Songfestival

Nee nog niet, ik denk dat ze wachten tot het zeker is waar het volgend jaar gehouden gaat worden.

Ik zag dat Nikkie een online serie met alle kandidaten gaat maken. Lijkt me heel leuk om te kijken! Wel jammer dat een paar dan volgend jaar niet meedoen…

3 likes

ik heb ook wel goede hoop dat ze het zo goed gaat doen dat ze volgend jaar zelf live mag presenteren

heeft meer persoonlijkheid dan die andere drie bij elkaar

4 likes

Hallo mede songfestival fans!
Ik ga 16 mei De Grote Songfestival Quiz organiseren voor m’n vriendinnen. Hebben jullie nog ideeen voor leuke vragen? M’n vriendinnen (en ik ook) zijn geen méga fans die alle Trivia kennen, maar we willen wel ff wat leuks doen. Ik wil sowieso wat clips laten zien en dat zij dan moeten raden van welk jaartal de act was. Jullie nog leuke input voor quizvragen? :smiley:

(Verder ga ik vragen of iedereen in een bepaald land-thema hapjes en drankjes wil meenemen. Dus iemand Frankrijk, iemand Oekraïne etc etc. ZIN IN!)

Edit; oké we mogen toch niet met meerdere mensen afspreken thuis… :sob: dus de quiz gaat wel door maar dan digitaal ipv eindelijk weer met vriendinnen in 1 ruimte :sob:

3 likes

:sob:
(Serieus ik vind het zoooooo klote)

Volgende week zaterdag had het Songfestival 2020 moeten plaatsvinden… in Ahoy, Rotterdam. Helaas, covid-2019 kent geen genade en ook het songfestival moest eraan geloven. Met een beetje geluk (en een vaccin) kunnen we hopelijk volgend jaar mede FF-ers spotten in de zaal, maar voor nu moeten we het doen met het FF Songfestival 2020, wie wordt onze winnaar? En wie, I’m sorry, krijgt er misschien wel zero points. 16 mei 21.00 komen we erachter!

Een paar huishoudelijke mededelingen:

• Er vinden geen halve finales plaats;
  • Er kan gestemd worden vanaf donderdag 14 mei 20.00 tot zaterdag mei 12.00;
  • Ik zorg voor een poll waarin je ‘douze points’ gegeven kunnen worden (zelfde punten als bij het echte ESC), samen met een aantal andere vragen (guilty pleasures, wie móet volgend jaar terugkomen etc.). Ik maak waarschijnlijk gebruik van een platform zoals Google Forms;
  • Ik verwacht van de stemmers dat alle nummers doorgenomen zijn! Om daar een beetje bij te kunnen helpen, ga ik elke dag een aantal inzendingen uitlichten met wat achtergrond erbij. Instantramen goes Cornald Maas.

Mocht je nog leuke ideeën hebben, voel je vrij om mij een bericht te sturen of hier in het topic voor te stellen (bijvoorbeeld voor extra vragen in de poll).

31 likes

Superleuk! :smile:

1 like

Om mogelijke beïnvloeding te voorkomen, presenteer ik de deelnemende landen, artiesten en nummers in volledig willekeurige volgorde (thx random.org).

1. Noord-Macedonië :macedonia: - Vasil - YOU

Een vrij onverwachte inzending na Noord-Macedonië’s overwinning van de jurystemmen in 2019. Lang werd er erg mysterieus gedaan over zijn interne selectie. Geen ballad, maar een upbeat track, over dansen. De 35-jarige Vasil heeft gestudeerd aan meerdere zeer prestigieuze conservatoria - maar gaat dat hem ver brengen in het FF Songfestival? Of had hij, helemaal in zijn straatje, beter voor een opera nummer kunnen gaan?

2. Estland :estonia: - Uku Suviste - What Love Is

De 37-jarige Uku Suviste won Eesti Laul, de nationale selectie vrij onverwacht, en een relletje volgde. Volgens velen was een andere inzending, om in Eurovisie termen blijven te spreken, robbed, en won Uku alleen door alle moeders in het land die al jaren fan zijn van Uku('s uiterlijk). Maar goed, misschien kan dit nummer met zijn jaren '00 charm genoeg harten van FF’ers winnen.

Hij heeft van zijn nationale omroep te horen gekregen dat hij een direct pass krijgt naar de nationale halve finales, dus wellicht zien we hem in 2021 toch in Rotterdam, met een nieuw nummer.

3. Australië :australia: - Montaigne - Don’t Break Me

Australië! Ondanks het tijdverschil heeft dit land vaak meer kijkers (om 5 uur 's ochtends) dan vele écht Europese landen. Daarom zijn ze vast dit jaar ook weer uitgenodigd. De 24-jarige Montaigne ontleent haar artiestennaam aan de Franse filosoof Michel de Montaigne. Naast artiest is ze trouwens ook activist. Had Australië een 2019 kunnen pullen door met een innovatieve, crowdfunded, staging zichzelf zo in de top 10 te zingen - of is dat niet aan deze inzending besteed?

