Spiraaltje

Ik heb na 9 jaar mijn spiraaltje laten verwijderen (niet 9 jaar dezelfde gehad uiteraard, de eerste na 5 jaar gewisseld). Ik was er op zich tevreden mee, maar het laatste jaar had ik op en af ontzettend veel buikpijn tijdens het ongesteld zijn (werd netjes iedere 28 dagen heel licht ongesteld op het laatst).
Na het eruit laten halen ben ik 50 dagen niet ongesteld geweest. Ik denk dat ik de grootste afnemer ben geweest van zwangerschapstesten van de action hier in de omgeving :’)
Anyway, eindelijk ongesteld geworden en het valt me echt reuze mee.

Was ontzettend bang voor acne (ben ooit aan de pil begonnen vanwege acne, om andere redenen mee moeten stoppen en daarna spiraaltje) maar mijn huid ziet er eigenlijk beter uit dan ooit. En buikpijn is me ook meegevallen tot nu toe! Alleen bloedverlies… dat was ik niet meer gewend maar ook dat valt mee haha :stuck_out_tongue:

Ik gebruik nu (naast condooms) ook de Natural Cycles app, waarbij je gebruikt maakt van temperaturen en hij had ondanks de enorm lange cyclys mijn menstruatia/eisprong precies goed voorspeld dus ik ben wel enthousiast. Was in eerste instantie skeptisch over temperaturen, maar heb mezelf goed ingelezen (Best wat wetenschappelijk bewijs op Pubmed, niet altijd ongesponsord helaas :wink: ). Dit is overigens geen methode die ik zou gebruiken als ik absoluut geen kinderen zou willen. Ben er op dit moment niet aan toe maar het is niet meer het einde van de wereld als het zou gebeuren.

Ik heb ergens in september vorig jaar mijn spiraal eruit laten halen. Eerste spiraal ging goed. Tweede is denk ik niet Goes gezet en toen verzakt, moest eruit. Derde zat en verzakte iets. Had best veel klachten en de gyn zei negeren. Maar de klachten werden heftiger. Dus vorig jaar verwijderd. Alsof de zon weer ging schijnen. Bleken mij depri klachten ook grotendeels daarvan. Dan komt de vraag: welke anticonceptie ga je gebruiken?

Ik heb nu niks en bleek in december ( met juist gebruik van condooms) zwanger. Dat werd een miskraam. Nu is het niet dat ik geen kinderwens heb, maar de timing is gewoon niet goed. Dus nog een zwangerschap wil ik voorkomen. Het dilemma waar ik nu mee zit is of ik nog een spiraal laat zetten. In september wel aangegeven dat ik binnen 2 jaar graag wel een kindje zou willen. De gyn zei dat het de moeite niet waard is en de pil dan beter is. Ook door die heftige klachten die ik had.

Ik kan niet aan de pil. De andere anticonceptie is niet wat ik zou willen. De gyn zei dat ze ook niet kan voorspellen hoe een volgende spiraal zal zijn. Nu hebben mijn partner en ik de kinderwens wat opgeschoven. Dus niet dit jaar, maar volgend jaar eventueel gaan proberen. Heeft iemand tips?

Toch besloten om weer een spiraal te zetten. We zien wel hoe het loopt. Bewust gevraagd om bij de gyn dit te doen. Daar controleren ze ook met echo. Komende week moet ik. Vind het spannend, maar sta er wel achter.

2 likes

Ondanks dat er in het artikel verwijst wordt naar onderzoeken vind ik het toch altijd wat dommig om af te gaan op informatie van een dergelijke website…

Ik heb gister een hormoonspiraal laten zetten. Nu een half jaar wachten wat het word.

