Spiraaltje

Tag jou ook even ook, je hebt hem bijna een jaar zie ik. Bevalt het?

Ik ben echt super tevreden! Ik heb een super regelmatige cyclus (wat ik met de mirena totaal niet had) en bloed wel heviger maar ik heb niet meer krampen (alleen de eerste 2 maanden tijdens mijn menstruatie, dus niet tussendoor gebloed oid). Ik zou het zo weer doen :+1:t2: + geen last van hormonen
Edit: en het zetten van de koperspiraal vond ik niet erger dan het zetten van de mirena. Je hebt even een pijnscheut maar daarna was het voor mij snel voorbij

2 likes

Ik heb hem ruim 4 jaar nu. Ik begin wel iets minder tevreden te worden, want het duurt lang voordat m’n menstruatie doorzet en ik ben er dan wel een week zoet mee. En de krampen beginnen redelijk vroeg maar allemaal te overzien qua pijn. De voordelen wegen sowieso op tegen de nadelen. Geen hormonen in m’n lijf, natuurlijke cyclus en je hoeft er niet elke dag aan te denken. Het doet gewoon zijn werk voor jou. Qua pijn bij het plaatsen kan ik je vraag niet beantwoorden, ik was toen onder narcose (een roesje). Ik zou hem wel liever bij een gynaecoloog willen laten plaatsen want heb regelmatig gehoord dat huisartsen een koperspiraal lastig vinden te plaatsen. Ik heb de t-safe, maar als ik nu zou moeten kiezen zou ik denk ik voor de gynefix gaan.

2 likes

Ik heb in feb een koperspiraal laten zetten wat echt mega pijnlijk was, heb er zeker nog drie dagen erge last van gehad.

Twee weken geleden kreeg ik heel erg kramp en bleek uiteindelijk op de echo dat mijn spiraal niet (meer?) goed zat. Ik heb de spiraal er een paar dagen later laten uithalen en alle pijn was weg. Ik was in de tussentijd dus ook niet beschermd, geen idee of die pas 1week niet goed zat of al bijv. 2 maanden. Uiteraard ben ik zes weken na het plaatsen nog geweest voor een check maar toen zat alles goed.

Voordelen: geen hormonen, niet erg ongesteld, meteen mijn eigen cyclus.
Nadelen: zetten doet echt pijn & als je lichaam het afstoot is dus eigenlijk alles voor niks geweest.

Pukkeltjes heb ik eigenlijk niet gekregen na 13 jaar pilgebruik. Tijdens het uithalen zag de dokter ook dat er een heel stuk van de touwtjes niet meer in mijn baarmoeder? zaten wat dus wel had gemoeten.

Kort verhaal: voor mij nooit meer.

2 likes

Ik ben er heeel tevreden over!

Het laten zetten was naar maar de 12 uur erna waren helemaal verschrikkelijk. Kon m’n bed niet uit en leek wel of mijn lichaam om de 10 minuten de spiraal eruit probeerde te persen. Dacht ook echt dat m’n lichaam de spiraal zou uitstoten maar dat is tot nu toe niet gebeurd!

Na die 12 uur heb ik er nooit meer last van gehad.

Mijn ongesteldheid is iedere keer gewoon 3/4 dagen lang en heb geen last van tussenbloedingen. M’n cyclus is ook precies op tijd iedere keer. Heb helemaal geen buikkrampen en de bloeding is de eerste twee dagen wat heftiger maar dat is het dan ook. Mijn ongesteldheid was sowieso vrij licht sinds ik gestopt ben met de pil.

Ik zou het alleen afraden als je bloedingen al heel heftig zijn, maar verder vind ik het 100% de moeite waard!

Ik durfde het ook heel lang niet maar wilde absoluut geen hormonen meer (want dan is mijn libido 0) en dit bleef dan eigenlijk over.

Was ook heel zenuwachtig voor het plaatsen maar het plaatsen zelf valt Ă©cht mee! Duurt maar een paar seconden en is voorbij voordat je het weet. Zou ook een pijnstiller pakken voor de zekerheid.

Ik vond die paar uur afzien echt de moeite waard, want je bent er in ieder geval voor een paar jaar weer vanaf!

