Sollicitatietopic #2

Ja ik weet ook wat het is, maar ik vraag me af of @viking dat weet

1 like

Ja dat is misschien inderdaad wel een beter idee. Het zijn opzich geen harde no-go’s maar wel vervelend als het er een paar bij elkaar zijn. Ik vind geen reiskostenvergoeding niet erg als ik de helft thuis mag werken, maar niet zo chill als ik verplicht op kantoor moet werken. Maar vooraf even bellen zou misschien wel beter zijn ja, ga ik aan denken voordat ik weer ergens solliciteer.

Ik vind dit altijd wel lastig want soms gaat het om secundaire arbeidsvoorwaarden (thuiswerkmogelijkheden, reiskosten, parkeeropties, vergoedingen voor zus, vergoedingen voor zo). Dus voor mijn gevoel wordt zo’n telefoontje dan al snel vissen naar wat ze mij aan voorwaarden kunnen bieden.

Helemaal prima natuurlijk, maar het voelt dan zo gek om in de sollicitatiefase daarna nog te zeggen ‘jaaa ik was gelijk enthousiast toen ik de vacature zag’, terwijl ik in reality duidelijk nog wel m’n bedenkingen had en de vacature ĂŒberhaupt pas wilde overwegen als de randvoorwaarden goed waren

Ik snap je overweging heel goed! Want inderdaad sommige dingen wegen tegen elkaar af. Waar ik nu solliciteer stond wel de salarisrange in de vacature, maar inderdaad niet de aanvullende voorwaarden - en die gaan voor mij wel uitmaken. Bijv inderdaad thuiswerken, of wat ze met reis- en parkeerkosten doen (het zit midden in een binnenstad, dus die zijn vrij hoog - maar als ik niet alle dagen op locatie hoef te zijn, scheelt dat natuurlijk).
In mijn ervaring staat dat ook zeker niet altijd in se vacatures, zelfs salarisrange staat er vaak niet bij (of “goed” of “marktconform” salaris). Echt een van m’n grootste frustraties haha, zou fijn zijn als zulke zaken vanaf het begin duidelijker zijn.

1 like

Waarom zou je met de auto gaan als het midden in een binnenstad is? Ook als je zelf ergens woont waar geen/slecht ov is kun je dan toch gewoon naar het dichtstbijzijnde station fietsen/rijden en met een trein?

1 like

Omdat ik inderdaad vrij ver van een station woon - het zou mijn reistijd minstens verdriedubbelen. Daarnaast was het wenselijk dat je met de auto kwam om andere vestigingen te bezoeken (die ook op slecht bereikbare plekken met het ov zitten).
En veel mensen schenen met de auto te komen, dus vandaar dat ik me afvraag hoe andere mensen dat daar regelen. Er zitten 6+ parkeergarages in de buurt (een zelfs onder het pand), dus ik hoop ergens dat ze wellicht een regeling hiervoor hebben (eigen parkeerplekken in die garage, deels meebetalen aan een parkeerabbo, iets in die richting). Logisch dat zoiets niet specifieks niet in de vacature staat hoor, maar wel iets wat voor mij persoonlijk belangrijk is om te weten als ik de functie aanneem.

2 likes

Ah ja, in dat geval idd wel logischer. Alsnog zou ik dan eigenlijk verwachten dat ze bedrijfsauto’s hebben die je kunt gebruiken ipv dat je zelf per se met de auto moet komen, maar mss denk ik te moeilijk (en heb ook gewoon een grafhekel aan alle onnodige extra auto’s in de binnenstad :sweat_smile:)

1 like

Ja begrijp ik! Beetje vaag ivm anonimiteit maar voor het soort organisatie is zon centrale ligging belangrijk, maar persoonlijk vind ik steeds de drukke binnenstad in moeten met een auto ook niet heel wenselijk.