Je mag geloven wie je wil, en je informeren is nooit slecht, maar dit is de website van een personal trainer zonder enige vorm van wetenschappelijke of medische scholing, die in haar blog ook zegt dat ze de artikelen die ze aanhaalt nauwelijks begrijpt, die een onderzoek uit 1976 aanhaalt, waarin gemeten is dat er enkele microgrammen koper ‘verdwijnen’ als je de spiraal vooraf en na een aantal jaar weegt, maar waarin ze niet aantonen dat die koper ook echt in het lichaam opgenomen wordt (het verdwijnt sneller bij vrouwen met excessief bloeden, misschien stroomt het wel met dat bloed naar buiten? de onderzoekers weten het in ieder geval niet), en een ander onderzoek uit 1976 bij onthoofde konijnen waarbij een mogelijk effect van koper op de testosteron/oestogeenreceptor is gemeten. Aan het einde plaatst ze dan een lijstje symptomen waarin iedereen zich kan herkennen (wie heeft er nooit hoofdpijn, een duf gevoel, spierpijn en onderbroken slaap bijvoorbeeld?), en die bovendien hoort bij een genetische afwijking (ziekte van Wilson) waarbij je lichaam helemaal geen koper kan verwerken en je na jaren stapeling in je weefsels dit soort symptomen gaat vertonen.
Dat de koperspiraal koper afgeeft is ongetwijfeld waar, maar de hoeveelheid die in haar bron genoemd wordt (43mcg) is nog geen 5% van de hoeveelheid koper in 1 avocado (900mcg), terwijl je je daarbij waarschijnlijk nog nooit hebt afgevraagd wat het effect op je testosteronreceptor zou kunnen zijn. Je lever kan per dag 5-6000 avocado’s aan koper (5mg=5000000mcg) probleemloos verwerken en uitscheiden via je gal mocht je teveel in je lichaam hebben. Het lijkt mij dan ook bijzonder onwaarschijnlijk dat de minimale hoeveelheid koper uit een spiraal, als die al in je lichaam wordt opgenomen, problemen veroorzaakt als je geen genetische koperwerkingsziekte hebt (en daar kom je dan echt al eerder en op een andere manier achter).

Nogmaals, geloof vooral wat je zelf wil, maar realiseer je wel dat het ‘signaal’ dat aanleiding gaf voor dit artikel een samenknoping van meerdere bijzonder oude, niet volledig te lezen, niet bij mensen uitgevoerde studies is, door iemand die eigenlijk niet genoeg verstand van de materie heeft om deze studies samen te knopen tot een conclusie, maar dat wel schaamteloos doet.

19 likes

Bedankt voor de duidelijke uitleg, en dat je hier de tijd voor neemt. :blush: Misschien moet je dit ook maar onder haar blogpost plaatsen haha.

3 likes

Zo fijn deze reactie!

Heb jij heel toevallig informatie over een menstruatiecup gebruiken in combinatie met een koperspiraal? Ik zie daar namelijk wel eens wat horrorverhalen (dat door de menstruatiecup er verkeerd uit te halen het spiraaltje zou kunnen verplaatsen) over voorbijkomen, maar heb nog nooit een goede bron hierover gehoord. Ben het vergeten te vragen bij de gynaecoloog.

Daar weet ik eigenlijk niets over, sorry! Ik kan me voorstellen dat het vacuüm ook trekt aan de spiraal, maar of dat genoeg is om hem echt te verplaatsen, geen idee…
Heb je zoiets als een online dossier van het ziekenhuis waar je een vraag kunt uitzetten naar je gynaecoloog? Dit is nou zoiets waarvoor je niet direct een nieuwe afspraak maakt, maar even zekerheid is ook wel fijn.

1 like

Zijn er mensen die na het verwijderen van (mirena)spiraal waarbij het ook lang duurde voordat de cyclus normaal terugkwam?
Eind januari spiraal laten verwijderen en pas 1x ongesteld geweest. Zit nu weer op cyclus dag 42…
met spiraaltje had ik een cyclus van precies 28 dagen :frowning:

Zijn er hier meiden die na het plaatsen van de mirena langer ongesteld zijn? Ik heb bijna een half jaar geen anticonceptie gehad en mijn menstruatie was binnen een 5 dagen over. Nu met spiraal is het al 5 dagen vol op bloeden. Ook extra klonterig.

Ja bij mij duurt het langer! Hiervoor was ik 4-5 dagen ongesteld denk ik, nu kan het zo een week duren. Qua hoeveelheid stelt het nu echt niks voor, vaak ook maar een paar druppels per dag, maar wel langer dus (en soms ook echt een putlucht niet normaal :stuck_out_tongue:)

1 like

Heb je verder klachten van je spiraal?

Heb namelijk eerder een spiraal gehad en deze klachten. Maar daar kwamen ook andere klachten bij en werd erger. Dus ben waakzaam voor alles wat niet kan kloppen. Vooral omdat ze zeggen dat je van mirena minder of niet ongesteld word.

