Sollicitatietopic #2

Mijn laatste sollicitatie is helaas niks geworden. Dus ik wilde weer een beetje verder gaan kijken. Nu werd ik dus vanmiddag benaderd door een recruiter op LinkedIn en de vacature zag er wel erg leuk uit dus ik heb een gesprek met haar ingepland. Nu zat ik dus een beetje verder te Googelen en kwam ik op Glassdoor tegen dat het verloop in werknemers nogal groot is omdat er een angstcultuur en prestatiecultuur heerst en dat ze vooral graag blonde vrouwen aannemen (?) :sob: Dus ik ga maar afzeggen geloof ik want als ik dit vooraf al weet, zal het wel echt zo zijn ben ik bang.

3 likes

Ik ben uitgenodigd voor een 2e gesprek. Dit is voor mij voor het eerst en weet niet zo goed hoe ik hier op moet voorbereiden, weet alleen dat er ook nog 2 andere kandidaten zijn die ook voor een 2e gesprek komen. Iemand hier misschien wat tips hoe een 2e gesprek aan te vliegen?

1 like

Ik heb halverwege juni een laatste gesprek (na 10 miljoen rondes). Ben al zo lang met dit proces bezig, blij als het straks klaar is (en positief). Ik ben gelukkig niet van andere kandidaten afhankelijk, dus het is gewoon positief/negatief.

2 likes

Is het met dezelfde personen of met anderen?

2 likes

Mijn ervaring met tweede gesprekken is dat het echt heel verschillend kan zijn hoe het gaat. Ik heb wel eens een tweede gesprek met HR gehad wat veel algemener was dan het eerste, ook wel eens met iemand die er al werkte om te kijken of ik in het team paste, maar ook wel eens met twee compleet random mannen van andere afdelingen om te testen of ik tegen een ‘typisch mannenbedrijf’ zou kunnen.

Hebben ze vantevoren gezegd met wie je het tweede gesprek gaat hebben?

1 like

Vaak is het tweede gesprek weer met andere personen dus die zou ik dan opzoeken en afhankelijk van de functies van die personen nadenken over wat voor vragen ze zouden kunnen stellen. Verder nadenken over wat ze mogelijk minder aansprak in het eerste gesprek want de kans dat ze daar dan over gaan doorvragen is groot. Dus dan kan je je daar op voorbereiden. En in mijn ervaring biedt een tweede gesprek vaak ook wel kans om zelf meer vragen te stellen, dus ik zou ook zeker nadenken over wat jij van hun wilt weten om te bepalen of de functie/werkomgeving/mensen bij je past en leuk lijkt.

3 likes

Het gesprek is met dezelfde personen als mijn eerste gesprek. Verder weet ik alleen dat ze erg enthousiast waren en dus ook bij 2 andere kandidaten en dat ze zelfs aan het kijken zijn of ze misschien 2 mensen kunnen aannemen (het is een nieuwe functie binnen de organisatie)

Ik had gisteren een sollicitatiegesprek. Ik kwam nogal vroeg aanlopen, want het is altijd even zoeken naar de juiste plek en ik houd ervan om op tijd te zijn. Staat degene waarmee ik gesprek heb (herkende m van een foto) in de deuropening: “Ben jij Laura?” Ik was beetje van mn apropos, dus ik zeg nee, mijn eigen naam en dat ik zo gesprek heb. Hoor ik van achteren: ja misschien haar maar eerst en dan komt die ander wel later. Dus ik kon meteen doorlopen. Het was oprecht een gesprek van misschien 10 min en toen stond ik beduusd weer buiten. Ik heb werkelijk geen idee of ik in die korte tijd een goeie indruk heb achtergelaten, dus ik ben heel benieuwd of ik uitgenodigd wordt voor een vervolg gesprek.

1 like

Ik heb net een gesprek gehad en heb er wel een goed gevoel over. En ook duidelijk wanneer ik meer te horen krijg! Dus ben benieuwd.

5 likes

@Plantengekkie Wow 10 minuten maar? Dus alleen even kunnen voorstellen en kort iets vertellen en dan waren de 10 minuten wel voorbij? :frowning:
Ben geen fan van een heel uur vullen (heb zelfs langer ervaren dat ik denk is dit nodig?) maar dit is wel erg kort.

Ik heb de ‘stoute schoenen’ aangetrokken en het bedrijf die mij al weken niets heeft laten horen gemaild. Ik had gebeld naar HR maar niet bereikbaar. Dus heb rechtstreeks de manager gemaild en gevraagd of ik duidelijkheid kon krijgen, (stiekem laten weten dat ik in afwachting ben ook van een aanbod bij een ander bedrijf). Kreeg meteen reactie, wel 10x excuses aangeboden voor HR. Hij had dus gedacht dat ik de uitnodiging had ontvangen voor gesprek 2. En daarbij heel duidelijk aangegeven dat ze nog steeds enthousiast zijn over mijn profiel.
Ik snap dat het soms erg druk kan zijn, maar ik baal ervan dat ik altijd de bedrijven uitkies waar HR niet heel lekker loopt :stuck_out_tongue:

1 like

Ik heb mezelf amper kunnen voorstellen. Ze gingen direct vragen stellen op basis van mijn CV. Heb dus ook niet het gevoel dat ze echt goed beeld van me hebben en waarom ik denk dat deze baan bij me past (want dat vroegen ze niet).