Met het eruit laten halen heb ik geen ervaring maar hierover hoor ik alleen maar positieve verhalen (dat het snel gaat en amper pijn doet) dus daar maak ik me niet echt zorgen over :blush:

Ik weet dat het eng is maar als je je er goed bij voelt en denkt dat dit bij je past, dan zou ik het gewoon doen! Het valt echt echt mee (en ik val al flauw als ik een beetje in m’n vinger snij dus dat zegt wat :yum: )

3 likes

Super om alle koperspiraal ervaringen te lezen, stelt mij ook weer wat meer gerust! Ik vind dat er veel te weinig positieve verhalen over de koperspiraal te vinden zijn, je hoort vaak alleen de negatieve ervaringen.

Ja true, de mensen met positieve ervaringen hebben uiteraard niks te klagen. Maar alsnog, ik heb ondertussen al veel research naar spiraaltjes gedaan en ik zie/lees toch betere dingen over bijv de Mirena dan de koperspiraal. En toch ga ik voor de koper, dus fijn om deze reacties te lezen nu :blush:

1 like

Hier ook een positieve ervaring met koperspiraal! (@ellegirltalk en @Crystalfire)
Het laten zetten deed bij mij, bij een speciale ‘vrouwenkliniek’ wel pijn, maar dat komt omdat het opmeten heel lang duurde omdat de arts het pas een paar keer had gedaan. Heb nu de dag voor m’n menstruatie krampen i.p.v. op de eerste dag zonder spiraal. Verder is m’n menstruatie nu (heb 'm ongeveer 9 maanden) bijna hetzelfde als daarvoor, alleen 1 of 2 dagen langer met een klein beetje bloedverlies, waar het voorheen na 4/5 dagen bloeden helemaal klaar was.

Ik heb ook een aantal maanden een mirena gehad en hoewel ik daarmee een periode maandenlang niet of nauwelijks ongesteld was, vind ik de koperspiraal toch fijner. M’n cyclus is heel constant, ik weet wat ik kan verwachten, heb geen moodswings en onverwachte bloedingen en ik vind puur het feit dat ik niks met extra hormonen in me heb heel fijn.

3 likes

Twee weken geleden heb ik mijn koperspiraal laten vervangen door een mirenaspiraal. Met de koperspiraal had ik zulke heftige menstruaties dat het me hinderde in het dagelijks leven qua pijn en bloedverlies. Nu heb ik de mirena en sinds ik hem heb laten plaatsen heb ik extreem veel kramp in mijn buik. Hij is geplaatst vlak voor ik ongesteld werd, ik heb gewoon gemenstrueerd en daarna begon het. Ik ben zelfs al een keer bij de huisartsenpost geweest in de avond omdat het niet meer ging, waar de arts me erop wees dat de pijn meer in de regio van de dikke darm zit, en niet bij mijn spiraal. Ik mag nu dinsdag al terugkomen voor een controle ipv over 4 weken, maar de pijn is bijna niet te houden.
Heeft iemand van jullie ook deze bijwerkingen gehad? Op internet lees ik dat het wel 3-6 maanden aan kan houden, dat ga ik niet volhouden.

Oh jeetje dat klinkt wel heftig! Ik heb in het begin wel behoorlijk wat buikpijn gehad maar niet zoveel/erg als jij. Het heeft wel een tijd geduurd voor mn lichaam gewend was maar die buikpijn heb ik gelukkig niet maanden gehad
 Dan had ik m ook al eerder eruit laten halen denk ik. Sterkte met de pijn, hopelijk valt het mee en goed dat je het laat checken!

1 like

Ja, ik had de eerste 3 weken super hevige krampen. Zo erg dat ik slecht sliep, omdat ik in de nacht ook veel pijn had. Vlak na het zetten heb ik zelfs moeten spugen. (Dit had ik ook wel eens met menstuatie, dus was niet ongewoon) Na die weken was het ineens over en toen heb ik wel nog maanden bloedverlies gehad(wat begon met hevig en uiteindelijk heel weinig werd. Als ik zo terug kijk was eht pittig, maar het absoluut waard. Heb hem nu een aantal jaar en bene echt heel tevreden en word amper meer ongesteld :slight_smile:

Ter aanvulling op mijn voorgaande post:

Voor mij persoonlijk is het best onverwacht (ook al hoor je de verhalen), maar mijn libido is opeens super hoog! Ik bedacht me vorige week opeens dat ik al drie dagen achter elkaar seksuele gedachten over verschillende mensen had gehad. Heb nu meer seks met mijn vriend en wordt veel sneller opgewonden.

