Spiraaltje

Yes! Ik ben in maart 2019 overgestapt van Mirena naar koper. Ik had geen duidelijk beeld van mijn cyclus door de Mirena maar ben nog steeds niet veel wijzer geworden sinds. Mijn huidige cyclus duurt al 60 dagen en ik heb al ruim 2 weken het idee dat ik ongesteld moet worden. Ben er laatst wel voor naar mijn huisarts geweest omdat het ongeveer een half jaar zou moeten duren voordat je cyclus normaliseert. Mijn huisarts ziet geen reden tot paniek, want kan mogelijk door koperspiraal komen.

1 like

Ja mijn huid verslechterde ook een beetje aan het begin (100% perfect is ie nooit maar merkte wel verschil) en dat is op een gegeven moment wel weer weggetrokken

De huisartsassistent zei net dat verwijderen van je oude spiraal en het plaatsen van een nieuwe niet in ƩƩn keer kan. Heeft iemand dat hier laten doen?

Ze pushte ook heel erg dat ik hem gewoon in de praktijk moest laten zetten (ik heb daar een vervelende ervaring mee) en niet bij een gynaecoloog.
Nou ja volgende week moet ik dus eerst op spreekuur komen.

Huh volgens mij kan dat wel? Ik heb mn spiraal nog nooit laten vervangen (heb m nu vier jaar), maar mn moeder wel een aantal keer en oude eruit nieuwe erin ging gewoon in ƩƩn afspraak. Wel bij de gyn btw

Bij mij is dat wel gedaan. Wel bij de gynaecoloog. Heb trouwens een mirena.

Ik heb er nog geen ervaring mee maar zou niet weten waarom dat niet in 1x kan.

Bij mij is ie door de huisarts gezet en dat ging prima maar als je er geen goed gevoel bij hebt en naar de gynaecoloog wilt zou ik dat gewoon doen. Is misschien ook omdat het bij de huisarts qua kosten een berg scheelt dat ze het zegt?

Toen ik switchte van mirena naar koper is dat gewoon in 1 keer bij mijn huisarts gedaan. Zou niet zo goed weten waarom dat niet kan, had niet het idee dat ik (daardoor) meer last had van bloeden oid?

Ja ze vroeg aan mij ā€œEn wanneer zou je 'm eruit willen laten halen?ā€ Uhhh nou tegelijk?
Ik vraag het volgende week wel maar ik betaal echt liever extra aan de gynaecoloog om niet twee keer die eendenbek en pijn te hoeven doorstaan (mocht de gyn dat wel doen en huisarts niet)

Wat raar. Bij mij is het ook tegelijk gedaan, ook door geneacoloog wel. Had een koperspiraal, en de geneacoloog adviseerde een kyleena ivm de vorm van mijn baarmoeder. Heeft ie toen meteen geplaatst, nadat de koperspiraal eruit was.

Bij mij is verwijderen en gelijk opnieuw zetten ook in 1 afspraak gedaan. Ging om een Mirena en ik liet het bij de huisarts doen.

Ik heb mijn mirena ook laten verwijderen en daarna hebben ze gelijk een koperspiraal gezet. Volgens mij is het vrij gebruikelijk om het in een afspraak te doen?
Ik deed het toen wel bij een gynaecoloog

Ik heb nu twee jaar een spiraal en vandaag lage rugpijn en kramp. Maar echt veel erger dan ooit zonder spiraal & ook niet eerder gehad in de afgelopen twee jaar. Heeft iemand dat weleens gehad?

Hoe bevalt die kyleena? Ik wil ook van koper naar die overstappen. Ben echt bang dat ik ineens van gewicht ga schommelen of mijn huid slechter wordt. Verschilt per persoon maar toch…

Best goed. Koper heb ik maar paar weken gehad, maar die zat niet goed dus daarom eruit gehaald. Dus heb eigenlijk geen vergelijkingsmateriaal.

In het begin was ik nog wel gewoon ongesteld, maar ongv na een jaar ben ik nu echt heel weinig nog ongesteld (minder dan een dag, wil bijna zeggen 1x ipv een dag). Stelt ook nix voor dan. De rest voel ik me gewoon prima. Wel af en toe krampen rond bepaalde periode, maar is ook erg lichtjes. Ik ben er wel tevreden over iig.

Wat heb je voor vorm baarmoeder dat dokter een kyleena aanraadde ipv koper? Is kyleena stuk kleiner?

Mensen ervaring met het uithalen van een mirena dat niet lukt? Ben vandaag doorverwezen naar de gynaecoloog nadat de dokter te veel weerstand kreeg bij het verwijderen (en deed echt pijn). Waarschijnlijk blijft ie ergens aan haken oid, maar wat ze vertelde over de gyn klonk nou ook niet echt als een feestje…

kyleena is kleiner dan mirena en wel met hormonen (maar minder dan mirena) dus dat is het verschil met de koperspiraal, heeft denk ik niets met de vorm van je baarmoeder te maken? Alhoewel dokters het mogelijk eerder aanraden als je nog niet zwanger bent geweest omdat hij iets kleiner is en het zetten dus wat minder pijnlijk is (in mijn ervaring) maar dat weet ik niet zeker

Ik heb hem net laten zetten na 4,5 jaar mirena en tot nu toe ben ik echt heel positief, heb hem net na mijn laatste menstruatie laten zetten en verder helemaal niet gebloed en maar een paar uur een beetje buikpijn gehad maar de dagen erna helemaal niets meer

Mijn baarmoeder is soort hartvormig, klein beetje. Waardoor het spiraaltje niet helemaal goed op zijn plek kon worden gezet. Zoals de geneacoloog het uitlegde is het bij een koperspiraal belangrijk dat de uiteinden goed voor de openingen zitten. Maar door de kleine indeuking kon dat niet helemaal goed. Kyleena heeft naast spiraal zelf ook nog hormonen, dus dat was beter. Zoiets was de uitleg.

De koper zat niet goed, daarom ging die eruit. Die was uitgezakt, dat was niet ivm de vorm als reden trouwens.
Maar toen was die informatie over de vorm er wel, en zei hij dat ik beter kyleena kon nemen.

Van een vriendin wel eens. Bij de gyn kunnen ze een echo maken om te zien of hij daadwerkelijk ergens haakt. Waarschijnlijk kunnen ze hem er zo uithalen als ze iets harder trekken, maar voor een huisarts is dat iets meer een ā€˜gok’ omdat hij natuurlijk niet weet hoe het er van binnen uit ziet en of hij gewoon ā€˜vaster’ zit of echt ergens in.
Bij haar was hij er toen zo uit

OkƩ dat klinkt wel beter. Wel zuur dat het je je eigen risico kost :neutral_face:

1 like