—
Wil jij nog wel verder solliciteren bij een bedrijf dat je zo lang laat wachten op een reactie?

1 like

Zo jammer dat ze het zo gegaan is! :frowning:

Dat is een goeie vraag ik ook heel erg mee zit. Aan de ene kant nee, want dit is gewoon belachelijk. Aan de andere kant weet ik dat ik veel kan leren en is het een functie die echt heel goed past bij mij. Het gaat mij nu puur om soort van een laatste kans geven aan een bedrijf binnen mijn sector voordat ik buiten de sector ga kijken :frowning: Het is een nichemarkt en mijn droom dus wil niet zomaar opgeven. Heb wat inside information; de issues die er lopen maar ook de positieve verhalen. Die heb ik tegen elkaar afgewogen. Niet de beste situatie, maar het is veel beter dan bij mijn huidige werkgever.

2 likes

Ja ik geef ze zeker een tweede kans! Ik weet toevallig dat de persoon die de sollicitaties momenteel doet tijdelijk die taken heeft overgenomen, kan diegene zeker niks kwalijk nemen. De persoon waarmee ik gemaild heb is dan mogelijk mijn toekomstige manager en daarmee loopt de communicatie gewoon prima tot nu toe gelukkig :slight_smile:

2 likes

Ik heb gisteren een leuk sollicitatiegesprek gehad! Toen ik binnenkwam, verbaasde me het alleen dat het pand er van binnen best slecht onderhouden uitzag (verf hier en daar van de muur, jaloezieën hingen scheef en op de grond, ouderwetse vloerbedekking, geen receptie, op alle deuren een a4 geplakt met daarop de naam van de afdeling, etc.). De functie en het type bedrijf is helemaal wat ik zoek. Alleen ik ben ergens bang dat het onderhoud van het pand iets zegt over het bedrijf ofzo, en dat er niet echt een receptie is vind ik ook vreemd. Zouden jullie daar op afknappen of er iets achter zoeken?

1 like

Ik vind een mooie werkomgeving wel bijdragen aan mijn werkplek (en werkplezier), maar zeker geen afknapper! Heb zelf in verschillende panden en locaties gewerkt en een lunchrondje wandelt leuker op het museumplein dan op een industrieterrein, maar uiteindelijk zijn het de functie zelf en de collega’s die gedurende dag meer impact hebben dan afbladderende verf.

Wel zou ik nieuwsgierig zijn: zitten ze pas net in dat pand (en hebben ze daarom a4tjes met afdelingsnamen) of juist al heel lang (vandaar het achterstallig onderhoud). Is het hun gekochte pand (en zouden ze dat onderhoud zelf moeten doen) of gehuurd oid? Verhuisplannen?
Maar nieuwsgierig, geen afknapper.

2 likes

Ik werk in een sector waar wat oudere panden vrij normaal is. Dus voor mij zou dit niet per de een afknapper zijn. Het gaat eerder om de mensen inderdaad.

Wat voor mij wel een afknapper zou zijn is als het echt vies is, de toiletten, afwas op bureaus etc. Want dat zegt iets over hoe mensen met het pand om gaan.
Geen receptie ligt er aan of een bedrijf veel bezoekers krijgt of niet. Dus dat zou voor mij ook geen afknapper zijn per se vooral niet als het een wat kleiner bedrijf is.

2 likes

Ik heb een paar weken terug een sollicitatie gehad. Leuk gesprek gehad en daarna gebeld dat ze een tweede gesprek willen maar eerst even nog wat andere gesprekken wilden. Nu heb ik al 3 weken niets meer gehoord. Zou het kwaad kunnen om te bellen?
Ik vind het ergens ook wel een slecht teken dat dit zo lang duurt.

2 likes

Gewoon bellen. 3 weken vind ik lang.

5 likes

Ik werk bij een groot bedrijf en het bedrijfspand ziet er niet uit. Echter is het bedrijfspand niet van het bedrijf zelf. Dus het onderhoud e.d. wordt niet door het bedrijf waar ik werk gedaan.

Het zegt niet altijd iets.

1 like

@arcobaleno @LaatMaar @Nox

Bedankt voor jullie reacties! Ik ben net uitgenodigd voor een tweede gesprek, en besloot er subtiel naar te vragen. Het gaat inderdaad om een huurpand en er zijn al plannen voor nieuwbouw vanwege de groei van het bedrijf. Dat verklaarde dus een hoop en het stelde me gerust. Ik zocht er teveel achter.

4 likes