Spiraaltje

In theorie is een spiraal (eerste, tweede, whatever) meteen veilig, in de praktijk wordt aangeraden 1 a 2 weken na het zetten een condoom te gebruiken zodat je spiraal kan settelen.

Ik wil hier trouwens even pleiten voor een koperspiraal ten opzichte van de hormoonspiraal (mylena/kylena)

  • Hij is veel goedkoper (60 euro ipv 150)
  • Hij kan twee keer zo lang blijven zitten (10 ipv 5 jaar), dus eigenlijk maar 30 euro per 5 jaar
  • Je krijgt geen hormonen meer binnen, dus je hoeft nooit te twijfelen of je je moe/zwak voelt of een laag libido hebt door je spiraal of niet. Je bent 100% jezelf. Er is nog steeds niet duidelijk welke impact hormonen precies op je hele gesteldheid hebben, dus voor mij is dat een groot voordeel.

Dokters “waarschuwen” voor de koperspiraal als in veel bloeden, langer bloeden etcetera. Dit kan gebeuren, maar dit is dan alleen in de eerste 3 maanden. Dat betekent 3 maanden misschien wel, en daarna 117 maanden niet meer.

Ik durfde zelf bijna geen koperspiraal meer na mijn dokters (in mijn ogen onterechte) waarschuwingen, maar ik wilde per se iets zonder hormonen en heb nog geen moment spijt gehad! En je kan hem nog altijd eruit laten halen en een hormoonspiraal laten zetten indien het echt niet zou gaan.

Mijne is in januari gezet.
Ik heb de eerste 8 weken lichte vloeiing gehad. Maar was daarna wel over.
Wel nog 2x een dag met een beetje bloed gehad maar 1x vegen en dat was weg

1 like

Dit zijn precies de redenen waarom ik een koperspiraal wil. Probleem is dat ik aan de pil ben gegaan omdat ik ZO heftig ongesteld was. Ik had 2 tampons en een luier in. Daarom zei de huisarts dat een koperspiraal ten zeerste wordt afgeraden voor mij.
Wat denk jij hiervan? Of iemand anders die vroeger heftig ongesteld was en alsnog een koperspiraal heeft genomen?

1 like

Oh jeetje dat is wel bizar zwaar! Wat ik zou doen is een maand of 2-3 zonder pil, dan kan je kijken of je ongesteldheid nog steeds zo zwaar is Ă©n of het je wel bevalt zonder hormonen.

Ah dat is een super goed idee! Ben alleen al bijna 4 maanden niet ongesteld na beëindigen van de pil (was vroeger ook nooit regelmatig). Maar dan blijf ik toch maar wachten. Zal ook even de gynaecoloog hierover bellen (als ik spiraal wil moet ie onder verdoving worden geplaatst doordat het al paar keer mislukt is). Daarom wil ik ook echt de goede spiraal keuze maken

Oh dat is lastig! Ik snap dat je dan echt heel goed een keuze wilt maken inderdaad. Voor de koperspiraal staat in ieder geval 3 maanden van (wat) zwaardere menstruatie en daarna weer “normaal”. Ik heb wel een zwaardere menstruatie gehad qua bloedverlies, maar ik heb een menstruatiecup en dan merk je daar gewoon helemaal niets van omdat de capaciteit zooooveel groter is dan een tampon. Dus dat is misschien ook nog een idee!

1 like

Oja chill! Dan wacht ik eerst sowieso tot ik ongesteld word en probeer dan ook meteen die cup. Dankje voor je reacties heeft me zeker geholpen!

1 like

Fijn! Je kan de organicup tegenwoordig gewoon bij Kruidvat kopen. Misschien in jouw geval voor de grootste maat gaan dan :slight_smile:

Ik heb mijn koperspiraaltje inmiddels 6 maanden en ik merk wel echt dat ik veel meer pijn heb tijdens mijn menstruatie. Dus die zwaardere menstruatie kan in sommige gevallen ook langer zijn dan 3 maanden helaas ;(

Ah dat is klote zeg! Ik heb juist minder pijn, dus iedereen reageert er weer totaal anders op geloof ik!

