Sollicitatietopic (Deel 1)

Ik heb recent gesolliciteerd en in plaats van mezelf te verkopen, ben ik heel eerlijk geweest en mezelf gebleven tijdens het gesprek. Mijn vriend heeft als mening dat je in een sollicitatiegesprek soms moet liegen, maar ik ben niet iemand die goed is in liegen.

Uiteindelijk hebben ze mij gekozen ondanks ik niet volledig voldeed aan het profiel wat ze zochten. De voornaamste reden voor hen was dat ik open en eerlijk was geweest!

Ik weet niet of je op dit moment actief bezig bent met solliciteren. Zo ja, succes!

9 likes

Vind ik juist niet, tenzij het echt mega klein is en niet echt relevant. Naast dat het je wss (of mij in ieder geval) extra spanning geeft en je minder gemeend over komt. Waarom jezelf anders voordoen dan je bent? Ik ga met liegen dus uit van een “hoe je dingen aanpakt” / “wat je karakter eigenschappen zijn”-achtige vragen. Kom je straks in een team/bedrijf waar mensen net zo kut zijn als je nep sollicitatie persona en verwachten dat jij ook zo bent/doet. :rofl:

3 likes

Alles wat je zegt is zo zo zoooo waar.

Ik ben iemand die heel gevoelsmatig te werk gaat en dat begint al bij de vacature. Sommige vacatures maken mij helemaal zenuwachtig waardoor ik het gevoel heb mijzelf weg te cijferen. Heb het idee dat ik daar dan zo goed voor de dag moet komen, dat de onzekerheid van niet genoeg weten mij super veel stress geeft. Dan eet en slaap ik ook veel slechter omdat ik me voor mijn gevoel nooit goed genoeg kan voorbereiden. Dit zijn niet zomaar ‘gezonde’ zenuwen, maar volgens mij echt instinct.

Andere vacatures zijn soms niet direct hetgeen wat je zoekt maar als je beschikt over de vaardigheden om de baan uit te voeren en je hebt affiniteit met de branche, dan zou ik de gok wagen. Weten wat je kan en waar je geïnteresseerd in bent, zorgden er uiteindelijk voor dat ik voor die sollicitatiegesprekken nauwelijks stress heb gehad in de voorbereiding.

Ik wist niet altijd precies wat de functie inhield maar mijn hoofd stroomde wel vol van ideeën van hoe ik die functie zou vervullen. Voorbereiding kostte mij nul moeite. Het gevoel van comfort, zelfverzekerdheid en relaxtheid dat je op zo’n moment voelt, weegt voor mij zo zwaar.

Liever er van tevoren zelfverzekerd instappen met de kennis, ervaring en interesses die je hebt. We brengen zoveel tijd in ons leven op het werk door. Laat het alsjeblieft ook wat levensvreugde opleveren :no_mouth:

3 likes

Dit is een lastige situatie die je schetst. Hoe ik het zo lees, ben je de eerste keer bij je droombaan niet aangenomen omdat je ‘zeer weinig ervaring had met x en 0 met y’. Nu heb je inmiddels ervaring bij y, maar ervaring bij x is nog steeds minimaal terwijl ze iemand zoeken die ervaring heeft met x. Is er een manier om je ervaring bij x naar een hoger niveau te tillen? Misschien een part-time job of stage waar je met x bezig zal zijn? Dit kan uiteraard alleen als je bij je huidige werk naar 0,6 FTE zou gaan. Wellicht dat je dan voldoende kennis en ervaring hebt om het over twee jaar nogmaals bij je droombaan te proberen?

Ik zou dus nog niet solliciteren, maar pas over twee jaar.

@Henry @Victoria @Nestley_Toulhouse: he-le-maal eens met jullie! Wat een wijze woorden! :pleading_face::smiling_face_with_three_hearts: Al moet ik eerlijk toegeven dat ik vorige week bij m’n andere sollicitatiegesprek ook een paar dingen had aangedikt. Gelukkig is dat niks meer geworden omdat ik de baan bij een ander bedrijf heb gekregen vanwege m’n eerlijkheid. We brengen ontzettend veel leven op het werk door. Als ik voor mezelf spreek: ik sta doordeweeks altijd op om 07.00 uur om mezelf klaar te maken voor werk en ben ergens tussen 17.30 en 18.00 uur thuis. Ik ben dus dagelijks 10,5 tot 11 uur bezig met werk. Als je dit van een dag aftrekt + de uren dat je slaapt, heb je maar 5 tot 5,5 uur per dag aan vrije tijd.

Zoals Victoria het ook al heel mooi heeft geschreven: we verdienen allemaal een leuke baan die bij ons past! Dus stay true to yourself, want anders kun je jezelf in je vingers gaan snijden.