Montaigne heeft al bevestigd in 2021 terug te komen.

4. Israël :israel: - Eden Alene - Feker Libi

De 20-jarige Ethiopisch-Israëlische Eden Alene kreeg tijdelijk vrij van haar verplichte militaire dienst in Israël om mee te nemen aan het Songfestival. Haar nummer ‘Feker Libi’ is het eerste nummer in de Songfestival geschiedenis die Amhaars (Ethiopisch/Semitisch) bevat. Daarnaast kunnen we ook Arabisch, Engels en Hebreeuws terughoren. Vandaag maakte ze in een interview met Nikkie(Tutorials) bekend dat het nummer, wat “I love you” betekent, geïnspireerd is op haar vriend, die volgens haar ook nog eens een mooie kont schijnt te hebben.

Ook Eden mag volgend jaar het podium in Rotterdam betreden.

5. Zweden :sweden: - The Mamas - Move

Mochten deze dames je bekend voorkomen, dat kan, want vorig jaar waren ze de (niet-zo-op-de)achtergrond zangeressen van John Lundvik (insert de gif waarin hij hoorde niet gewonnen te hebben maar Duncan wel) met Too Late For Love. In geen land is de nationale finale van zo’n belang als in Zweden, en tijdens dit ‘Melodifestivalen’ wonnen ze met 1! punt verschil van een andere act. Hadden The Mamas na jaren inzendingen van knappe Zweedse mannen zich kunnen bewijzen door ook naar het podium te klimmen?

Helaas voor The Mamas, mogen ze van de Zweedse omroep niet direct een ticket naar Rotterdam volgend jaar, en ze zien het zelf niet zitten om weer mee te moeten doen in Melodifestivalen - wellicht wel een ander jaar weer.

Tot zover de eerste lading inzendingen, zitten er al favorieten bij? Of nummers die absoluut in de halve-finales hadden mogen thuisblijven?

6 likes

man man man wat heeft australie nou weer gedaan.
vorig jaar vrouw op stok, nu veredelde clown?

ik vind de mamas wel goed!

1 like

Ik schrik vooral van de zang van Australië, op Spotify klonk het zoveel beter. Versta haar soms gewoon niet eens.

1 like

Jammer dat The Mamas waarschijnlijk zullen ontbreken volgend jaar. Vind ze goed klinken en is weer eens iets anders vanuit Zweden.

2 likes

Ja vind ik ook heel jammer :frowning: Ik denk dat ze dit jaar echt een verrassing hadden kunnen leveren (qua resultaat)

Echt zo leuk dit! Ik ben zo’n fan die alle nummers allang heeft geluisterd (heb zelfs al een top 10 haha). Van deze nummers vind ik Israël en Zweden het leukst. Het nummer van Australië vind ik nog wel oke, maar die act… ik houd niet van clowns helaas haha.

1 like

Lading 2! En gevarieerder ga je het misschien niet krijgen.

1. Duitsland :de: - Ben Dolic - Violent Thing

De 23-jarige Ben Dolic is niet Duits… maar Sloveens! Hij verhuisde naar Zwitserland, leerde daar Duits, en deed vervolgens mee aan The Voice Germany, om daar de zilveren medaille te pakken. Intern geselecteerd met het nummer ‘Violent Thing’, een club anthem met toch wel een beetje cringy lyrics, maar zijn unieke stemgeluid geeft het nummer de nodige kleur. Vermoedelijk hadden ze hier we meer dan ‘zero points’ mee gehaald - maar ook genoeg om de vloek op Duitsland te verbreken en eindelijk weer eens richting de top te klimmen (we vergeten de Ed Sheeran lookalike even).

Ben heeft aangegeven open te staan om in 2021 mee te doen, maar heeft nog niets gehoord van de Duitse nationale zender. En eerlijk, het zou wel goed in Duitsland’s straatje passen om volgend jaar weer pure trash te sturen.

1. Armenië :armenia: - Athena Manoukian - Chains On You

Zains zains zains on you… deze dame had absoluut haar uitspraak nog wel even mogen oefenen had het Songfestival toch plaatsgevonden. Misschien wel de inzending die dit jaar het meeste verdeelde publiek kent? De 25jarige Grieks-Armeense Athena heeft al in meerdere landen proberen een muzikale carriere te starten (wil je lachen, kijk haar auditie voor X Factor UK), en het lijkt haar nu eindelijk te lukken met haar deelname. De vraag blijft - ga jij hier van dansen of doe je liever oordoppen in?

