Sollicitatietopic #2

Inderdaad bellen! Drie weken is heel lang. Je toont ook meteen initiatief wanneer je uit jezelf belt.

1 like

Vorige week een gesprek gehad. Zou nog gebeld worden voor arbeidsvoorwaarden gesprek. Krijg ik deze week een mail dat de baas besloten heeft andere weg in te slaan en dus de vacature gecanceld is. Dus ben ineens weer bij 0. Baal echt.

1 like

Net gebeld dat ze toch voor een andere kandidaat zijn gegaan die beter past bij wat ze zochten. Weer van m’n apropos dat ze nu al een keuze hebben gemaakt, want zou eigenlijk een tweede gesprek komen, en dat ze die keuze hebben gemaakt op basis van 10 min speedsolliciteren.

2 likes

Kun je het niet bij je manager aangeven en vragen om iemand die je wat meer inwerkt? Of iig vragen wie je van welke afdeling zou kunnen contacteren om meer info over die afdeling te krijgen?
Ben zelf nu ook net in mn derde week en de onboarding is ook vrij basic. Ken mn eigen werkzaamheden wel goed, omdat ik die hiervoor ook al deed, alleen dan ergens anders) maar de organisatie voor mn gevoel nog amper
. Heb nu voor mezelf een lijst opgesteld met contactpersonen voor die ik nu 1 voor 1 benader om te vragen of ze ergens binnenkort een half uur tot een uur hebben om me uit te leggen wat ze doen en hoe mijn afdeling met ze samenwerkt of zou kunnen samenwerken

2 likes

Ik schrik best wel van de verhalen over slecht onderhouden panden, 10minuten gesprekken, vergeten teruggebeld te worden, geen onboarding etc. Ik heb net een maand een nieuwe baan en kom ook echt van een slechte werkplek vandaan. Heb daar 2 jaar gewerkt, waarvan een groot deel met tegenzin maar wist niet wat ik dan wel wilde (was m’n eerste baan).

Daar was het kantoor ook echt heel krakkemikkig, geen beeldschermen, niks geĂŻnvesteerd in nieuwe meubels, slechte onboarding etc. Organisatie bleek ook een puinhoop te zijn. Als werknemer verdien je dat gewoon niet en zulke eerste indrukken kunnen wel echt wijzen op een slecht georganiseerde organisatie/ (te) weinig geld etc.

Wilde dit even kwijt, hoe graag je soms ook de baan wilt, blijf kieskeurig en kom voor jezelf op :hugs:

12 likes

Dankjewel, dit had ik echt ff nodig na de afwijzing!

3 likes

Ok, ik denk dat mijn vraag hier het beste past. Voor een intern programma op mijn werk, moet ik allerlei assesments maken van SHL geloof ik. Iemand deze welleens gedaan?

En heeft iemand ervaring met zo’n assesment oefen pakket? Zo ja, wat is de review en via welke site heb je dit gedaan?

Twijfel of ik niet een keer een assesment moet oefenen, zodat ik wat behendiger wordt in de vraagstellingen. Heb namelijk het idee dat hoe vaker ik rare figuurreeksen zie, mn oog wel sneller het patroon oppakt. Maar misschien is dit gewoon ijdele hoop. :smiling_face_with_tear:

Ik heb assessments bij LTP en Berenschot gedaan, daar altijd goed gescoord door te oefenen. Eigenlijk altijd (4x) met een betaald pakket en oefenen baart echt kunst. Elke keer dat ik weer assessment moet doen en het ophaal scoor ik weer hoger. (Sorry humble brag: vorige maand scoorde ik de hoogste score, terwijl ik echt niet zo slim/intelligent ben)

Wil trouwens wel even kijken welke pakketten ik heb gekocht, maar belangrijkste is dat ze het precies voor het assessment wat je moet doen aanbieden. Ik had laatste keer de Q100 van Eelloo

3 likes

Omdat een assessment al zo tijdrovend is, heb ik nooit geoefend. Maar laatst had ik 3 sollicitaties met assessment vlak na elkaar en het ging echt in een stijgende lijn met mijn score, vooral met die logicareeksen (het terugkerende onderdeel in de verschillende soorten assessments die ik toen gedaan heb). Ik denk dus ook dat het helpt om het vaker te doen.

