Sollicitatietopic #2

Frustraties van de afgelopen maanden:

• Bedrijven die zeggen dat je niet geschikt bent voor de functie zonder je uit te nodigen voor een gesprek en als je vraagt waarom je kandidatuur niet weerhouden is dan antwoorden ze niet. Het zijn ook bedrijven die nog steeds iemand zoeken.
  • Een vacature opzetten als je weet dat de betrokken collega’s met verlof zijn, mag je weken wachten voor je op gesprek mag.
  • Ik ging eind vorige week iets horen ivm kandidatuur en heb nog steeds niets.
5 likes

Ja bizar dit. Sommige bedrijven snappen nog steeds niet dat de arbeidsmarkt krap is en dat ze dus extra netjes (of in ieder geval normaal respectvol) met sollicitanten om moeten gaan.

Mijn aanvullende ergernis; bedrijven die een externe vacature uitzetten, bijna een maand doen over de procedure (oké ook vanwege zomervakantie) en dan alsnog voor een interne kandidaat gaan.

4 likes

Bij mijn werkgever is het zo dat als de vacature meteen extern gezet mag worden, dat intern natuurlijk ook kan solliciteren.
Maar interne kandidaten voor gaan op externe.

Eerst moesten vacatures altijd eerst intern open staan, maar door krapte mag het nu ook direct extern.

2 likes

Dit dus. Bah. Dit zal altijd blijven helaas :frowning:

Ik had 2 maanden geleden contact opgenomen over een leuke vacature maar wilde echt even meer info.
Moment afgesproken en ik zou gebeld worden nou; not haha! De hele dag gewacht niets gehoord. Uiteindelijk berichtje gestuurd, kreeg ik een out of office terug ivm vakantie :rofl:

Heb het maar gelaten maar uiteindelijk zoeken ZIJ iemand. Als een mogelijke kandidaat reageert ga er dan iets beter mee om. Ik hoef niet perse de baan, jullie wel een kandidaat.

2 likes

Is de vacature ook al gesloten? Vacatures waar ik op reageerde stonden soms 3 a 4 weken open en daarna gingen ze pas een selectie maken.

2 likes

Ik had dit ook. Heb der toen een mailtje aan gewaagd en kreeg toen te horen dat dit kwam door vakanties waardoor het selectieproces langer duurde. Inmiddels mail ontvangen dat ik uitgenodigd ben voor een gesprek aankomende vrijdag.

2 likes

Ik ben echt twee weken terug op sollicitatie geweest bij een bedrijf waar ik naar buiten liep en aan alles voelde dat we geen match zouden zijn. Alleen, ze zouden me binnen een week iets laten weten en ik heb tot op heden niks van ze vernomen. Ik vind het niet heel erg want ik voelde de match zelf ook niet dus voel ook niet de behoefte om er achteraan te zitten oid, maar toch bijzonder.

Ander nieuws, ik mag op gesprek komen bij een bedrijf wat echt exact aan mijn wensen voldoet dus ben al de hele dag happy want voel aan alles dat dit mogelijk wel eens helemaal kan zijn wat ik zoek

8 likes

Mijn god ik heb echt een rollercoaster van een 2 weken gehad, was begin juli al uitgenodigd voor een gesprek wat eind augustus zou plaats vinden, en na 3 rondes ben ik aangenomen :tada::tada::tada: ik ben zo blij, heb echt mijn (denk ik) droombaan in de cultuursector gevonden maar ook zo spannend want ik ga nu een totaal ander vakgebied verlaten (en mijn vaste contract :scream:) vanavond maar even flink proosten!

48 likes

Bon, iedereen heeft beslist om mij gisteren te contacteren want heb komende week drie gesprekken waaronder een finaal.
Dat bedrijf vroeg trouwens om mijn laatste loonfiche, ben niet echt fan van dit maat ik wil ook niet moeilijk doen.
Heb mijn salarisverwachting hoger ingezet dan wat ik nu verdien. Ik weet zo niet, misschien doe ik het wel en zeg ik dat een verwachting niet gelijk is aan wat ik nu verdien.

1 like

Hoe het in België werkt weet ik niet, maar je hoeft vast niet verplicht je loonstrook te laten zien. In NL is dat een standaard manier om niet te vragen naar je salaris wens, maar ik zou het nooit geven. Ben je direct je onderhandelingspositie kwijt. Daarnaast, niet alles is af te lezen van een loonstrook. Ik zeg altijd dat ik niet alleen salaris mee weg weeg, maar ik kijk naar secundaire voorwaarden, zoals pensioen, vakantiedagen en sfeer.

5 likes

Ik heb dit geantwoord:

Ik voel me niet op mijn gemak bij het delen van mijn recente salarisstroken. Ik hoop dat we een salaris kunnen bespreken op basis van mijn vaardigheden en ervaring en wat passend is voor deze rol.

Hopelijk is dat oké haha

29 likes

Oké, ik heb een loonsvoorstel gekregen. Net onder mijn verwacht bedrag maar wel met mooie extralegale voordelen. Heb deze week nog drie andere gesprekken en heb zo’n FOMO nu.

15 likes

Ik heb een baan aangeboden gekregen! Nu mag ik nog eventjes gaan vertellen dat ik of pas later kan beginnen of dat ik 3,5e week vrij wil voor een al geplande vakantie.

9 likes

Nou ondanks mijn beperkte enthousiasme heb ik mijn tweede gesprek echt gerockt en ben ik aangenomen. Ik ga na 15 jaar een hele andere tak van sport doen en de ICT kant op. En een forse verhoging. Vind het zo spannend! Ik heb eigenlijk helemaal geen zenuwen gehad over mijn gesprekken maar nu het “echt” is en ik ben aangenomen ben ik zenuwachtig haha. Zin in!

25 likes

Ik heb een (tijdelijke) nieuwe baan! Heb intern een aanbod gekregen om voor vijf maanden een collega op een andere afdeling in een behoorlijk gewilde functie te gaan vervangen. Ik heb overigens wel een vast contract, dus ben wel benieuwd hoe dat dan gaat (dit gaat nu echt om een functie voor vijf maanden), want ik wil mijn vaste contract natuurlijk niet kwijt. Heeft iemand dit toevallig ook eens gehad?

3 likes

Ja net iets anders, maar ik had al een vast contract en kreeg een nieuwe baan bij dezelfde werkgever. Ze hebben mij toen weer een vast contract moeten aanbieden.

1 like

Dit zou ik bespreken met de manager en HR, dat je dit als tijdelijk baan wil aannemen en dan op papier wilt hebben dat je je vaste contract behoudt en na die periode gegarandeerd terug kan keren naar je oude functie.

4 likes

Aah ja, een soort terugkeergarantie dus? Wat fijn dat dat kon!

2 likes

Oh ik heb dit niet meegemaakt hoor maar zou zelf niet tijdelijk een functie overnemen zonder zeker te weten dat ik terug kan naar wat ik deed tegen dezelfde arbeidsvoorwaarden. Je weet maar nooit hoe de boel er dan uit ziet.

5 likes

Had ik ook, was echt geen probleem. Had me druk gemaakt voor niks haha

1 like