Spiraaltje

Oh, lijkt me heel vervelend.
Ik denk dat het moeilijk te vergelijken valt, want iedereen is anders.

Ik heb denk ik heel veel geluk gehad met mijn spiraal; ik heb niets last gehad.
Ik moest een ingreep ondergaan aan mijn baarmoeder en heb daarom ook een spiraal durven laten plaatsen omdat ik toch narcose kreeg. Ik weet nog niet hoe ik het er ooit uit durf laten halen, maar dat zijn problemen voor 2026.

1 like

Oh hopelijk valt het bij mij ook mee!

Twijfel nog wel hoe ik erheen ga. Op de fiets is verreweg het makkelijkst en vorige keer ging dat ook prima. Ben deze keer wel in mn eentje (destijds was mn ex mee) dus dat voelt wel spannender haha.

Ik heb de mijne bijna 4 weken geleden laten zetten, had de eerste par dagen echt last van heftige krampen maar daarna echt nergens last meer van gehad

1 like

Heel lang had ik dat, maar is zo persoonlijk.
Lichaam accepteerde spiraal maar niet en dat gaf heel veel buikpijn krampen tot het moment dat ie eruit ging.

Inmiddels is spiraal eruit (tijdens operatie, dus scheelt weer gedoe), heerlijk. :tada:
Ik had merina spiraal en daar zitten niet zoveel hormonen in, maar had er wel last van (van de spiraal op zich en de hormonen).

1 like

Eruit laten halen ging super makkelijk bij mij. Ik moest een keer hoesten en voelde helemaal niets, dus ik dacht ā€œhet is niet gelukt, mis gegrepen met t tangetje ofzoā€. Maar ze had m al in haar handen.

Ik heb nu sinds een maand of 3 een koperspiraal, gaat op zich prima. Maar ik verlies continue zoveel slijm?! Voel me net een slak. Hebben anderen hier ook last van (gehad)?

Ik heb het nu wel echt heel erg. Heb een kyleena gehad waarbij ik t niet zo erg was. Ik herken het ook niet zo van mijn natuurlijke cyclus, toen had ik dat wel rond mijn vruchtbare dagen maar verder niet. Nu heb ik gewoon continue slijmerig ondergoed…Het stelt me niet heel gerust dat jij het ook al zo lang hebt haha :sweat_smile:

1 like

Ja kan je wel weer hebben bij een mirena. Na 5 jaar zijn de hormonen ā€œopā€ en vanaf 3 jaar neemt het al af. En een verse geeft weer volle bak hormonen af.
Ik werd na 3/4 jaar spiraal ook weer ongesteld volgens mij

1 like

Wow dat had ik ook! Merkte dat mijn cyclus terugkwam maar nooit die link gelegd.

1 like

Ik heb al een paar jaar een koperspiraal, maar sinds een jaar ongeveer wel vrij veel krampen ervan. Tijdens m’n eisprong, tussendoor en vooraf en tijdens aan m’n menstruatie. Ik heb zelfs een inwendige echo gehad, maar alles was okĆ©. Ik twijfel of ik 'm eruit ga laten halen, ik ben me ook wel veel bewust ervan dat ik een vreemd voorwerp in me heb. Herkent iemand zich hierin?

Ik ben overigens wel extreem blij met een leven zonder nephormonen en een normale cyclus (niet alleen menstruatie, maar alles wat bij een normale cyclus hoort), dus ik ga zeker niet naar de pil/mirena. Zie wel op tegen altijd condoom gebruiken, maar liever dat dan deze pijn.

Ja, ik voelde spiraal altijd zitten, echt constant dat lichaam aangaf ā€œdit hoort hier nietā€ inclusief dus pijnaanvallen en kramp hele maand tot een hoogte dat ik amper kon functioneren zonder pijnstillers. Gynaecoloog zei dat het niet veel voorkomt maar gezien mijn autisme was het logisch (sensorische prikkels). Ik was ook gewoon ongesteld met eisprong en heel regelmatig, dat heb ik nu nog steeds :unamused:

Dus ja, kan zeker!

Jeetje dat klinkt helemaal niet te doen! Ik ga er nog eens over nadenken, dankjewel :blush:

Jij hebt een sterilisatie gedaan toch? Ben je dan nog steeds ongesteld? Dat is wel echt te treurig voor woorden.

1 like

Ja, zou je klachten zeker gewoon serieus nemen elk geval!