2 likes

@Henry in heb ook LTP en Berenschot gedaan. Die eerste vind ik altijd makkelijk, die tweede vond ik echt belachelijk moeilijk (ondanks dat alsnog hoog gescoord, geen idee hoe haha). Maar mij wordt juist altijd verteld om niet te betalen voor oefenassessments en dat dat niet nodig is. Ik oefen gewoon altijd een beetje op van die gratis sites. Eigenlijk zijn het ook gewoon trucjes en als je het eenmaal ziet lukt het je wel. Door oefenen word je er beter in.

2 likes

Dit inderdaad. Ik heb vorig jaar na 13,5 in dienst bij een werkgever de stap gemaakt om weg te gaan. Ik wilde heel graag weg door veranderende groepsdynamiek en werkdruk. Daardoor heb ik heel vlug ja op een baan gezegd om daar maar weg te kunnen. Mijn 1e gevoel was: niet doen maar toch gedaan omdat ik bang was overspannen te raken of een burnout te krijgen. Toch besloten na 3 maanden om te stoppen want dit voelde niet goed en was echt niet mijn ding. Dat wilde ik ook niet meer en toen ik daarna ging solliciteren en uitgebodigd werd bij verschillende functies heb ik echt naar mijn gevoel geluisterd: hoe is de ontvangst, als je even moet wachten en je ziet andere medewerkers kijken hoe zij met elkaar om gaan en of ze jou begroeten, hoe voelt het gesprek. Het klinkt heel zweverig (zo ben ik niet) maar je gevoel en intuĂŻtie zijn meestal juist. En wat ook helpt als je twijfelt: vraag of je een ochtendje mee mag draaien. Dan proef je de sfeer heel erg goed. Dit heeft mij heel erg geholpen en nu heb ik een baan waarbij ik weer helemaal op mijn plek zit.

TLDR: luister naar jw gevoel en intuĂŻtie bij solliciteren

7 likes

Ik denk zomaar dat wij wel eens in dezelfde sector/organisatie werkzaam kunnen zijn.

1 like

Ik heb twee maanden geleden gesolliciteerd op iets wat me (nog steeds) een gave baan lijkt maar het proces is zo warrig en slecht gecommuniceerd. Maandje geleden gebeld of ik op gesprek wou komen, maar kwamen er niet uit door geplande vakantie en dingen aan hun kant. Zou nog wat horen maar al die tijd niks tot deze week ineens weer of ik toch niet interesse had om op gesprek te komen. En ook geen erkenning oid dat dit niet helemaal lekker gaat communicatie technisch. Hoop niet dat het een slecht teken is :upside_down_face:

2 likes

Ik ga mij denk ik toch terugtrekken uit de sollicitatie die ik heb lopen

Ik heb eens gekeken, in april 1e gesprek gehad, tot vorige week niets gehoord.
Krijg ik nu een afspraak voor een dag en tijd waarvan ik had aangegeven niet te kunnen. Zij vroegen mij zelf om dat door te geven, nou prima, waarom houd je daar ook geen rekening mee?

Ik weet niet of ik overdrijf, maar hoe alles hier gelopen is heb ik eigenlijk geen zin meer. Vooral omdat ik ook een assessment en klein projectje erbij moet gaan doen. Dit was aangegeven alleen geldig te zijn voor een andere vacature, en niet voor waar ik nu voor ga. Voelt als allerlei opstapelingen van issues waardoor ik dit bedrijf de moeite niet meer waard vind.

En daarbij de post van @Treacherous heeft mij ook aan het denken gezet, dus nogmaals thanks voor je duidelijke bericht! :blush:

9 likes

Dat ben ik zeker van plan te doen. Dit is gewoon totaal niet professioneel, zeker voor dit bedrijf gezien hun status in de sector. Durf nu wel hardop toe te geven dat het eigenlijk wel allemaal red flags zijn :smiling_face_with_tear:

2 likes

Ik snap mezelf niet meer. Sinds een paar jaar heb ik “droombaan” X in mijn hoofd. In de tussentijd heb ik bewust stappen gezet die erg van pas komen voor deze baan, ik sta in contact met de juiste mensen blabla en ik schat in dat ik een vrij goede kans maak #humblebrag. En toen ineens was de vacature dus daar.

