Spiraaltje

Ik heb m’n spiraaltje nu een half jaar. Hebben jullie ook dat de lengte van de touwtjes variert? Soms is het zon 1,5 cm lang en soms voel ik maar net de uiteinden. Vraag mij af of het normaal is. De ene keer zit je baarmoedermond natuurlijk ook gewoon lager dan de andere keer dus denk wel normaal. Wellicht hebben jullie dit ook?

1 like

Over die Kyleena/Mirena: ik mocht niet zelf kiezen welke ik wou? Ik kwam er voor de Mirena, had nog niet van de Kyleena gehoord. Toen noemden ze die dus en die vond ik ook prima (nog wat minder hormonen volgens mij). Maar ze zeiden dat zij gingen kijken welke het beste zou zijn. Na de echo zei de arts dat ze de Mirena gingen plaatsen. Nou vond ik dat wel prima hoor. Blijkbaar was mijn baarmoeder te groot voor een Kyleena (ondanks dat ik geen kinderen heb).

Een poosje geleden had ik gepost dat m’n spiraaltje eruit moest na vijf jaar en ik nogal bang was. Hij is er nu uit en het viel inderdaad mee.
Achteraf geen buikkrampen. Het viel me wel op dat m’n lage rugpijn gelijk weg was!

Heb je er een nieuwe in laten zetten of niet?

Mijne moet er volgend jaar uit en ik maak me nu al zorgen. Er in deed me niet zo veel, maar ik vind dit toch veel spannender. Ik wil het wel vervangen.

1 like

Nee, ik heb er geen nieuwe in laten zetten. Ik wil kijken hoe het gaat zonder hormonen (en een condoom gebruiken). Ik keek er ook vreselijk tegenop om het spiraaltje eruit te laten halen. Maar het viel 100% mee!

Het ging heel snel; liggen, eendenbek, touwtje zoeken en dan is het hup spiraaltje eruit. Dat is letterlijk 1 seconde. Ik heb daarna geen buikpijn/krampen gekregen (heb begrepen dat dat wel mogelijk is). Daarna voel je je heel opgelucht dat het gedaan is!

1 like

Ik heb nu meer dan 2 jaar m’n spiraaltje, en kan nu zeggen dat ik eindelijk niet meer 24/7 ongesteld ben. Ik ben echt vanaf nu pas blij met dat ding. Het enige vervelende is wel dat ik m’n puistjes blijven, wat ik er ook tegen doe.

Mijn huisarts vertelde dat de touwtjes nog om je baarmoeder mond kunnen ‘krullen’, zodat ze wat korter worden. Je kunt ze volgens mij ook korter laten knippen mocht je het vervelend vinden!

Ik heb volgens mij die touwtjes nog nooit gevoeld…

Mijn Mirena-spiraal moet er bijna uit, en ik ga denk ik gelijk een nieuwe laten zetten. Heeft iemand van jullie ervaring met grotere eetlust (en dus aankomen) door een spiraal?

1 like

Ik heb 5 maanden geleden een spiraal gezet nadat ik ruim 10 jaar de pil heb geslikt. Nu heb ik iedere maand rond de 4e/5e PMS-klachten (voel me depri, jank om alles, buikpijn en verstopping), maar ik verlies dan geen bloed. Doorloop ik dan toch mijn cyclus? Herkent iemand dit?

Ik moet komende week m’n spiraal laten vervangen en ik ben echt ontzettend zenuwachtig. M’n huisarts heeft gezegd dat ze vermoed dat ie gedraaid zit, en ben vervolgens gaan googelen. Had ik beter niet kunnen doen :tired_face:

Daar heb ik nooit last van gehad. Mijn vriendinnen met spiraal ook allemaal niet.

Dit kreeg ik ook na ong. 3 jaar, ben ook wel benieuwd hoe dat precies zit!

Ach snap wel dat je daar zenuwachtig van wordt. Waarom denkt je huisarts dat? Geen zorgen, volgens google ga je al dood aan een verkoudheid dus daar moet je je niets van aantrekken. Het komt vast goed!

Ze kon de touwtjes niet vinden, ook niet met eendenbek. Ik ga sowieso via de gynaecoloog, dus er zal een echo gemaakt worden. Ga het zien, dankjewel!

Ik voel hem soms ook heel duidelijk en de andere keer niet.
Mn vriend voelt hem ook tijdens de sex, dat is wel echt een nadeel.

1 like

Mijn huisarts kon de touwtjes ook niet vinden, ook niet met eendenbek. Bij mij waren de touwtjes gewoon naar binnengegaan en in het ziekenhuis hadden ze hem er zo uit! Dus het hoeft niet perse zo te zijn dat ie gedraaid zit. Wel een beetje paniekzaaierij van je huisarts zeg

Oké, gelukkig! Waarschijnlijk valt het allemaal wel mee, ben wel benieuwd hoe de nieuwe zetten wordt. Het zetten van de eerste vond ik best wel heftig namelijk!

Ik heb afgelopen maand hetzelfde als jij gedaan. Spiraal laten verwijderen en even aankijken zonder hormonen en dus alleen met condoomgebruik. Hoe bevalt het jou? Ik voelde me heel snel weer veel minder ‘mat’ (was voor mij ook de aanleiding om hem er uit te halen en niet te vervangen. Heb nu (als de app die ik gebruik een beetje accuraat is) mijn eerste ovulatie na het spiraal gehad en daar had ik wel duidelijk een soort hormoonschommeling van.

Ben benieuwd naar jouw ervaringen na het verwijderen.

Ik ben altijd ongesteld geworden met spiraal maar wel om de 3/4 maanden en niet eens genoeg voor een tampon. Nu zit ik op 4,5 jaar en ben ik elke maand regelmatig ongesteld. Nog steeds is het maar heel weinig.

Herkent iemand dit? Is dit een teken dat er minder hormoonafgifte is?
Ik ben eigenlijk van plan om, als hij eruit is, een tijdje geen anticonceptie te gebruiken. Puur omdat ik wil weten of ik regelmatig ongesteld wordt ivm kinderwens over paar jaar. Is deze regelmatige ongesteldheid tijdens de spiraal al een teken dat het daarna ook zo is? Of is dit totaal losstaand van elkaar?

Ik heb vandaag m’n spiraal eruit laten halen en opnieuw laten zetten, maar ik ben vergeten te vragen of hij meteen weer “veilig” is. Hij is binnen zeven dagen na mijn eerste menstruatiedag gezet. Kan ik dan seks hebben zonder ander anticonceptiemiddel?

Nee, na ongeveer 3,5 jaar kwam dat weer zachtjes terug, mét maandelijks enorme pijn in mijn onderrug. Kwam er pas na een paar keer achter dat het elke maand ongeveer rond de menstruatie was.

Ik was na de spiraal eigenlijk weer gewoon op schema ongesteld en verwacht mijn tweede ongesteldheid zaterdag (ik houd het bij in de app FLO).

Verder, ja ook gewoon een gevoel, ben blijer als ik blij ben, bozer als ik boos ben en verdrietiger als ik verdrietig ben. En misschien zit het tussen mijn oren en hoopte ik dat het zo zijn en is het een soort selffulfilling prophecy geweest, dat kan. On another positive note, mijn libido is ook weer aanwezig!!