Ik ben nog steeds ongesteld (inclusief eisprong), gezien baarmoeder (en eierstokken) niet verwijderd zijn, alleen de eileiders (waardoor ei oplost in de buikholte oid). Dat is op zich treurig maar wel bewust. Baarmoeder verwijderen lost wel ongesteld zijn op, maar heb je kans op verzakkingen etc en eierstokken verwijderen betekent vervroegd in overgang en dat heeft nogal nadelen (botontkalking etc dus zeker bij mijn vele sporten geen optie).
Dat word wel vaak gedacht dat sterilisatie gelijk staat aan geen menstruatie meer maar dat klopt niet. Je eitje kan gewoon de juiste weg niet vinden (zij het door de klemmetjes of door verwijdering eileiders).

2 likes

Ja je hebt gelijk, ik was daar vanuit gegaan! Bedankt voor je uitleg. Vervroegd in de overgang klinkt ook njet best. Ik bedoelde treurig als in, zelfs na een operatie en echt geen kans meer op zwangerschap moet je nog steeds die klote ongesteldheid ondergaan. Echt voor Jan lul dus :sob:

1 like

Haha, ja :sweat_smile: en dan nog even bedenken dat je voor deze operatie extreem duur (volledig aanvullend) verzekerd moet zijn voor 1 jaar wil je het vergoed krijgen (anders mag je zelf dokken), het herstel me best tegenviel (fysiek maar ook mentaal).

2 likes

Heftig hoor, veel sterkte met je herstel verder :blush: je kunt nu wel weer hardlopen toch?

1 like

Ja, gelukkig wel!
En begonnen met (rouw)therapie omtrent ongewenst (bewust) kinderloos zijn.

Ik heb zelf nu 3,5 jaar de Kyleena en ben er tevreden over. Ik had hiervoor de pil en kreeg daar vaak hoofdpijn van, opgeblazen gevoel, somber. Met de Kyleena ook wel pms achtige symptomen maar minder dan eerst (nog wel eens onverklaarbaar somber of chagrijnig). Maar wel beter libido.
Ik heb wel een soort ā€˜natuurlijke’ cyclyus (ik houd die bij in een app) en als ik dan ā€˜spotting’ heb, is dat altijd volgens de cyclus dat ik dan normaal gesproken echt ongesteld moet worden. Die spotting is alleen als ik op de wc zit dus heb alleen heel soms een inlegkruisje nodig.
Ik ben best tevreden hierover! Je kan alleen de ā€˜ongesteldheid’ dus niet plannen, maar omdat ik het bijhoud in de app kan ik het wel verwachten. De rest van mijn vriendinnen met een spiraal hebben allemaal de mirena . De ene heeft zoals mij een cyclus met spotting, de andere heeft al een jaar of 2 niks. Dus dat verschilt pp.
Ik had voor de pil/spiraal nooit zo erge menstruatiekrampen, maar nu is dat helemaal weg.

1 like

De mijne is eruit na 5 jaar! Viel allemaal reuze mee behalve mijn zenuwen. Was wel een beetje wiebelig daarna, maar dat schijnt normaal te zijn. Nu weer aan de pil.

2 likes

Ik heb ruim een jaar extreme buikpijn gehad na het laten zetten van de koperspiraal (de krampen waren zo heftig dat ik soms niet kon autorijden en langzamerhand oververmoeid raakte). Ik ben er inmiddels vanaf (en nu sinds kort ook van de spiraal, maar dat vanwege kinderwens). Bij mij bleek het uiteindelijk waarschijnlijk te komen door een combinatie van stress in het lichaam (waar ik mij niet bewust van was) en een pijnlijke ervaring bij het inbrengen van de spiraal. Bij mij was er op echo’s ook niets te zien en injecties (omdat ze eerst aan Acnes dachten) hielpen ook niet. Ik ben er vanaf gekomen m.b.v. de ostheopaat en later de bekkenbodemfysio. Het verschil nu is echt hemels. Ik loop bij de bekkenbodemfysio nog steeds omdat mijn bekkenbodemspieren veel te gespannen zijn. Waarschijnlijk gevolg van jarenlang veel stress (met ups en downs). Dus ik kan je in ieder geval de bekkenbodemfysiotherapeut (en misschien de ostheopaat, als je daar voor open staat) aanraden. Mocht je meer willen weten, stuur gerust een pb.

(Ik ga dit bericht binnenkort verwijderen. Ik schaam me hier absoluut niet voor - en misschien hebben anderen hier ook wat aan - maar heb in mijn zoektocht naar de oorzaak van mijn buikpijn nare discussies gehad hier op het forum over de ostheopaat en andere vormen van alternatieve geneeskunde. Wil je een laten weten als je het gelezen hebt? Thanks!).

6 likes

Ik heb het gelezen, dankjewel! Ik ga je sowieso een pb sturen.

PS ik hoop dat je het toch wilt laten staan!

2 likes