Spiraaltje

Ik heb de kyleena nu 1.5 jaar en sindsdien niet meer ongesteld geweest. :partying_face: gek dat het bij iedereen zo verschillend is.

Lijkt me heerlijk! :grimacing:

Ben in januari dit jaar iom HA overgestapt van een Mirena naar de T-Safe, omdat ik merkte dat ik vlak voor/tijdens de menstruatie veel meer last had van angsten en zenuwen dan eromheen.

Voel me nu weer een stuk ‘stabieler’, dus ben er tot nu toe blij mee! Eén ding valt me echter op en dat is dat mijn menstruatie telkens ± 2 dagen vroeger begint. Het schijnt zo te zijn dat je lichaam zich weer aanpast naar je eigen cyclus, maar ik ben wel benieuwd of dat punt er komt of dat het veranderlijk blijft :biggrin:

Ik heb nu sinds februari de Kyleena en ik ben echt fan!
Heb 'm laten zetten bij Sense, op aanraden van een vriendin.
De mensen daar waren echt heel aardig en alles ging heel snel (ze zetten aan de lopende band spiraaltjes).

Wel echt een nare pijn toe 'ie er in ging, maar was maar heel eventjes. Daarna daar nog even bijgekomen en toen was het ook wel weer ok. De eerste weken na het zetten nog af en toe wat bloed, maar sindsdien gewoon nooit meer ongesteld geweest!

Ja, ik. Week voor menstruatie kramp en PMS. Dan begint echt mijn menstruatie en is de PMS over en heb ik lichte krampen.

Meestal niet een week van tevoren maar wel een paar dagen. Echt best heftig soms (hoewel ik nooit echt erge menstruaties/krampen heb gehad dus het zal relatief meevallen)

Ik denk al maanden na over een spiraal (ijzer), nu zei een vriendin ‘ga je dat echt nu nog nemen?’ als in, als ik wil proberen zwanger te raken dan wil ik niet nog 5 jaar wachten, denk ik. Hij kán er 5 (of 10) jaar in blijven zitten, maar het is toch niet gek om het na een jaar of 2 eventueel te laten verwijderen?
De huisarts had tegen haar gezegd dat haar baarmoedermond er goed bij lag voor een spiraaltje (zoiets, niet letterlijk) en toen had zij zoiets van ‘pff wat heb ik aan die informatie, ik ben 30 en een kinderwens duurt niet nog 5 jaar’. Ik dacht waar maak je een probleem van, je bent niet verplicht hem 5 jaar te laten zitten toch.
Denk nu wel van shit waarom heb ik hem niet eerder laten zetten. Maar ik heb nog steeds wel bezwaren dus vind het lastig een keuze te maken. Dit wordt echt zo iets van voor- en nadelen op een rijtje zetten, maar dan nog steeds geen beslissing kunnen maken :’)

Andere mensen trouwens met een lage baarmoedermond? Want dan voelt je sekspartner hem toch goed zitten? En vraag me af of ik het dan ook voel met tampongebruik.

Ik heb dit jaar een mirena spiraal laten plaatsen. Wel van tevoren besproken dat de kans groot is dat ie met twee jaar eruit is ivm kinderwens. Dus ja, kost veel. Maar dit is voor mij de fijnste manier van anti conceptie.

Als de draadjes lang genoeg afgeknipt worden, krullen ze wat om en voelt je partner niks.

1 like

Ik heb vorig jaar oktober een spiraal laten plaatsen, was toen 30. Heb zeker wel een kinderwens, maar nu nog niet. Heb nu bijna een jaar een relatie en het feit dat ik nu niet zwanger wilde worden vond ik zwaarder wegen. Kost inderdaad wat, maar beter dan nu toch ‘perongeluk’ zwanger raken. Condooms vond ik soms maar irritant, en stoppen met de pil was de beste beslissing ooit :upside_down_face:

1 like

Dank voor de reacties @Ladybug en @Melodine Ik heb even gekeken, maar het wordt vergoed door mijn zorgverzekering dus dat is een bezwaar minder! Blijven de andere nog staan en ik vind het heel lastig om een keuze te maken, maar ik geef mezelf nog 2 maanden om te beslissen. Dan kan hij er sowieso voor het einde van het jaar in, dat scheelt weer eigen risico (want ik wil het denk ik bij gynaecoloog laten doen omdat een huisarts minder vaak een spiraal zet en ik die ervaring wel fijn vind). Tenminste, dan ga ik er vanuit dat een doorverwijzing naar gynaecologie niet langer dan 2 maanden duurt. Of zou dat wel zo lang duren?