Het is nog niet bekend of ze in 2021 mag terugkeren.

1. Kroatië :croatia: - Damir Kedzo - Divlji Vjetre

Ondergetekende kan nummers in land’s eigen taal altijd waarderen. De 32-jarige Damir wilde vroeger graag gynaecoloog worden, maar gaf die droom op om mee te kunnen doen aan een talentenjacht. Bekend in eigen land en omstreken, deze zanger kent al een lange zangcarriere. Maar was zijn ervaring genoeg geweest om met dit nummer door de halve finales te komen? Ik vraag het me sterk af…

1. Rusland :ru: - Little Big - Uno

Onomstotelijk de meest verrassende inzending dit jaar. Na jaren zichzelf heel serieus genomen te hebben, stuurt Rusland eindelijk weer eens iets verfrissends in de vorm van Little Big. Bekend van Skibidi (wapaopao) en bijbehorend dansje, had deze act van Ahoy vast een grote feestende kolk gemaakt. Had Little Big voor een verrassing kunnen zorgen en na jaren winnaars met ~~ belangrijke en emotionele nummers over zware onderwerpen ~~ dmv fastfoodmuziek (copyrigt Salvador Sobral) de trofee terug kunnen brengen naar Moskou?

1. Wit-Rusland :belarus: - VAL - Da Vidna

Ah Wit-Rusland, ook in 2020 nog ergens mid 2000 blijven steken. Dat is wat een dictatuur met muziek schijnt te doen… Hier heb ik niet zoveel over te zeggen, behalve dat ik het knap vind als je dit nummer niet vergeet onder de rest van de inzendingen dit jaar. :sleeping: Maar misschien is dit voor één van jullie wel douze points waard!

5 likes

Super leuk je overzichten!

Het lijkt erop dat Duitsland het festival weer serieuzer wil oppakt. ‘You let me walk alone’ vond ik een prachtig nummer 2 jaar geleden en ook de inzending van dit jaar vind ik prima klinken!

Rusland heeft vaak een van mijn favoriete inzendingen (2015 & 2016), maar dit vind ik persoonlijk helemaal niets. Hopelijk sturen ze volgend jaar iets anders.

Ook Armenië heeft betere inzendingen gehad, hopelijk blijft Athena volgend jaar ook thuis.

1 like

Ik moet een beetje opschieten anders ben ik niet klaar voor de stembussen open gaan… dus excuses voor mijn spam vandaag alvast.

11. Slovenië :slovenia: - Ana Soklic - Voda

Niet songfestival-liefhebbers zullen snel denigrerende opmerkingen maken over jouw ESF hobby door aan te geven dat alle inzendingen óf pranks a la Verka zijn of vrouwen in lange jurken met intense uithalen. Dit valt zeker in die tweede categorie. Het internet heeft niet heel veel met dit nummer, behalve dat iedereen in het eerste couplet ‘brownie cake’ schijnt te horen, en jij nu ook! De 36-jarige Ana heeft wellicht een sterke stem… maar het nummer… ik denk dat ze niet zoveel zin hebben in een songfestival in Ljubljana. Maar misschien gaat dit bij jou wel op repeat.

12. Georgië :georgia: - Tornike Kipiane - Take Me As I Am

Georgië is altijd wel een beetje een vreemde eend in de bijt tijdens het songfestival, en zend keer op keer nummers waarvan je ze niet zo snel zou verwachten. Ook dit jaar weer! Dit nummer heeft zeker zijn fans - maar genoeg om een plekje te veroveren in de grote finale? In ieder geval, de creativiteit wordt hier gewaardeerd.

Voor die fans, Tornike komt in 2021 terug.

13. Albanië :albania: - Arilena Ara - Fall From The Sky

Ah, Albanië! Ook hier vond weer een klassiek relletje plaats tijdens de nationale finale. Iedereen dacht dat een nationale popster, Elvana Gjata, een ticket zou veroveren naar Rotterdam, maar één jurylid schijnt bewust gesaboteerd te hebben… en daarmee dit nummer het ticket te geven. De 21-jarige Arilena Ara zong dit nummer eerst in het Albanees, maar er is uiteindelijk toch voor gekozen om het naar het Engels te vertalen. Ik denk zelf dat het daarmee de kansen op een plek in de finale flink verminderd - omdat de eigen taal het nummer iets minder 13 in één dozijn maakte.

Het is nog niet bekend of ze in 2021 mee gaat doen.

14. Zwitserland :switzerland: - Gjon’s Tears - Répondez Moi

Zwitserland lijkt eindelijk het songfestival weer serieus te nemen na een 4e plaats vorig jaar. Geboren in Zwitserland, met Kosovaars-Albanese ouders, zingt Gjon in het Frans. Sowieso een betere Franse inzending dan Frankrijk zelf (sorry FR). Één van de favorieten dit jaar, maar ook beschuldigd van Duncan’s succes proberen te kopiëren - maar verder dan een man die redelijk hoog een emotioneel nummer zit gaat de vergelijking voor mij niet. Had dit nummer inderdaad kunnen winnen? Of is het één van die overhyped inzendingen die het niet waar gaat maken.

