Spiraaltje

Ooh maar dat is niet heel raar toch. Die eerste 3 maanden oid moet je lichaam eraan wennen en daarna stabiliseert het bloedingspatroon als het goed is. Zo was ik de eerste maanden bijna elke dag aan het bloeden. Lijkt me niet direct iets om je zorgen te maken tenzij je andere redenen hebt om te denken dat je zwanger bent? En anders voor de zekerheid gewoon een keer testen

1 like

na een maandje of vier volgens mij

1 like

Na een paar maanden! En in de jaren daarna heb ik een enkele keer bloedverlies gehad, maar eigenlijk niet benoembaar omdat het zo weinig was.

Ik moet volgende week mijn mirena er uit laten halen en eventueel een nieuwe laten zetten. Durf alleen niet zo goed omdat het zo veel pijn deed. Ik hou mij er aan vast dat het een tweede keer vast minder pijn doet… Iemand die dit kan bevestigen?

1 like

Hoi, hier overthinking vidia en haar spiraal weer.
Ik heb mijn spiraal nu bijna 2 jaar en ben na een paar maanden niet meer ongesteld geworden. Wel af en toe nog wat bruinige afscheiding, maar dat was het eigenlijk wel. Afgelopen tijd had ik hier helemaal geen last meer van en was het gewoon wittige/doorzichtige afscheiding. Nu heb ik sinds een tijdje een nieuwe vriend en voor t eerst alleen met spiraal seks gehad vanaf zo’n 3 maanden geleden, maar nu heb ik deze week ineens wel weer wat bruinige afscheiding en wat vloeiing. Moet ik me ergens druk om maken of is dit normaal?

Ik voel mn spiraal trouwens altijd zitten (als ik voel, niet standaard) eerst leken de touwtjes wat meer opgekruld te zitten, maar nu voel ik ze echt wel 2/3 cm lang. Voel overigens geen hard stukje.

Ik heb eindelijk een afspraak gemaakt om een koperspiraal te laten plaatsen! Ik word iedere keer door de gynaecoloog/huisarts/apotheker verteld dat ik veel beter een hormoonspiraal kan laten plaatsen maar ik hou voet bij stuk en ga gewoon voor de koperspiraal. Ik wil namelijk echt geen hormonen meer. Over 2,5 week ga ik het laten zetten, ben heeel benieuwd!

4 likes

Gaat de dokter hem plaatsen of de gyneacoloog? Ik wilde ook een koperspiraal, maar bij mij werd het afgeraden ivm hartvormige baarmoeder. Heb nu de Kyleena spiraal en hormonen daarvan zijn echt minimaal, ik merk er tot op heden nog niets van.

Al zou ik alsnog voor de koperspiraal gegaan zijn als Mn baarmoeder geen afwijkende vorm had denk ik.

1 like

De gynaecoloog! Maar wel fijn om te weten, mocht een koperspiraal niet lukken oid dan kan ik misschien de Kyleena proberen. :blush:

2 likes

Dat is wel fijn bij de gyneacoloog. Bij koperspiraal is het belangrijk dat ie zeker goed zit en dan wordt het meteen gecontroleerd. Succes iig!

1 like

Ik had ook bijna altijd last van schimmelinfecties en sinds ik gestopt ben nog echt maar 1 of 2x gehad (ben nu 1,5jaar gestopt). Het bleef bij mij steeds terugkomen en was echt irritant. Nu een spiraal en nog geen last van gehad. Vond het sowieso een verademing dat ik de pil niet meer slik. Zou toch echt over spiraal nadenken, is echt niet zo rigoureus vind ik.

Die geen controle was ik ook bang voor, maar het komt niet zomaar ineens opzetten bij mij, voel het wel aankomen. En als het ooit echt niet uitkomt zijn er volgens mij ook nog pilletjes die je zou kunnen gebruiken (wel op tijd mee beginnen en alleen bij dokter te bestellen volgens mij).

