Sollicitatietopic #2

Oh vervelend dit! Wat staat er over vakantiedagen? Soms wordt er iets opgenomen dat je een X aantal vakantiedagen hebt, en deze pro rata overblijven als je gedurende een jaar vertrekt.

1 like

Ik wil een vraag mailen naar de contactpersoon maar opeens bedacht ik mij dat ik niet echt kan mailen vanaf mijn hotmail-account, toch net wat minder professioneel hé…

Tijd voor een gmail :sweat_smile:

3 likes

De beller is sneller!

2 likes

Ik kan er niks over vinden, heb gevraagd of ze me het document willen toesturen met uitleg waar dit in zou staan. Juridisch advies gevraagd bij een vriendin met die achtergrond. Daarna gevraagd om dingen zwart op wit te krijgen die ze willen. Daarna werd ik meteen gebeld: dat ze Natuurlijk niet verlangen dat ik mijn vakantie annuleer (zeg dat dan niet). Maar dat er wel een goede liefst warme overdracht moet komen en dat als dat niet in een week kan ze wel verlangen dat ik in mijn vakantie inkort.

Ze lopen er steeds tegenaan dat mensen die uit dienst gaan de boel niet netjes achterlaten maar stel dan een 2 maanden opzegtermijn vast. En ook: niet mijn probleem. En ook: doe wat aan je bedrijf als je ziet dat veel mensen na een maand of 8 afhaken. Echt hoor.

5 likes

Maar als ze jou op dit moment niet kunnen vertellen met wie je de “warme overdracht” moet doen, dan valt er ook voor jou niets te regelen. Ze zullen eerst moeten komen met een persoon. En als die persoon op vakantie is, precies in die ene week, dan kunnen ze die persoon ook vragen niet op vakantie te gaan.
Ga je meteen 1 aug met je nieuwe baan beginnen? Misschien kun je aangeven dat je 1 dag overdracht wil doen, op een nader aan te wijzen dag in aug. onder de voorwaarde dat je nieuwe werkgever daarmee akkoord gaat. Verder zou ik niet gaan in flexibiliteit. Zoals je zegt, niet jouw probleem.

3 likes

Nee!

Dit keer een heel fijn gesprek gehad. Iedereen was vrij benaderbaar en het was bijna gezellig. Geen vervelende vragen gehad. Ik heb er dus een goed gevoel aan overgehouden. Eind volgende week hoor ik meer. Wanneer ik door ga moet ik wel nog een assessment maken, maar dat is prima (vorig jaar ook gedaan).

4 likes

Haha ja die heb ik maar gebruik ik niet actief, toch maar verandering in brengen haha

1 like

Je vakantiedagen worden sowieso naar rato. Dus als je met die 3 weken die je opneemt eigenlijk je hele 2023 verlofdagen opmaakt dan gaat je dat niet lukken tenzij je die onbetaald opneemt. Stel je had 26 dagen verlof voor 2023 en dan lever je 5/12e van die dagen in bij uitdiensttreding.

Ik heb vorig jaar ontslag genomen net in augustus voor m’n vakantie van 3,5 week in september. Ik ben toen in oktober nog gebleven om een nette overdracht te doen zodat m’n voormalige teamgenoten niet in de shit bleven zitten. Dat vond ik zelf de enige eerlijke en professionele oplossing. Ik had op mijn strepen kunnen staan en je ‘bent je werkgever niks verplicht’ maar je gaat nu ook nog weg aan de vooravond van de zomervakantie. Ik snap de reactie van je werkgever wel. Ik had daar rekening mee gehouden bij een sollicitatie als ik jou was geweest maar dat schip is voor jou gevaren.

7 likes

Ik had me altijd ingebeeld af te studeren bij m’n huidige werkgever (bijbaan), maar de gesprekken die ik heb gehad waren echt onprofessioneel. Ik vind dat ik meer waard ben dan dat en qua studierichting is er heel veel vraag naar mensen met mijn kennis. Ik heb nu ergens anders gesolliciteerd voor een afstudeerstage en ik ben er zo enthousiast over! Ik heb al een eerste telefonische kennismaking gehad en nu een paar dagen later gehoord dat ze me uitnodigen voor een kennismakingsgesprek volgende week. Dit is ook een plek waar ik dan kan blijven als ik afgestudeerd ben. Ik moet wel even schakelen want ik was ervan overtuigd te blijven bij mijn huidige werkgever na afstuderen, maar ik heb geleerd voor mezelf op te komen en geen genoegen te nemen met situaties waar ik niet op waarde geschat wordt.