In heb in t verleden ergens gesolliciteerd en toen ben ik het net niet geworden. Toen hebben ze me maaaanden later nog gemaild met een heel verhaal wanneer ze weer vacatures hebben (echt een persoonlijk mailtje, geen vacaturealert). Kwam toch wel enigszins over als een soort ingang. Nou kwam er laatst een van die vacatures online en ik heb gereageerd. Gesprekken zijn deze week en ik heb niks gehoord. Ja sorry maar wat?? :clown_face: Waarom die mail dan? Doe dat gewoon lekker even niet dan, wat een grap dit zeg hahaha

Ik heb woensdag een sollicitatiegesprek voor een stage. Maar ik ben al een week een beetje ziek en vooral het hoesten is sinds gisteren echt erger geworden. Ik ga morgen wel gewoon werken want kan niet thuis blijven zitten, maar twijfel of ik moet bellen of het gesprek naar volgende week verplaatst kan worden. Voelt ergens een beetje gek omdat ik ook gewoon ga werken, maar heb het idee alsof met een schorre stem daar zitten en veel hoesten ook geen goede indruk achterlaat? Maar verplaatsen misschien ook niet

Is dit weer bij hetzelfde bedrijf als eerder? Zo’n mail kan ook pure beleefdheid zijn.

Edit; Mijn ervaring vanuit de andere kant is dat je als je één keer niet door de selectie komt, je dat de volgende keren ook niet gaat komen. Tenzij er echt iets groots veranderd. Als ze je serieus overwegen hoef je niet nog een tweede/derde/vierde keer van vooraf aan de sollicitatiemolen in.

1 like

Ik ben wel ergens aangenomen waar ik voor de derde keer gesolliciteerd heb. Ook een vast contract gekregen nu.
Het kan dus wel; als je in de tussentijd maar groei laat zien.
Alleen ik had in de tussentijd geen persoonlijke mail gekregen en het was ook niet dat ik een bepaalde ronde kon overslaan. Ging gewoon steeds weer het proces in. Het is ook bij een grote organisatie.

5 likes

Dat is wat ik bedoel met ‘iets groots veranderd’. Als je uitgangspositie tussentijds verandert blijf je relevant. Als die hetzelfde blijft denk ik dat er heel vaak een reden is dat je het in de vorige pogingen niet werd en die reden relevant blijft in nieuwe ronden. Ik zou zo’n mail daarom niet snel als iets van grote betekenis gaan zien als er niet ook een voorstel aan vast zit.

Edit: veel woorden, maar wat ik eigenlijk bedoel te zeggen is: Als een bedrijf specifiek jou interessant vindt, laten ze dat in mijn ervaring best duidelijk weten. Anders zijn je kansen vergelijkbaar met de vorige keren.

Ja bij mij was de reden destijds dat degene die het is geworden het nog vaker had geprobeerd (komt daar sowieso erg vaak voor dat je het meerdere keren moet proberen). Ze zijn toen naar HR gegaan om te vragen of ze iemand extra (mij) aan mochten nemen en dat mocht niet. Dat icm die mail maakt dat ik het bijzonder vind dat ik nu niet ben uitgenodigd voor een gesprek. Ik werk nu ergens anders en zij weten waar. In die mail werd ook nog gezegd dat dat een goede functie is voor als ik het nog eens wil proberen en dat ik daarmee dichterbij het vuur sta

3 likes

Ah dat is wel echt zuur, heb je overwogen ze te bellen en het te vragen? Misschien is er een specifiek feedbackpunt dat je kunt meenemen naar de volgende poging

1 like

Ik wacht nog even op het officiële standaard afwijzingsmailtje en dan ga ik dat doen. Maar als de gesprekken deze week zijn vermoed ik dat dat ivm koningsdag vandaag, morgen of woensdag zal zijn, dus ik weet eigenlijk al genoeg

1 like

Lange post over kiezen tussen 2 banen. Als je geen zin hebt om te lezen sla deze dan over. Anders veel leesplezier :grin:

Samenvatting

Ik zit met een dilemma. In decemer ben ik weg gegaan bij een bedrijf waar ik heel lang heb gewerkt voor een andere baan. Daar ben ik in januari mee gestart. Die sector bleek uiteindelijk helemaal niks voor mij dus eind maart ben ik daar gestopt en meteen weer in de sollicitatiemodus gegaan.