Maar hoe langer ik erover nadenk hoe meer ik denk: word ik hier eigenlijk wel gelukkig van? En tegen ieder ander zou ik zeggen: volg je gevoel, doe het niet. Maar omdat dit in mijn hoofd gelabeld is als droombaan krijg ik helemaal een error van mijn gevoelens nu. Om niet al te veel in detail te treden maar bij deze (erg intensieve buitenlandse) baan is werk-privébalans lastig en vraag ik mij af of ik er op privé-gebied een leuker persoon van ga worden zeg maar, inclusief mijn eigen (mentale) gezondheid.

Op papier vind ik het nog steeds een geweldige baan en ik weet dat ik van mijn partner oneindige steun krijg hierin (hij wordt geacht mee te gaan) maar toch die twijfel. De sollicitatiebrief etc. liggen klaar om verzonden te worden dus ergens heb ik zoiets van: stuur het gewoon op en als ik word uitgenodigd/het gesprek heb gehad heb ik wellicht voor mezelf meer helder ja of nee en kan ik mij altijd nog terugtrekken. Maar als ik nu al met die twijfel zit, zegt dat misschien ook wel genoeg.

Help a girl out. Wat zouden jullie doen?

2 likes

Dit. Al is het alleen om ‘wat als’-gedachten te voorkomen.

21 likes

Denk je niet dat je altijd twijfel/spijt houdt als je het niet minstens probeert nu je de kans hebt?

Ik herken het ‘terugkrabbelen’ op het moment dat het niet meer alleen dromen is maar ook actie ondernemen trouwens wel, als het ineens echt bereikbaar lijkt dan besef je pas echt hoeveel voeten het in aarde heeft en wat een grote verandering het is. Dan denk ik pff heb ik daar eigenlijk allemaal wel zin in? Het is allemaal zo nieuw en eng, en is het wel echt leuk? Waarom wilde ik dit in hemelsnaam?
Maar in mijn geval weet ik dat dat gevoel een slechte raadgever is, dat zijn gewoon zenuwen/weerstand tegen verandering. Dus ik zou persoonlijk zeggen dat je dit gevoel gewoon moet parkeren, en dat je er als je de sollicitatie doorkomt en je inderdaad uitgekozen wordt er natuurlijk wel héél goed over na moet denken (je kunt dan alsnog nee zeggen als je het toch echt niet wilt).

edit; sorry voor het lange en tegenstrijdige antwoord maar slechte werk/prive balans vind ik trouwens wel een heel groot nadeel en een legitieme reden om het niet te doen. Maar dat wist je ook toen je het als droombaan bestempelde denk ik? Of had je daar niet zo over nagedacht?

6 likes

Ja ik had er toen nog niet zo diep over nagedacht en mijn thuissituatie was anders. En inmiddels voer ik al een deel van de werkzaamheden uit + weet ik van een goede collega die de ‘droombaan’ heeft dat het zeker een leuke baan is maar dat het ook uit vele opofferingen bestaat en veel van je vergt (en die collega is dan volledig ‘vrij’ in de zin van: volledige focus op carriĂšre, single, geen kinderen). En mijn werk/privĂ©balans is nu perfect dus een stemmetje in mijn hoofd zegt ook: je kunt ook teveel willen
 Maar herken wel dat je zegt dat het ook zenuwen/weerstand kunnen zijn.

Ik ga hem gewoon versturen en dan zien we het wel. Misschien word ik niet eens uitgenodigd dan lost het zich vanzelf op :joy:. Thanks en @kika ook!

6 likes

Ik bedoel zeker niet dat je het sowieso moet accepteren als je het aangeboden krijgt, omdat het nou eenmaal je droombaan is hoor!
De dingen die je noemt als nadelen zijn echt het overwegen wel waard en ook als iets in je hoofd je droombaan is/was, kan het zo zijn dat het in de praktijk helemaal niet zo geweldig is en dat het een betere keuze is om het niet te doen, als je eenmaal meer informatie hebt.
Maar het lijkt me verstandig om het gewoon op te sturen (zeker als je het al hebt klaarliggen), dan kun je ook een betere keuze maken en het misschien loslaten als je een poging hebt gedaan.

2 likes