1 like

Ik had nog nooit een schimmelinfectie gehad en sinds mijn spiraal al 4x op 1 jaar…

Ik ben aan het twijfelen of ik mijn mirena zal laten verwijderen. Sinds ik hem heb, ben ik voor mijn gevoel aangekomen en heb ik vaker een somber gevoel. Ook is mijn libido zo goed als verdwenen.

Voordeel is dat ik in de twee jaar dat ik hem heb, niet ongesteld ben geworden.
Daarnaast hoef ik er niet bij na te denken.

Ik link alleen steeds meer klachten aan de mirena. Het feit dat mijn libido zo goed als weg is en dat ik me regelmatig somber voel, vind ik verschrikkelijk. Het is echt slecht voor mijn relatie.

Gelukkig heb ik een hele lieve, begripvolle vriend, maar ik ga het denk ik toch laten verwijderen.
Hopelijk verdwijnen de klachten dan langzaamaan.

Hebben meer mensen die een mirena hebben dezelfde klachten?

Is er toevallig iemand die ervaring heeft met de Gynefix?

Jep! Daarom ben ik overgegaan op de koperspiraal, alleen heb ik het idee dat die mijn afscheiding beïnvloedt.

Over een koperspiraal lees ik veel dat er vrouwen zijn die langer/heftiger ongesteld zijn. Ervaar jij dat ook?

In het begin was dat even zo. Maar daar heb ik nu geen last meer van.

1 like

Ik heb nu bijna 2,5 jaar een Mirena spiraal en ben echt heel tevreden; minder moodswings, veel stabieler in mijn emoties, niet meer ongesteld en nooit hoeven nadenken over per ongeluk zwanger worden, alleen merk ik dat mijn libido sinds het plaatsen echt zo hard gekelderd is. Heel lang heb ik het gewijd aan stress en andere omstandigheden, alleen die omstandigheden komen en gaan maar mijn libido blijft laag. Ik denk eigenlijk dat het door het spiraaltje komt. Met de pil had ik hier heel veel minder last van. Herkent iemand dit?

Misscjien wil ik hem wel laten verwijderen maar ik zit in een relatie wil liever niet altijd seksen met condoom maar ik wil liever ook geen hormonen meer. Pfff zo moeilijk!

Ik had dit ook. Heeft wel een maand of twee/drie geduurd maar voel me weer veel meer mezelf. Emoties zijn er meer en voel mijn lichaam veel beter aan.

Bijkomend voordeel is dat mijn libido enorm verbeterd is. Echt veel verbeterd dus :raising_hand_woman:t3:‍♀

1 like

Hmmm oke. Ik heb er gisteren met mijn vriend over gepraat en ben tot de conclusie gekomen dat mezelf zijn en lekkerder in mijn vel zitten belangrijker is dan gemak. Dan voorlopig maar een condoom gebruiken en weer ongesteld zijn, maar ik wil o.a. mijn libido terug en van die negatieve emoties af zijn.

Ik kan wel lekker makkelijk beschermd zijn, maar als ik vervolgens nooit zin heb maakt het ook niks uit. :sweat_smile:

Wat goed dat je dat besloten hebt! Het is ook zeker belangrijker.

Ik twijfel dus ook, maar vind een condoom zo stom en onhandig en ik vraag me af of ik mij dan echt veilig voel daardoor. Het is echt moeilijk om die keuze te maken. Mijn vriend vindt het ook belangrijker dat ik mij fijn en goed voel maar toch weet ik dat hij condooms echt stom vindt, Maarja…

Ja, dat gesprek heb ik toen ook gevoerd met mijn (nu ex) vriend. Het gedoe met condooms heeft ook zo zijn charme en wat jij inderdaad beschrijft, dan ben je beschermd maar doe je nooit iets, waar bescherm je jezelf dan tegen. En als je na een paar maanden geen verschil merkt is dat ook ok, dan kun je uitzoeken waar je klachten dan vandaan komen en bedenken of je alsnog terug gebruik gaat maken van hormonale anticonceptie.

1 like