De Zwitserse TV heeft al bekend gemaakt ook in 2021 Gjon naar Rotterdam te sturen.

6 likes

Naar mijn mening nog weinig krachtige inzendingen dit jaar. Sommige jaren waren er zoveel goede inzendingen dat ik nauwelijks een favoriet kon kiezen.

Uit deze vier inzendingen is Zwitserland mijn favoriet.

En hoe bedoel je de stembussen? Kunnen we ergens online meestemmen voor zaterdag? Ben benieuwd.

1 like

ja, ik vind het ook allemaal nog niet echt pakkend ofzo. Hierboven vind ik Zwitserland ook het leukst.

Ik ga weer even naar Mahmood luisteren.

2 likes

Ja ik ga morgen een poll online zetten! Zodat we erachter komen wie FF’s favoriet is

1 like

15. België :belgium: - Hooverphonic - Release Me

België’s inzendingen zijn vaak wel makkelijk eruit te pikken. Vrij rustig, beetje donker, typische stijl. Zo ook dit jaar weer. De deelname van Hooverphonic was als eerste bekend van alle inzendingen dit jaar, en velen waren verrast. Want wat heeft een gevestigde band nou op het Songfestival te zoeken? Lichte Bond soundtrack-vibes geeft dit nummer af. Maar zit er genoeg power in dit nummer om een ticket naar de grote finale te veroveren?

Ze komen in ieder geval in 2021 weer terug, en velen hopen met een krachtiger nummer.

16. Cyprus :cyprus: - Sandro - Running

Greece’s twelve point go to… Cyprus! Een songfestival is niet compleet zonder wat wederzijdse liefde van Cyprus en Griekenland. Cyprus heeft haar formule weer wat aangepast en gaat na 2-jaar bijna dezelfde inzendingen voor iets anders… maar toch… het lijkt alsof je dit nummer al heel vaak gehoord hebt. Het mist dat stukje songfestival-flair, en hoort misschien meer thuis op een house festival. Of hadden ze met een bijzondere staging toch weer in de finale hun 12 punten van in ieder geval Griekenland kunnen krijgen?

17. San Marino :san_marino: - Senhit - Freaky

Als je niet stiekem een zwak hebt voor San Marino in het songfestival, ben je geen echte fan :angry: Ook dit jaar ging het ministaatje weer voor hun kenmerkende discosound, en hebben weer een artiest uit hun kleine pool gezocht - Senhit heeft al een keer eerder meegedaan! Ze lijkt er ieder geval zelf ontzettend veel zin in te hebben.

Had de memepower ook Senhit naar de finale kunnen dragen, net zoals wat vorig jaar met Serhat gebeurde?

18. Frankrijk :fr: - Tom Leeb - The Best In Me

Ohoh Frankrijk, hebben ze nou echt niet door dat een knappe man met een glitterende Eiffeltoren op de achtergrond echt niet genoeg is? Tom Leeb is zelf naast zanger ook comedian maar tenzij dit nummer als één grote grap bedoeld was is er weinigs grappig aan te vinden. Ze hebben geluk al in de finale te staan want anders was dit gegarandeerd in de halve finale thuisgebleven (al durf ik dit eigenlijk ook niet aan te nemen na het cheesy gedrocht dat Denemarken toch in de finale bracht vorig jaar).

Omdat de Franse omroep beweert gekozen te hebben voor het lied!!! en niet de zanger, is nog niet bekend of Tom Leeb volgend jaar de Thalys naar Rotterdam pakt.

19. Letland :latvia: - Samanta Tina - Still Breathing

Eindelijk een nationale finale zonder drama - al vanaf dit nummer uitgebracht werd, wist iedereen eigenlijk al dat Samanta Tina af ging reizen naar Rotterdam. Van zang, naar dubstep, naar rap - wie wist dat je zoveel stijlen in 3 minuten kon proppen? Volgens Samanta gaat dit nummer over alles wat van vrouwen verwacht wordt, en dat ze het toch maar mooi even voor elkaar krijgen met hun kracht. Ze heeft overigens al een stuk of 5x geprobeerd de nationale te winnen, en dit jaar is het haar eindelijk gelukt!

Een nummer met veel fans, maar ook aardig wat haters. Genoeg fans om voor een verrassing te zorgen?

6 likes

Wat schijf je overal leuke stukjes bij!! :grin:

En wat een leuk liedje van Letland! En een geinige clip met zelfs de sfeer van de dove reclames.

1 like