Sollicitatietopic #2

Ik doe m op werk aan de oplader en thuis ook.
Een vriendin van me rijdt ook scooter en die moest bij dagelijks 20 heen en 20 terug ongeveer 1 keer per week tanken. Dat is niet zo duur met een scooter hoor, iets van 10-15 euro volgens mij.

2 likes

Ik heb een scooter voor korte afstanden gekocht, ook met geel kenteken (45 km/uur dus) en het bevalt me goed! Kostte 600 euro tweedehands met 15000 km op de teller. 50 euro voor een helm en onderhoud is ook niet zo duur als een auto. Ik rij de tank nooit helemaal leeg en is dan 5 euro per keer. Verzekering is ook 7 euro per maand.

1 like

Ik had dat elektrisch even gemist dus was me heel erg aan het verwonderen wat voor minitank daar dan in moet zitten voor 5 cent :sweat_smile:

2 likes

Ikheb inmiddels duidelijkheid. Er is een selectie gemaakt van 6 mensen, waar ik bij zat. Maar ze gingen er eerst 4 spreken en ik was dan een soort reserve. Ja nouja, je kunt wel raden dat ze uit vier man wel 1 kunnen halen. Jammer.

Ik heb laatst ergens gesolliciteerd, toen kreeg ik een telefoontje dat ik de baan had gekregen. Sindsdien twijfel ik aan mijzelf of ik het wel goed heb verstaan?! En of ik het niet ingebeeld heb… :dizzy_face:

3 likes

Heb je geen afspraken gemaakt hoe verder?

Ja dat we een afspraak via de mail zouden maken om te praten over het contact. Dit is maandag al, dus maak mij waarschijnlijk helemaal druk om niks.

1 like

Dan lijkt het er op dat je een nieuwe baan hebt, of het moet mis gaan met de formaliteiten :grimacing: vast niet! Gefeliciteerd!

2 likes

Ik krijg momenteel loopbaancoaching waar we enkele testen hebben gedaan die heel mooi het e.e.a. kunnen onderbouwen (samen met voorbeelden uit de praktijk) over wie ik ben en waar ik goed in ben. De coach adviseerde mij dat dit prima meegenomen kan worden in een sollicitatiegesprek die ik binnenkort heb. Uit de testen die ik gedaan heb komen competenties naar voren die goed passen bij de functie. Alleen ik vind het dus een beetje raar om dit te doen? Alsof ik zeg ā€˜Deze resultaten geven perfect weer wie ik ben en waar mijn talenten liggen, neem mij aan’ haha.

Iemand hier ervaring mee?

Ik heb vorig jaar ook zo’n test en coaching gehad. Ik heb het meer als input gebruikt voor mijn gesprekken. Ik weet nu veel beter wat mijn sterktes en valkuilen zijn. Dit onderbouw je met voorbeelden. Het is dus niet zo dat je het letterlijk gebruikt als ā€œdit kwam uit een test die ik deedā€, maar je hebt veel beter inzicht in jezelf. Ik vind het zelf fijn dat zo’n test een stukje bevestiging geeft. Hierdoor voelde ik me veel sterker in gesprekken en kwam ik beter over.
Weet niet of ik het goed uitleg haha, hopelijk heb je er wel iets aan! En anders misschien ook bij die loopbaanbegeleiding voorleggen? Hoe je dit nu in de praktijk kunt brengen?

3 likes

Ik was inderdaad vooral benieuwd naar of je een bevestiging ervaart, want ik zag de competentielijst en dacht wel ja dit klopt zo erg. Hoop dat het bijdraagt aan het gesprek ook. De coach gaf inderdaad aan om het op deze manier in te zetten, eventueel de resultaten meenemen, maar dan ook met voorbeelden uit de praktijk aanvullen.
Zal er even goed voor zitten, ben echt benieuwd hoe ik het ga ervaren! Dankjewel voor je input, zeer gewaardeerd :smiley:

1 like

Ja ik ervaar zeker bevestiging! En ook sommige dingen waarvan ik dacht huh. Nee dat klopt niet hoor. Maar waarbij het kwartje later pas is gevallen, haha. Heel bijzonder. Maar dat is ook een heel proces wat je doorgaat.
Hopelijk gaat het voor jou ook zoveel brengen!:hugs:

1 like

Ik vraag me dus een beetje af of ik niet te kieskeurig ben met solliciteren? Ik heb me al 3x teruggetrokken uit een sollicitatieproces om verschillende redenen (eerste keer vond ik de baan echt niet leuk na het gesprek, tweede keer ben ik na het tweede gesprek gestopt omdat ik er echt een vervelend gevoel aan over had gehouden en de laatste keer bleek de vacature totaal niet te matchen met de daadwerkelijke baan).

Maar nu had ik afgelopen week een leuk eerste gesprek, maar ik zie nu alweer allerlei dingen die ik niet zo chill vind. Het salaris is aan de lage kant, geen reiskostenvergoedingen en verplicht op kantoor werken. Oh en ik vond de proefopdracht ook echt niet leuk.