Bij mij duurde het een 2-3 weken, niet super lang. Heb eind oktober toen gehoord dat ie opnieuw moest en toen afspraak bij gyneacoloog gehad. Midden november ben ik daar toen geweest. Weet niet of t uitmaakt dat ie bij mij eruit en weer nieuwe erin moest (had overigens geen klachten). Gyneacoloog was wel fijner, die kan ook meteen met een echo controleren.
Het is wel duur… wat wordt er bij jou vergoed? Wel chill als dat gedaan wordt.

Bij mij werd trouwens wel aangeraden om van tevoren een SOA test te doen. Weet niet of dat bij jou nodig is, maar dat kostte toen ook wel wat tijd.

1 like

“Maar” 2 jaar een spiraal laten zitten terwijl hij er 5-10 jaar in mag blijven lijkt kort. Maar 2 jaar rommelen met andere anti conceptie waar je niet tevreden over bent, of je niet beschermd voelen, is lang! Dus ik zou het gewoon doen als jij wil.

2 likes

Dit is vrij normaal. Ik heb een goede week last gehad van het zetten. Met wat pijnstillers was het wel te stillen, maar ik dacht echt als dit continu zo blijft wil ik er vanaf. Het ging gelukkig na een week weg. Nu alleen tijdens de menstruatie en ovulatie krampen die wel heftiger zijn dan voor het spiraal.

Heb vorige week een spiraaltje laten zetten, en was na alle horrorverhalen zo bang, maar ik voelde letterlijk helemaal niks? Ongevoelige baarmoeder ofzo… :thinking:

Heb net een IUB Ballerine koperspiraal laten zetten bij m’n verloskundige (5 maanden geleden bevallen). Was er echt zenuwachtig voor maar voelde nauwelijks iets. Nu een klein beetje zeurderig gevoel, maar hoop dat het zo blijft want dit is goed te doen.

2 likes

Volgens mij valt de afspraak in m’n eigen risico en de spiraal zelf wordt vergoed want ik ben aanvullend verzekerd!
Ik heb een afspraak gemaakt en ben volgende week aan de beurt. Spannend. Wilde eigenlijk eerst alleen opties bespreken, maar het is logisch dat er dan meteen eentje geplaatst wordt.

Soa test kan trouwens gelijktijdig worden afgenomen heb ik gelezen in een medisch aftikel, uitslag hoeft niet afgewacht te worden dus ik kijk wel wat gynaecoloog zegt!

Edit: omg een dag na het maken van de afspraak en ik schijt bijna in mijn broek. Ben zo bang voor de pijn. Dat ik daar flauwval. En voor het geval dat ik nog weken nabloed en je al die tijd maandverband moet gebruiken en ik geen mogelijkheid heb tot verwisselen van dat maandverband (als ik van huis ben en een tijd geen toilet zie). Hadden jullie iemand mee naar je afspraak?

1 like

Kalm kalm…
In ergste geval wordt je een beetje flauwig ja, maar dat gaat ook wel weer over.
Je gaat niet heftig bloeden erna hoor, meer lichtoranje afscheiding. En waar ga je heen dat je weken geen toilet tegenkomt?

Ik heb erge verhalen uit mijn omgeving :o vriendin van vriendin die flauwviel. Andere vriendin die flauw werd en een half uur in de stoel moest blijven zitten. Vriendinnen die weken bloedden.
Haha geen weken, eerder uren! De trein of auto! Maar als ik erg ongesteld ben (half dagje/paar uur), dan moet ik een tampon en maandverband en na paar uur wel naar het toilet. Ben nu dan bang dat met enkel maandverband een uur zonder wc al te lang is. Maar hopelijk bloed ik niet zoveel daarna!

Ben benieuwd hoe het gaat lopen. Ik wil een koperspiraal en ik hoop dat de pijn/bloeden tijdens menstruatie hetzelfde blijft als nu. Of als het eerst wat maanden erger is het vanzelf weer herstelt. En dat hij goed zit enzo. Bij iemand in m’n omgevin bleek het spiraaltje er bij het uithalen niet goed in gezeten te hebben en was ze al maanden verminderd beschermd :o Vind het gewoon spannend :’) Het zetten en hoe het daarna gaat.

Komt goed! Gewoon paracetamol & ibuprofen/naproxen een uur van te voren innemen en relax. Je kan ook flauwvallen omdat je het in je hoofd te spannend maakt (niet alleen door pijn dus). Bij mij viel de pijn reuze mee maar ik moest erna toch even huilen omdat ik het zo spannend vond allemaal. Ben daarna na 10 minuutjes gewoon naar huis gelopen. Ik moest volgens mij de derde dag van mijn menstruatie komen? Ik weet het niet meer zo goed

1 like

Exact hetzelfde. De spiraal zelf erin laten zetten voelde ik niet, maar die tang waarmee ze in het begin je baarmoedermond mee vastpakte, daar heb ik wel ff van moeten huilen. Daarna ook 2 dagen krampen gehad, maar was te doen. Overall: prima te doen.

2 likes