Ik ben een verlegen en rustig persoon (dat is ook erg merkbaar bij bijv. een sollicitatiegesprek), en ik heb het gevoel dat ik daarom vaak wordt afgewezen door organisaties. Soms vraag ik me daarom af of het niet beter is om me anders voor te doen… maar dat is inderdaad niet de oplossing.

2 likes

Ik ben echt al maanden aan het solliciteren en ik ben inmiddels al zo vaak afgewezen of zelfs compleet genegeerd dat ik de moed echt aan het verliezen ben. Ondertussen hoppen mensen in mijn omgeving van de ene naar de andere baan lijkt het

2 likes

Is het een branche waar de banen sowieso niet voor het oprapen liggen?

Voor de ene ben ik heet net niet geworden. Twijfelde zelf ook wel maar alsnog, wel jammer.
Heb er nog 1 lopen over 2 weken, hopelijk is dat wat. Twijfel nu om nog meer te gaan reageren of niet. Ik vind het best intensief naast mijn werk en moet steeds vrij nemen.

Ik denk erover om intern te solliciteren maar vraag me af wat de etiquette is als het gaat om informeren van je leidinggevende. Het is binnen hetzelfde team maar het team heeft twee teamleiders die verdeeld zijn over de functies. Deze functie zou dus bij de andere teamleider zijn. Ik weet nu niet zo goed of ik de mijne moet informeren wanneer ik solliciteer. Wat zouden jullie doen?

1 like

Ja onze leidinggevenden staan dicht op de werknemers en het is allemaal heel informeel. Daarnaast hebben zij onderling ook regelmatig contact. Zo’n ongemakkelijke situatie als jij nu voorstelt zou ik inderdaad wel willen voorkomen. In dat geval klinkt wel vertellen als een goede optie.

Misschien kan je je leidinggevende nog om tips vragen. Zo van, ik ga op vacature x reageren, heb je misschien nog wat tips voor mij?

Mensen worden vaak blij als je ze om input vraagt.

3 likes

Vandaag gesprek gehad en kreeg vanmiddag al bericht dat ik ben aangenomen, zo leuk! Nu alleen nog arbeidsvoorwaarden gesprek maat verwacht dat dat wel goed gaat komen.

Ohja en nog opvang regelen voor mijn zoontje aahrrgh!

17 likes

Is het raar om een aanbevelingsbrief te laten schrijven door iemand die al weg is bij het bedrijf waar we collega’s waren?

Het voelt een beetje gek, maar ik wil niet dat ze op werk weten dat ik weg wil😅

Nee kan prima denk ik, als die persoon genoeg kan zeggen over jouw kwaliteit van werk, samenwerken, motivatie, etc… :slightly_smiling_face:

1 like

Voegen jullie weleens een aanbevelingsbrief toe zonder dat er om wordt gevraagd? Heb echt de tofste baan ooit op het oog en een aanbeveling kan misschien helpen maar ze vragen er niet direct om.

Ik ben aan het afstuderen en aan het zoeken naar een baan. Ik vind het super lastig om een leuke startfunctie te vinden, alles wat ik tof vind vragen ze jaren ervaring.
Nu kwam ik een functie tegen die mij erg leuk lijkt, maar het is een hbo-functie en ik heb een wo-master. Nou hoeft dat niks uit te maken, maar ik ben bang dat het toch in de praktijk niet uitdagend genoeg is. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ja dit klinkt best wel zoals ik het ook zie! Ik heb nu zoveel moeite een leuke functie te vinden om echt in te starten en als ik eenmaal wat ervaring heb is het voor mijn gevoel makkelijker om iets te vinden. Dan zou ik dit gewoon voor een jaar doen bijvoorbeeld. En doorgroeimogelijkheden intern is inderdaad ook een goede om eens achteraan te gaan

2 likes

Sorry voor dubbel post, maar als ik edit krijg je geen melding meer.
Ik ben benieuwd of eventuele latere werkgevers het bij een wo-vacature een probleem zouden kunnen vinden dat je werkt in een hbo-functie?

1 like

Ik zou gewoon solliciteren en in het gesprek goed uitvragen wat de werkzaamheden zijn om een afweging te maken of dit uitdagend genoeg is. Is het een functie waarvan algemeen bekend is dat het hbo niveau is? Ik zou me nog niet zo druk maken om wat werkgevers er mogelijk vervolgens van zouden kunnen denken… ik denk dat daar echt niet zo moeilijk over gedaan wordt.

1 like

Ahh ik heb een vacature gezien bij een leuk bedrijf (althans, ik hoor dat het een leuk bedrijf is). Staat een nummer bij en ik ga nú bellen!

5 likes