Spiraaltje

Hier hetzelfde. Ik ben ook geen fan van condoom, maar er blijft echt weinig over wanneer je hormonen uitsluit. Mijn vriend heeft ook geen 100% veilig gevoel bij een condoom. Dat maakt het besluit toch lastig.

Heeft iemand hier ervaring met de menstruatiecup bij een koperspiraal (iub, bolvormig)? Mijn gyn zei dat er meer kans op afstoten is. Ik baal wel echt, ik mis de cup nu al, dus ik denk dat ik het toch maar ga proberenā€¦ Misschien gaat het om gevallen waarbij het vacuĆ¼m niet goed verbroken werd voordat de cup eruit werd gehaald?

Mijn spiraal is 2 keer verstoten en ik gebruikte een cup. Of dat de oorzaak van het uitstoten is weet ik natuurlijk niet zeker, maar enigszins logisch lijkt het me wel. De cup komt toch dicht in de buurt van je baarmoederwand, waar de draadjes hangen.

1 like

Ik heb nu een jaar een koperspiraal en ben vanaf de tweede menstruatie mijn cup weer gaan gebruiken. Ik vond terug naar tampons zo naar omdat ik die altijd voelde zitten en mijn cup Rijsel niet. Mijn huisarts raadde me aan erg voorzichtig te zijn ivm de draadjes en het vacuĆ¼m (wat ik ook overal op internet lees) maar het gaat helemaal prima. Een van de eerste keren vergat ik het vacuĆ¼m goed te verbreken wat een stekende pijn opleverde maar ben daar nu altijd alert op. Ik ben erg blij met de combinatie! (Ik gebruik de MeLuna cup basic, dus zonder ā€˜stokjeā€™)

1 like

Ik zou willen dat mijn lichaam de spiraal uitstoot. Ik haat hem elke dag

Wat vervelend :(. Waarom laat je hem niet verwijderen?

Mijn update mirena spiraal:

Plaatsen eerste dag van ongesteldheid
Na plaatsen 20 dagen spotting
Na 28 dagen eerste keer ongesteld (10 dagen)
Na 32 dagen tweede keer ongesteld (8 dagen en echt veel kramp)
Na 67 dagen derde keer ongesteld (nu al 8 dagen, zwangerschapstest gedaan na 50 dagen - negatief)

Ben benieuwd

1 like

Ik heb vannochtend mijn mirena laten verwijderen. Wat haat ik die eendenbek toch. :tired_face:

Moet er wel bij zeggen dat het minder erg is dan het plaatsen.

Goed dat je het zo goed bijhoudt!

Ik ga zo naar de gynaecoloog voor een nieuwe koperspiraal (na twee koperspiraaltjes die niet goed zaten). Heb nu al buikpijn (pms) en ben echt bang voor de krampen die straks gaan komen na het zetten. Ben niet bang voor het zetten zelf, want de vorige twee keer was dat kort en niet zo pijnlijk.

Gewoon lekker aan de pijnstillers! Twee paracetamol en een (stiekem 2) naproxen of ibu een uur van te voren.

En daarna bij blijven slikken

1 like

Ja had al naproxen genomen gelukkig! Maar wist niet dat ik dan ook nog paracetamol mocht nemen. Dat ga ik meteen even navragen zometeen, want de laatste keer was de pijn echt niet te doen.

Van viooltjes:

Dit wordt heel vaak gevraagd, wat mag je maximaal aan pijnstillers gebruiken?

NB: Een dag is 24 uur. We gaan uit van volwassene met een gezonde lever en gezonde nieren.

1
Paracetamol: 4x/dag 1000mg.

2
Ibuprofen (Advil, Nurofen): 3x/dag 600mg.
Naproxen (Aleve): 750mg/dag (bijv. 3x/dag 250mg of starten met 500mg en na 8-12 uur 250mg).
Diclofenac (Voltaren): 3x/dag 50mg.

Paracetamol mag gecombineerd worden met een medicijn onder 2.
De medicijnen onder 2. moeten nooit met elkaar gecombineerd worden.

