld van de werkzaamheden en de cultuur. Ik heb zo eens ergens gezeten waar ik half in een meeting viel waar alleen maar valse sneren langskwamen. Die viel dus af :wave:

2 likes

Helaas ben ik zelf momenteel ook aan het solliciteren na 5 maanden te werken. Idd proberen niet ’lelijk’ over het bedrijf te praten en bij jezelf te houden. Ik benoem het niet in mijn brieven maar ga er wel van uit dat het naar voren komt in komende gesprekken.

Wel echt balen om zo snel al weer in banen zoek sleur te zitten. Zoveel irritatie :sweat_smile: vacatures zoeken kost veel tijd, geen reactie terug krijgen, leuke vacatures zien maar reactie termijn al verlopen of toffe functies met te weinig uren…

3 likes

Ja, ik ga nu pas net beginnen dus moet de eerste brief nog schrijven. Vervelend dat je na zo’n korte tijd ook weer moet beginnen met zoeken.

2 likes

Verhuizen is wel gelijk heel ingrijpend ja, maar je zou kunnen denken of je het voor deze vacature niet waard zou vinden om een auto aan te schaffen? Of stel, je bent door en je krijgt een aanbod, zou je een x aantal maanden toch met ov kunnen om te kijken of het überhaupt waard is voor een auto? Misschien is het ov echt niet te doen hoor, geen idee wat de reistijd is.

Om eerlijk te zijn klinkt dat best als een reden om het niet te doen. Is het verder een functie die je echt zou willen? Wat zou het je waard zijn om dit wel te doen?

Edit: ik zou dit wel op tijd aangeven ook als je het niet wil. Ik ben wel eens betrokken bij vacatures invullen en het is wel vervelend als iemand na een aanbieding afmeld om iets wat al lang bekend was.

3 likes

Dat maakt het wel moeilijker. Ik weet niet of het een heel specifiek vakgebied is of zijn er eventueel nog opties om het ergens anders te doen wat beter bereikbaar is?

2 likes

@Luzarl Ik snap het, klinkt inderdaad erg lastig en ik denk dat je het goed doet als je op dat moment je gevoel volgt. Denk dat een auto vanuit hun dus ook niet mogelijk is?

1 like

Lastig! Misschien is een scooter ook een optie als het niet zo ver is? Dan heb je het parkeerprobleem niet :blush:

1 like

Ik doe 21 km in 30 minuten met een scooter met geel kenteken. De scooter is elektrisch en ā€œeen volle tankā€ is 5 cent. 20 km maakt ongeveer de helft vd accu op afhankelijk van je eigen gewicht en de buitentemperatuur. Zijn wel vooral lange rechte stukken en niet al te veel stoplichten en rotondes. Als ik dat doe met de gewone fiets was het 1 uur en een kwartier.
Er bestaan natuurlijk ook scooters met blauw kentekens of elektrische fietsen dus dan zou je iets er tussenin doen.
Met de auto doe ik er ook minstens 25 min over omdat ik een druk stuk snelweg moet pakken en de route dan gewoon langer is. Maarja als jij vaak snachts moet zal de weg wel niet druk zijn.

2 likes