Toen ik al twijfels had bij mijn baan waar ik in maart ben weg gegaan belde er een bedrijf op waar ik 2 jaar geleden had gesolliciteerd. Dat heb ik 2 jaar geleden uiteindelijk afgewezen omdat ik uiteindelijk nog niet klaar was om weg te gaan bij mijn eerdere werk. Daar heb ik altijd spijt van gehad en een jaar geleden heb ik toen dat bedrijf gemaild dat ik er spijt van had en dat als ze nog medewerkers zochten ik me aanbevolen hield. En ze belde dus midden maart. Ben daar weer op gesprek geweest en de klik was er nog steeds. Heb daar tijdens het gesprek gezegd dat ik niet wist hoe mijn baas zou reageren (kon 2 kanten op gaan) en toen gaven zij aan dat als hij moeilijk deed ik al meteen in mei zou kunnen starten en anders in juni. Super lief en fijn en was helemaal happy dat ik zo snel weer iets had gevonden.

Ondertussen had ik ook nog 3 andere sollicitaties weg gedaan. Bij alle 3 op gesprek geweest. 1 wilde mij niet, bij de ander wilde ik niet en bij de laatste moest je als je “door” was een halve dag meedraaien. Het gesprek vond ik mwa maar het meedraaien was zo leuk; het werk, het team! Ik baalde er eigenlijk van dat ik dat heb gedaan want nu wist ik hoe leuk het was en mocht ik het worden dan moest ik kiezen. Uiteindelijk hebben ze mij vorige week gebeld dat ze mij graag willen hebben. Ik ben echt superblij want ik mag nu bij 2 werkgevers beginnen maar aan de ene kant “baal” ik dat ze mij ook leuk vinden want dan hoefde ik geen keus te maken.

Nu had ik afgesproken dat ik woensdag bij het ene bedrijf mijn arbeidsovereenkomst ging tekenen maar wil nu liever naar het bedrijf waar ik mee mocht draaien. Ik vind het super lullig want ze hebben mij een 2e kans gegeven en nu wil ik het niet meer want ga liever naar die ander.

Ik weet gewoon niet hoe ik dit moet brengen of hoe ik dit het beste kan doen want ik vind het echt een naaistreek van mezelf. Alleen aan de andere kant heb ik wel besloten om voortaan meer aan mezelf te denken op werkgebied en denk ook zoiets van: als ze mij niet meer nodig hebben dan ontslaan ze me ook.

Voel me ook lullig dat ik zo’n luxe dilemma heb terwijl ik weet dat mensen misschien al lang op zoek zijn

2 likes

Jawel die staan in de vacature als contactpersonen

Wat was er matig aan het gesprek bij die ene partij? Was dat met mensen waar me vaker mee te maken gaat krijgen, is dat misschien iets wat nog vaker voor zal komen? Een halve dag meedraaien vind ik zelf maar kort. Een échte teamdynamiek leer je toch pas later kennen. Een eerste gevoel is natuurlijk belangrijk maar niet alleszeggend.

Kennelijk heeft dat ene bedrijf wel wat waardoor je er dus al 2 jaar over blijft nadenken. Je was blij/enthousiast toen ze je weer vonden in maart. Is het ‘t zelfde soort werk op beide plekken of ĂŒberhaupt iets heel anders?

Heb je van beide opties al je voors en tegens al eens op papier gezet? visualiseren in kolommen kan misschien verhelderend zijn.

5 likes

Als er 1 a 2 mensen solliciteren die precies zijn wat ze zoeken, kan ik me voorstellen dat ze die gesprekken plannen en verder niet. Dat is iig hoe het in mijn organisatie vaak gaat.

1 like