Spiraaltje

Ga ook mijn ervaring delen!

Heb vanmiddag om 16.00 een mirena laten plaatsen. Vond het plaatsen heel erg meevallen, vond m’n daithpiercing pijnlijker? En vond dat zelfs niet eens pijnlijk.

Sindsdien voel ik níks? Twijfel gewoon of hij er wel echt in zit. :joy: na allemaal verhalen gelezen te hebben over kramp etc. (kan natuurlijk eventueel nog komen natuurlijk)

Tot dusver heel chill dus. Ben alleen nog beetje “bang” voor het bloeden. En een week lang geen tampons gebruiken vind ik tot dusver het meest vervelend.

1 like

Ik kon het zo snel niet terugvinden, maar was de Ballerine verzakt?

Ik vraag dit mede omdat iemand in mijn directe omgeving laatst zwanger is geworden doordat haar koperspiraal verzakt was en zij daarna aanbevolen werd om ook de Ballerine te nemen (welke ze nu dus heeft), omdat daar geen verzakkingsgevaar bij zat (???)

Vond het sowieso al enorm schokkend, je hoort soms wel verhalen dat meiden door de spiraal heen zwanger worden. Het kwam alleen nu wel erg dichtbij (mede doordat ik ook een koperspiraal heb). Heb trouwens meteen zelf een echo laten maken om te kijken of hij bij mij nog goed zat, haha.

Ja het was inderdaad de Ballerine! Ik dacht ook eerst dat het niet kon maar heb het gezien op de echo :weary: Vlak na het plaatsen zat ie mooi bovenin en bij de volgende echo zat ie helemaal onderin… Dus het kan helaas wel. De tweede keer ging/gaat het overigens wel gewoon goed dus wellicht was ie toen niet goed geplaatst ofzo

Heftig!! Hopelijk blijft hij nu wel goed zitten.

1 like

De kans op zwangerschap bestaat gewoon nog he. Bij koperspiraal 10/1000, bij hormoonspiraal 1/1000. Ik vind het zelf wel een eng idee, dadelijk ben ik één van die 100. Maarja de enige optie die overblijft is geheel onthouding.
Ben ook wel of wanneer blijkt dat spiraal goed zit volgens echo, de kans op zwangerschap dan meteen verdwenen is. Oftewel; zijn die 10 vrouwen allemaal vrouwen met een verzakte koperspiraal, of hoe dan?

1 like

Ah fijn!
Met dat de pijn is verdwenen vandaag kan ik ook niet wachten om seks te hebben :’) Zeer benieuwd.
Ja hebben vanavond wel even geappt, voelt wat beter nu :slight_smile:
Edit: moet wel zeggen dat ik dus seks spannend vind, dadelijk zit hij inderdaad niet goed? Maar om dan nog 6 weken te wachten, jeetje mina :stuck_out_tongue:

2 likes

Ik heb m’n ballerine koperspiraal nu 2,5 week maar ik werd vanochtend in een soort bloedbad wakker (ondanks tampon). Hoop dat ik met een maandverband en tampon vaak verwisselen vandaag een beetje door kom.
Is dit wel gebruikelijk bij het zetten van een spiraal? Ik weet dat je het 3 maanden de tijd moet geven, maar dit is wel heftig.

Ik heb er helaas ook last van bij de Ballerine :weary: Ik heb hem nu een half jaar en ik bloed nog steeds heel heftig. Al is het wel ietsjes minder

Hopelijk wordt het snel minder!

Ik denk dat die cijfers alleen tellen bij goed geplaatste spiraaltjes. Dat is hetzelfde als bij de pil x procent kans op zwangerschap bij correct gebruik.

De cijfers bij verkeerde plaatsing/verzakking is denk ik veel hoger. Als een koper spiraal niet goed zit dan kan je veel eerder zwanger worden omdat het koper maar op een kleine oppervlakte werkt. Bij een hormoonspiraal zal deze beter blijven werken omdat de hormonen over een groter oppervlakte werken.