Hm waar ben je bang voor dan /wat kan er niet kloppen? Mij is verteld dat elk bloedingspatroon normaal is. Dacht voorheen dat bijna niemand meer ongesteld werd met een spiraal maar dat blijkt helaas maar een vrij klein percentage en daar hoor ik niet bij, haha.
Ik heb verder nergens last van volgens mij!

Edit: Maar het hoeft ook niet per definitie minder te worden trouwens lees ik:
" Borsten en geslachtsorganen: veranderingen in de menstruatie, waaronder meer of minder bloedverlies, spotting, onregelmatige menstruaties (oligomenorroe) of het uitblijven van menstruaties (amenorroe)."
https://www.anticonceptie.nl/product/spiraaltje/mirena/

1 like

Ik gok dat er te weinig hormoon wordt afgegeven voor betrouwbare bescherming tegen zwangerschap

Yes na 5 jaar geeft ie dusdanig minder hormonen af dat ie dan gewoon niet betrouwbaar meer is. Hij zou in de praktijk misschien zelfs 7 jaar kunnen werken, maar let op dit is niet in alle gevallen zo. De 5 jaar betrouwbaarheid kan de fabrikant in ieder geval garanderen (andere zaken als buitenbaarmoederlijke zwangerschap buiten beschouwing gelaten).

Dus mocht je nog niet toe zijn aan een zwangerschap, zou ik hem voor de zekerheid toch maar even laten vervangen :wink: of kiezen voor een ander anticonceptiemiddel. Je kan hem ook laten zitten voor nog een jaartje, maar dan zou ik wel condooms gebruiken.

Over 3 weken krijg ik een koperspiraal… krijg er nu al de kriebels van. Maar ik wil het zo graag, eindelijk stoppen met de pil en hormoonloos door het leven!

2 likes

Hoe zat het jullie qua menstruatie/bloedverlies de eerste weken? Zit te twijfelen, maar ben bang dat ik de eerste weken met bruin afscheiding oid loop, en daar heb ik geen zin in

Ik heb mijn spiraaltje er na 5 jaar en een paar maanden uit laten halen.
Mijn review:

Ik vond het zetten echt geen pretje. Het was een super scherpe kramp, 2 keer (1x opmeten en 1x zetten). Daar moest ik even van bijkomen. Maar daarna 5 jaar lang geen omkijken hebben naar anticonceptie vond ik heel fijn!
Ik was al snel bijna niet meer ongesteld. Om de 3 maanden misschien een beetje, niet voldoende voor een tampon alleen een inlegkruisje was voldoende. Het laatste halfjaar werd ik om de maand lichtjes ongesteld, het teken voor mij dat de hormonen af begonnen te nemen. Het eruit halen was echt peanuts, even hoesten en ze had hem eruit getrokken zonder pijn.

Het is dat ik niet weer 5 jaar een spiraal wil ivm kinderwens over een jaar, anders had ik hem gelijk weer genomen.

Ik ga nu kijken hoe het is om hormoonvrij te leven maar had geen hormoon-gerelateerde klachten de afgelopen jaren.

tldr; geen klachten, 5/5, would do again

5 likes

Zijn er mensen met een koperspiraal? Ik tag jou even want ik ben wel benieuwd hoe de spiraal na een paar maanden tijd bevalt. Ze zeggen dat je lichaam zo’n 3 maanden moet wennen aan een koper spiraal, heb jij dit ook gemerkt? Qua pijn(tjes) en bloeden. En hoe is je menstruatie nu?

Ik twijfel over een koperspiraal maar ik ben toch wel wat bang voor hevige menstruaties en dat ik drie maanden lang kan bloeden/pijn heb.
Ik wil niks met hormonen omdat ik daar toch wel nadeel van ondervond en eigenlijk blijft dan alleen een koperspiraal over, maar ik durf ergens niet. Bang voor het laten zetten en vooral het uit laten halen weer.

Ik dacht dat jullie ook een koperspiraaltje hebben, hoe bevalt het jullie? Qua pijn, menstruatie, laten zetten, eventueel weer eruit laten halen/vervangen.
@Enthusiasm @Jumpsuit

1 like