Sollicitatietopic #2

Ik had wel een template gebruikt! Van deze site: Ontslag nemen? 7 tips over manieren van ontslag indienen
Had het wel eerst face to face tegen m’n manager vertelt maar daarna mailtje naar hem & HR gestuurd.

Heb je die baan aangenomen waar je evt voor moest verhuizen? :blush:

1 like

Helemaal mee eens! Hij gaf zelfs aan graag met mensen door te willen die ook committed zijn en voor langere tijd blijven. Dan denk ik ook; als jullie dan niets aan doorgroeien doen dan blijft er niemand hoor. Wees er gewoon eerlijk in, vanaf het begin al zodat beide partijen weten waar ze aan beginnen.

Bij mijn huidige werkgever net zo. Ze doen alsof die mogelijkheden er zijn, maar die zijn er niet of worden toevallig alleen gecreëerd voor de personen die zij mogen of als het hen goed uitkomt :flushed:

Hoe schrijven jullie een motivatiebrief die je via een contactformulier moet versturen of via email?

Begin je met jouw adres en dan het adres van het bedrijf of is dat onnodig?

Ik doe tegenwoordig nooit geen adres meer. Niet bij contactformulieren maar ook niet bij de gewone motivatie zeg maar. Ik begin in die motivatie gewoon met mezelf voor te stellen en dan de rest. De laatste 4 sollicitaties die ik heb uitgestuurd ook zo gedaan en bij alle 4 uitgenodigd. Verder ook geen reactie daar over gehad. Als je twijfelt qua hoe formeel het is dan zou ik het wel doen want kan geen kwaad denk ik

3 likes

Als ik het als los document kan toevoegen (zoals aan een email) zet ik er wel wat boven, maar niet helemaal volledig. Dus vaak
[Naam bedrijf]
Verstuurd via email naar info@bedrijf.nl

Als het echt in zo’n formulier online is, doe ik dat niet en begin ik gewoon met de aanhef (geachte heer/mevrouw [naam].

Maar in alle eerlijkheid ben ik geen sollicitatie expert dus dit is meer hoe ik het doe dan een advies.

4 likes

Ik twijfel omdat ik dan minder ruimte heb voor de inhoud van de brief. Maar misschien moet ik juist kort en bondig zijn.

1 like

Kort en bondig is sowieso goed maar dat vind ik zelf wel erg lastig, je wil jezelf toch zoveel mogelijk presenteren. Toen ik bij mijn vorige werk sollicitatiebrieven moest lezen werd ik zelf moedeloos van de lappen tekst en scande ik er vlug doorheen, naar de CV keek ik wel goed. Ik heb bijvoorbeeld in mijn CV een korte intro over mezelf, waar ik goed in ben en hoe ik werk. Verder staan daar sowiesio mijn adresgegevens in. In mijn CV beschrijf ik ook wat ik heb gedaan bij mijn vorige werkgevers dus dat kunnen ze daar al vinden.

Wat ik zelf de laatste keer heb gedaan is een opsomming gemaakt met bullet points waarom dat ik denk dat ik de match ben en een opsomming hoe ik werk/ben. Dat leest voor de lezer makkelijker en sneller en voor jezelf fijner dat je niet hoeft na te denken met welk woord (tevens, daarnaast enz) je de volgende zin kan beginnen. Zo hoef je per brief ook maar kleine aanpassingen te maken want er gaat sowieso veel tijd in zitten.

Ik ben verder ook geen expert en heb nu pas weer een baan gevonden maar doordat ik de laatste 2 maanden veel heb solliciteerd zit er nu nog vers in.

Hopelijk heb je hier iets aan… en onthou dat als ze veel reacties hebben dat iemand maar net de klik met jou moet “voelen”.

3 likes

Dit zijn hele goede tips! Hier kan ik veel mee, thanks! :heart_eyes:

2 likes

Ik heb net een sollicitatiegesprek gehad en voor mn gevoel ging het goed. Ik wil de baan echt supergraag, maar wil ook weer niet te eager overkomen. Nu heb ik vorig jaar wat trainingen gevolgd maar ik kan me dus niet meer herinneren wanneer je iemand nou het beste toe kan voegen op LinkedIn.