1 like

Donderdag en vrijdag nog een beetje zeurend gevoel gehad. Maar daarna niks meer! Zo blij mee.
Had wel het idee afgelopen weekend als ik snel ging zitten ik iets in mijn onderbuik voel. Dit klinkt vast als bullshit, maar dat heb ik ook als ik tampons gebruik (en ze gewoon goed zitten). Een soort sensatie.
Ik voelde die spiraal ook echt vanaf de buitenkant, hij neigt naar links heb ik het idee :’) Nu voel ik dat niet meer. (of m’n baarmoeder zit niet helemaal recht in m’n buik, dat kan natuurlijk ook. M’n schouders zijn ook schaaf en heupen ook, dus zou best niet helemaal symmetrisch kunnen liggen van binnen)

1 like

Maar ook echt dagelijks nog? Weet niet of ik dat trek hoor

Ohhhh dagelijks, ik dacht dat dit gewoon je ongesteldheid was! Nee ik bloedde 5 dagen ofzo en toen was het over. Dit is wel heel erg lang en heftig :cold_sweat:

Nee het was bij mij eerst ook 5 dagen bloeden, toen een week alleen wat spotting en toen werd dat langzaam steeds meer tot ik dus nu vandaag op het punt ben dat zowel maandverband als tampon samen nog niet genoeg is. Ga morgen de verloskundige even bellen die m heeft gezet. Ik voel de touwtjes ook vrij makkelijk, dus vind dat sowieso wel een beetje gek. Heb verder geen pijn ofzo gelukkig

Ik ben sinds eergisteren opeens gaan bloeden. Woensdag echt hevig (uit het niks), gisteren wisselend. Geen pijn verder, soms voel ik m’n baarmoeder wel maar is niet erg. Ben ingesteld op 3 maanden ellende en dat het daarna allemaal rustig zou moeten zijn dus heb er wel rekening mee gehouden maar toch benieuwd hoe dat bloeden verder gaat.

Vanmorgen afspraak bij de huisarts om mijn spiraal te laten verwijderen, kon hij de touwtjes niet vinden… nu moet ik over twee weken terugkomen en wil hij het opnieuw proberen (dan met mijn benen in de beugels, vanmorgen moest ik zelf mijn benen uit elkaar doen… dan kun je toch sowieso minder goed kijken?:sweat_smile:) Mocht hij ze dan niet zien, dan naar de gynaecoloog…

Zijn er meer mensen bij wie het niet in 1 keer lukte? Sowieso bijzonder eerst mijn benen niet in de steunen zaten, dus hopen dat dat het probleem al zal oplossen

Bij mij kon de huisarts ook mijn touwtjes niet vinden maar ben gelijk doorgestuurd naar de gynaecoloog in het ziekenhuis. Daar hebben ze een echo gemaakt en blijkbaar waren de touwtjes te kort afgeknipt en daardoor naar binnen ‘gegleden’ (Wat niks afdeed aan de werking trouwens). En door die echo kon de gynaecoloog de touwtjes vinden en daardoor de spiraaler wel in 1 x uit halen!

Weet iemand de beste periode van de maand op een spiraaltje te plaatsen?

Wanneer je ongesteld bent schijnt het beste te zijn.

Maar om heel eerlijk te zijn weet ik niet of daar echt rekening mee word gehouden. Ik moet zelf ongeveer 3 maanden van te voren een afspraak maken bij de gynaecoloog en dan is het eigenlijk een kwestie van wanneer er nog plaats is.

Ja volgens mij in principe wel wanneer je ongesteld bent (dan is je baarmoedermond wat weker oid). Wat natuurlijk niet altijd makkelijk plannen is als je niet super regelmatig bent. Bij mij was het uiteindelijk vlak na m’n ongesteldheid en dat was ook prima.