20 likes

Wat jammer dat je huidige werkgever tegenvalt! Goed bezig met voor jezelf kiezen :muscle:t2:

3 likes

Maar in een week kun je toch prima een overdracht doen? Toen ik bij mijn vorige werk wegging heb ik een dag genomen om handover documenten te schrijven en verder al mijn klanten in een paar dagen overgedragen aan degenen die ze overnamen (inclusief meetings met de klanten waarin ik mijn opvolger voorstelde), was geen enkel probleem

Anders zou mijn contract per 1 september aflopen dus die ene maand minder heeft denk ik niet zo’n effect op de vakantiedagen, misschien dan 1 of 2, dat zou nog niet zo’n ramp zijn. Maar ik heb ook extra uren gekocht dus ik neem aan dat ik daar recht op heb en houd. De vakantie was al langer gepland en goedgekeurd, niet dat ik ineens m’n vrije dagen opneem ofzo

En nee ik zal nooit niet rekening houden met vakantieperiode en solliciteren. Dan zou ik pas na september eens kunnen gaan rondkijken. Ik had ook gehoopt eerder een andere baan te vinden. Was er al maanden mee bezig en als ik dan een droomvacature zie laat ik die echt niet liggen omdat het dan in de vakantie zou vallen.

Ligt denk ik ook aan je werk inhoud, collega’s e.d. Ik werk niet in een team. Ik heb geen binding met dit bedrijf, is ook anders als je ergens na jaren weggaat. Met een overdracht per telefoon en alle rapportages en documenten kan iemand er prima mee uit de voeten.
Voor de cliënten is het mooi om het oude en nieuwe gezicht samen te zien, natuurlijk. Een iets soepelere overgang, maar die wisseling blijft een ding binnen dit bedrijf. Je hebt mensen die er 20 jaar werken of die er binnen een jaar van af zien. Een ander smaakje is er niet

4 likes

Ligt denk ik ontzettend aan je werk. Er was geen enkele manier denkbaar dat mijn dossierbestand (125/130) in een week overgedragen kon worden.
In het geval van @Velours lees ik ook iets over cliënten.

Zal ook wel verschil in zienswijze zijn maar zomaar een bom droppen van jo doei ik ben over een week weg en je zoekt het maar uit. Vind ik in 95% van de situaties echt niet netjes en kan anders. En voordat mensen met 100 uitzonderingen komen: die uiteraard daargelaten :slightly_smiling_face::slightly_smiling_face:

1 like

Ik nam aan dat die vakantie al gepland was, anders zou je toch eerder nu nog een week werken en daarna drie weken vakantie nemen? Zo heb ik dat iig altijd gedaan, zodat ik vakantie had voor ik aan een nieuwe baan begon (de keren dat ik nog vakantiedagen had)

5 likes

Ja, dat is niet fijn voor een werkgever, maar wel een reeële situatie. Om dan het probleem maar bij de werknemer te leggen is ook zo wat. Als die werkgever had gezegd: goh, kunnen we in gesprek een oplossing vinden, is heel wat anders dan, zeg je vakantie maar af.

Edit: en nog sterker, het contract van Velours zou aflopen op 1 september, dus dan weet je als werkgever ook al dat je moet nadenken over hoe verder.

Mijn gevoel is juist dat werkgevers denken dat ze nog steeds god op aarde zijn, maar de markt is anders en ze zullen echt verder moeten nadenken over continuïteit in hun business als dat zo belangrijk is.

7 likes

Tijdelijk contract dus? En in je contract staat dat de wettelijke opzegtermijn geldt?

Volgens mij is er dan überhaupt geen opzegtermijn voor einde contract (als in je moet je contract vol maken) tenzij expliciet in je contract opgenomen. Pin me daar niet op vast want ik ben geen jurist maar dat staat wel op de website van Rijksoverheid.

1 like

De vakantie was inderdaad al langer gepland en goedgekeurd anders zou ik er inderdaad voor gekozen hebben om minder vrij te nemen en sowieso dat de vakantie dan aansluitend aan het nieuwe werk was geweest.

Jaarcontract inderdaad en daar staat inderdaad dit dat het automatisch eindigd maar ook dat beide partijen het eerder mogen beëindigen met een maand opzegtermijn. Anders was mijn contract in 1 september geëindigd.

2 likes

Ok eerder schreef je met inachtname van de wettelijke opzegtermijn en die is er formeel voor een jaarcontract niet vandaar.

Je moet het verder zelf weten hoe je daar weggaat. Als het een klein ‘ons kent ons’ werkveld is oid zou ik het sowieso zo netjes mogelijk achter willen laten voor jezelf en je werkgever maar you do you

2 likes