Hoe fijn de spiraal ook was, ik vind het echt best schokkend dat het blijkbaar zo mijn seksuele drive onderdrukt heeft? Nu is het nog maar twee weken, dus misschien stabiliseert het zich wel snel weer naar een lager niveau. Maar heel eerlijk, ik zou me altijd wel zo willen voelen. Het maakt me een beetje verdrietig dat ik al voordat ik seks had aan de anticonceptie zit en nu pas op mijn 30e ervaar hoe het is om zonder hormonen alles te voelen.

2 likes

Bij mij werd inderdaad mijn libido ook door de mirena onderdrukt (net als de pil). Nu helemaal geen hormonale anticonceptie meer en ik ben echt een stuk gelukkiger met mijn seksleven. Ik heb ook zelf weer zin in plaats dat ik zin ‘maakte’ om mijn toenmalige vriend niet te veel te kort te doen. Toen ik stopte liep ik tegen de muur omhoog van geiligheid. Nu nog steeds is mijn libido meer dan ‘gewoon goed’. Ik ben er echt heel blij mee.

Iets meer puistjes, emotioneel tijdens mijn ovulatie en af en toe een scheut kramp in mijn rug tijdens mijn menstruatie neem ik voor lief.

1 like

Ohhhh mensen ik kan wel janken :cry:

Net uitstrijkje gehad (stelde dus echt niets voor gelukkig!) en eerste controle van de spiraal en hij zit niet meer goed :cry:

Hij zit dus helemaal aan de andere kant
 zooooo kut dit. Nu moet ik over drie weken een nieuwe laten plaatsen. En dan hopen dat hij wel goed blijft zitten


Die eerste dag dat ik dus een soort van weeën voelde om de 10 minuten zullen de spiraal toch verschoven hebben waarschijnlijk. En toen heb ik gewoon 2 maanden bijna dagelijks seks gehad
 godzijdank ben ik niet zwanger

Ik baal hier zo erg van. Wil die pijn echt niet nog een keer voelen pfffff kutzooi

Ahhh, nee wat stom! Gelukkig ben je niet zwanger en hopelijk blijft de volgende gewoon netjes zitten :frowning:

1 like

Ik weet niet welke je wilt gaan nemen, maar ik heb de Kyleena spiraal nu bijna twee maanden en nu voor de tweede keer ongesteld. De eerste keer was ik twee volle weken ongesteld, maar het stelt niet veel voor. Het is wat bruin, soms rood zoals voorheen en soms helemaal niets. Nu de tweede keer ben ik nu een volle week, precies hetzelfde kwa bloedverlies. Ik hoop niet dat het zo blijft, want ik ben nu op vakantie en dat is natuurlijk onwijs balen. Ik ben ook niet meer ongesteld op de precieze tijd als ik was, dus dat is ook onhandig. Maar verder heb ik vrij weinig last van het spiraal en zal mijn lichaam hopelijk na de zes maanden weer normale menstruatie hebben🙂

1 like

Bedankt allebei voor jullie reacties. Vandaag eerder bij de gynaecoloog geweest voor controle en ik was er al bang voor; hij zit niet goed, te laag. Nu afwachten of 'ie over 4 weken goed zit bij de volgende controle, en anders moet 'ie eruit. Al die ellende voor niets
 ik hoop dat het nog goed komt.
Tegelijkertijd gaan ze onderzoeken of ik misschien een infectie heb, ik hoop het niet.

Hoe kan ie volgende keer wel goed zitten? Heb je een nieuwe nu?

Wel balen zeg!

Mag ik dit grappig vinden met je username? :see_no_evil:

Edit: ik bedoel dat je spiraal en vals kreng is :sweat_smile:

Bedankt voor het berichtje! Heb je verder verschil gevoeld qua klachten? Of is dat wel hetzelfde gebleven

1 like