Maar ben ik niet te veel op zoek naar iets wat helemaal perfect is? Of zijn dit ook dingen wat jullie ook een ā€˜afknapper’ zouden vinden?

(Ik trek me trouwens niet elke keer terug hoor. Bij de banen die ik juist graag wilde, werd ik afgewezen)

3 likes

Ik herken me hier wel in. Ik ben tijdens mijn zoektocht naar een nieuwe baan ook zo’n 3/4 keer uit de procedure gestapt om dezelfde redenen als jij (werk paste toch niet bij me, slecht gevoel na het 1e gesprek en thuiswerken deden ze moeilijk over). Ik vind het zelf niet slecht om kieskeurig te zijn als je een nieuwe baan zoekt want het is toch een hele grote verandering die je doorgaat en een groot deel van je leven bepaalt. Het moet voor beide partijen goed voelen. Het enige nadeel hiervan vond ik zelf dat ik te lang ben blijven hangen in mijn oude baan waar ik al een jaar geen energie/uitdaging meer van kreeg. Uiteindelijk wel een baan gevonden waar ik super enthousiast over ben (ik moet nog starten dus hopelijk valt het niet tegen haha).

1 like

Ik vind het zelf ook niet slecht om kieskeurig te zijn, maar dat komt bij mij doordat ik mij eens totaal heb verkeken op een organisatie. Toen ik daar werkte, triggerde de omgang met medewerkers een trauma van vroeger en werd ik mede daardoor ziek. Ik ben anderhalf jaar ziek geweest, heb bijna mijn relatie verloren, al mijn zelfvertrouwen was weg, mocht mijn zorgkosten zelf betalen (want mijn ziekte was niet werkgerelateerd) en kreeg als klap op de vuurpijl nog een fijne trap van mijn werkgever na toen ik bijna beter was.

Ik ben nu in sollicitatieprocedures dus heel kieskeurig op omgang tussen mensen. Inhoudelijk wil ik het ook naar mijn zin hebben, maar ik sta wel open om iets nieuws te proberen. Ik weet namelijk pas echt hoe iets is als je het doet. Als organisatie voor mij goed zit en werkzaamheden ook enigszins, dan maakt salaris en dergelijke voor mij minder uit. Ik maak dus wel onderscheid in wat ik belangrijk vind.

En soms moet je ook net geluk hebben dat zoiets voorbijkomt. Bij mij kwam al redelijk snel een toffe werkplek voorbij waar ze mij ook wilden hebben. Ik geloof er zeker in dat als je voor ogen hebt waar jij blij van wordt, dat je daar zoveel mogelijk naar moet streven. En je geeft zelf al aan dat het bestaat, maar dat je daar tot nu toe nog niet voor bent uitgekozen. Is dat pech of kan kort andere werkervaring opdoen (op ƩƩn van die minder leuke plekken) je een extra zetje geven naar die leuke banen toe?

2 likes

Ik vind dit ook moeilijk! Heb ook 2 werkgevers gehad waarbij het me totaal niet beviel (1x angstcultuur, 1x werkdruk die tot een burnout leidde). Bij alle vacatures/gesprekken ben ik super gebrand of iets een ā€œred flagā€ is. Waarbij ik het gevoel heb dat ik te kritisch kijk en iets te snel als red flag bestempel.

Weinig tips, maar als iets semi-leuk genoeg lijkt kun je ook vragen of je even mag meekijken? Of even voor jezelf noteren wat echte no-go’s zijn (zoals het thuiswerken, of dat salaris), en wat wel of niet nog te onderhandelen valt.
Je zit zo veel uur per week op je werk, het is niet erg om kritisch te zijn.

4 likes

Oh ja dat kan ik me heel goed voorstellen. Snap wel dat je dan bang bent om opnieuw op zo’n plek terecht te komen!

Mijn droomvacature is gisteren online gekomen… precies het type bedrijf waar ik wil werken en waar ik al eerder heb stage gelopen en ook precies de baan die ik wil. Ik voldoe ook nog aan alle eisen.

Enige probleem is dat ze iemand per september zoeken en je kan solliciteren tot 31 mei :sob: Ik vind het echt okƩ om zo lang te wachten als ik er aangenomen word, maar ook wel een ding om nu de rest ervoor opzij te schuiven en vol voor die vacature te gaan.

Oh dat is inderdaad laat! Maar van de andere kant: dat betekent gesprekken in juni, wellicht zelfs doorloop tot juli, wat opzegtijd van een maand, en dan is het al september! Je kan het altijd proberen, en ik zou niet per se de rest on hold zetten. Misschien was je juist wel zo kritisch zodat deze vacature op je pad kon komen!

2 likes

Ja het lastige is ook nog eens dat ik de hele maand juni op vakantie ben dus het zou echt mega onhandig uitkomen allemaal haha.

Ik ben benieuwd of jullie het over hetzelfde hebben want dit kan zoveel zijn. KLM, AH, Coolblue, Bol??

11 likes