2 likes

Even voor de duidelijkheid, je mag dus naast vier keer paracetamol ook bijvoorbeeld drie keer per dag Ibuprofen?

Ja!

1 like

Ah top, dankjewel! Dat wist ik niet

Ik ga morgen een koperspiraal laten zetten en heb hem net bij de apotheek opgehaald.

Ik had er persoonlijk nog nooit van gehoord (het is vrij nieuw) en ben benieuwd of hier iemand er ervaringen mee heeft?

Het gaat om een IUB (Intrauterine Ball). Op hun website staat dit:

IUBā„¢ is de officiĆ«le naam van dit spiraaltje. ā€˜IUBā€™ staat voor intra-uterien bolletje.

De IUBā„¢ is een hormoonvrij koperspiraaltje dat in de baarmoeder wordt geplaatst om zwangerschap te voorkomen.

De IUBā„¢ bestaat uit een draad met vormgeheugenlegering waarop 17 koperen kraaltjes zijn verdeeld. Eenmaal in de baarmoeder, neemt het spiraaltje de vorm aan van een bolletje.

In tegenstelling tot klassieke spiraaltjes (die de vorm van een T hebben) heeft de IUBā„¢ geen harde of uitstekende delen. Omdat het spiraaltje volledig is afgestemd op de vorm en de omvang van de baarmoeder, vindt het steeds de beste positie in de baarmoeder.

De IUBā„¢ is uniek: dit is het allereerste 3 dimensioneel bolvormige koperspiraaltje. Het is ook het kleinste spiraaltje op de markt. Het bolletje dat zich in de baarmoeder vormt, heeft een diameter van 15 mm.

Ik ben echt heeeel benieuwd!

Dit is geen nuttige bijdrage, maar ik wilde even zeggen dat ik vind dat dit spiraaltje er echt mooi en interessant uitziet.

Heb mijn koperspiraal gisteren laten zetten en moest ongesteld worden, maar wist niet wanneer het precies ging gebeuren. Ben nu ongesteld geworden! Heel vervelend omdat ik nu dus heel erg veel pijn heb, maar van de andere kant wel fijn want ik ben nu vrij en heb liever alles in Ć©Ć©n keer.

1 like

Nou ik leef nog. Heb in wjekw ook al het een en ander erover geschreven maar jezus wat een kutgevoel (letterlijk)

Bij het inbrengen zelf deed het al veel pijn. Ze heeft wel mā€™n baarmoeder lichtjes verdoofd maar toen ze erin zat te friemelen deed het zoveel zeer. Heb daar echt liggen schreeuwen van de pijn :cold_sweat: Was wel binnen 5 minuten allemaal gebeurd dus dat viel mee. Was vooral opgelucht dat ik er vanaf was.

Ging toen naar de receptie om een vervolgafspraak te maken en toen voelde ik me helemaal niet goed, begon te zweten en kreeg het licht in mā€™n hoofd. Toen begon het ook superveel pijn te doen en heeft de receptioniste me op een bed gelegd tot ik me wat beter voelde. Het eerste uur was de pijn bijna ondraaglijk. Wist echt niet wat ik met mezelf aan moest.

Nu lig ik al bijna 5 uur thuis in bed en het doet gelukkig al ietsjes minder zeer. Maar nog steeds een heel onprettig gevoel. Ik ging net aan tafel zitten maar na 2 minuten begon de hevige pijn weer dus zitten gaat nog niet echt :neutral_face:

Ik had dit echt niet verwachtā€¦ ik hoop zo erg dat de pijn snel weg is en dat ik gewoon kan gaan zitten. De gynaecoloog heeft wel meteen na het plaatsen een echo gemaakt en alles zat in ieder geval wel goed. Maar als de pijn zo blijft ga ik wel terug denk ikā€¦

Halleluja ik heb supergoed geslapen en de pijn is helemaal weg!! Voel gewoon helemaal niets meer! Hopelijk blijft het zo :smile:

7 likes

Hij is er uit!!! En het deed maar 1 minuut pijn! Zo blij nu

3 likes