Ik wil namelijk mn gesprekspartner toevoegen en dan meteen bedanken voor het fijne gesprek en misschien nog iets dat ik heel enthousiast ben. Hoe pak ik dit nou het beste aan zonder meteen te enthousiast en als jonge puppy over te komen, haha.

2 likes

Ugh ik heb 10 mei een sollicitatie gesprek voor mijn droombaan en ik ben nu al zo zenuwachtig. Ze zoeken meerdere mensen en ik weet dat ik het kan en over de juiste competenties beschik. Ik hoop alleen zo dat het er ook uit gaat komen tijdens het gesprek. Voor de sollicitatie moet ik ook een casus gaan doen wat ik nog spannender vind, ik heb zoiets namelijk nog nooit gedaan en vind rollenspellen echt heel lastig. Je krijgt gelukkig wel 20 minuten de tijd om de casus voor te bereiden dus ik ga mijn best doen.
Ik ben er ook echt klaar mee bij mijn huidige baan, wat maakt dat ik dit nog liever wil dan dat ik al wilde haha.

3 likes

Is solliciteren bij een concurrerend bedrijf echt not done?

Stel je werkt als redactielid bij de Volkskrant maar je wil naar het Parool. (Beetje vaag maar redelijk vergelijkbaar).
In mijn contract staat niks over concurrerende bedrijven.

In de sector waar ik werk gebeurt niet anders. Kleine sector ook dus iedereen kent iedereen en neemt ook wel eens mensen mee van het ene bedrijf naar het andere bedrijf.

Zal aan de sector liggen

2 likes

Nee hoor, je omschrijft de sector waar ik in werk en dat is een groot feest van uitwisselingen. Geen gemekker over concurrentie ofzo.

1 like

Waar zou je anders moeten solliciteren, als je wel hetzelfde soort werk wilt blijven doen?
Lijkt me juist volkomen normaal

2 likes

Huh dus je met idd geval met 3 mensen een gesprek? Lijkt mij sowieso wel veel… 2 vind ik wel een beetje dat Max. Dat ben ik ook gewend, ook vanaf mijn vorige werk. Geen antwoord op je vraag… maar succes iedergeval!

5!!!? En had dat voor jou gevoel ook een toegevoegde waarden?

Bijzonder! En dan helemaal met een eerste gesprek.

Ben je het geworden?

Heeft iemand ervaring met het terugbetalen van studie/opleidingskosten als je uit dienst gaat? Ik wil heel graag een andere baan, en heb volgende week een sollicitatiegesprek. In mijn huidige contract staat dat ik kosten die mijn werkgever maakt voor cursussen/opleidingen voor mij, deels moet terugbetalen als ik binnen een bepaalde tijd daarna uit dienst ga. Mocht het met de sollicitatie iets worden moet ik sowieso al een behoorlijk bedrag (~1000 euro?) terugbetalen voor een cursus die ik vorig jaar heb gevolgd. Maar nu staat er binnenkort een conferentie gepland waarvoor er nog een ticket, reis en accommodatie voor mij geregeld moeten worden. Ik weet niet of ik vóór die conferentie (en al helemaal niet voordat ik moet gaan boeken) weet of ik bij die andere baan wordt aangenomen. Ik vind de termen in mijn contract redelijk vaag (telt een conferentie als opleiding?) maar ik ben én bang dat ik uiteindelijk een groot deel van deze kosten (ook iets van 1000 euro) moet terugbetalen en ik weet ook niet hoe netjes het is dat ik alles boek en dan vlak voor/na de conferentie zeg dat ik wegga. Ik weet niet zo goed of ik nou moet aangeven niet naar de conferentie te willen gaan en wat ik dan als reden moet geven. Of vallen dit soort bedragen weg op een eindafrekening tegen vakantiedagen/geld etc.?
Maar misschien word het natuurlijk helemaal niks met die sollicitatie en maak ik me nu druk om niks haha.

Er zijn de afgelopen jaren wel wat zaken veranderd. Dus ik zou eerst nagaan wat voor jou geldt.

3 likes

Als die opleiding relevant is voor je nieuwe baan nemen werkgevers zulke studiekosten vaak over. In mijn sector althans wel (thank fuck)

1 like