Haha prima! Heeft je gynaecoloog al iets gezegd over of het lastig is je spiraal te plaatsen? Ik zou dat eerst gewoon eens bespreken, dan kunnen ze misschien alvast een soort vooronderzoek doen om te kijken of het wel mogelijk is en of het niet extra pijnlijk kan zijn. Misschien kan je in dat laatste geval zelfs nog kijken of het mogelijk is om een roesje of ander soort verdoving te krijgen.

Ik heb eerst heel lang de pil geslikt en heb nu een jaar of 7 de Mirena en ik merk wel dat ik met de Mirena meer emoties voel. Ik volg volgens mij qua stemmingen ook een beetje mijn normale cyclus, alleen dan dus zonder echt ongesteld te zijn. Ik ben verder ook niet aangekomen en heb verder volgens mij ook nergens last van gehad. Mijn libido is iets gestegen, maar nog steeds niet sky-high, hoewel ik ook geen idee heb hoe ik ben zonder al die hormonen omdat ik al sinds mijn 14e aan de anticonceptie zit.

Is een nuvaring geen optie? Ik heb dat wel geprobeerd maar vond het niks, maar er zijn genoeg voorstanders.

Bij mijn eerste was ik wel ongesteld, bij de tweede werd mijn eerste spiraal eruit gehaald en daarna die andere gezet en toen was ik dus niet ongesteld. Ik neem aan dat ze daar in jouw geval ook gewoon rekening mee kunnen houden. Laat je inderdaad eerst goed informeren en misschien onderzoeken, al is het maar ter geruststelling! Succes met je keuze!

1 like

Klopt, dit geldt voor mij ook. Ik heb mijn koperspiraal nu zo’n twee jaar. Ik was altijd wel redelijk zwaar ongesteld (gebruikte meestal super tampons). En ik vloei nu echt veel meer. Een cup kan dit zelfs niet aan helaas. Ik zit er over te twijfelen om 'm eruit te halen hierdoor. Ik ben steeds bang om door te lekken. Het is ook heel onvoorspelbaar wanneer de vloedgolf komt :dizzy_face:

@palmboom Ik wil je niet afschrikken. Het zal voor iedereen wel anders zijn. Een vriendin van me heeft 'm ook en heeft helemaal niet zoveel last. Je kunt het proberen, je kunt altijd nog switchen naar Mirena (of iets anders).

Ik geloof dat je zo goed als gelijk beschermd bent.
Zelf zou ik wel even wachten hoe je lichaam reageert op alle veranderingen

Hebben er hier ook mensen last van het voelen van spiraaltje tijdens de seks? Ik heb een mirena en ik heb dat dus regelmatig en vind het echt zo kut (haha) :frowning: wel meer bij bepaalde standjes en nooit als ik bijv bovenop zit, maar het haalt de onbevangenheid vd seks er een beetje af voor mij :neutral_face:

Mijn dokter zei 2 weken met condoom.

Ik ben zooo aan het twijfelen over m’n spiraaltje :frowning: Heb een Kyleena sinds december vorig jaar. Ik heb alleen nu elke keer pijn bij seks, moet echt voorzichtig doen en met condoom en veel glijmiddel (want wordt uit mezelf niet meer echt nat ofzo?) gaat het dan soms wel. Maar ikb aal er echt zo van, mijn hele libido is gewoon verdwenen hierdoor.
Maar ja ik heb wel iets minder pijnlijke menstruaties naar mijn idee (hoewel wel random pijn aan m’n spiraal soms nog) en dat is me ook wel wat waard
 Ik vind het zo’n moeilijke keuze maar ik denk dat ik toch maar m’n spiraal ga laten verwijderen? Ben alleen bang dat ik spijt krijg ofzo maar zou niet zo goed weten waar van?

Wow heftig! Wat had je hiervoor?

Microgynon 30, Microgynon 20 en Nuvaring heb ik gehad