Spiraaltje

Hoefde van mijn huisarts niet. Zou het even vragen, vaak vinden ze het dan simpelweg gewoon makkelijker zetten omdat je baarmoedermond dan wat lager ligt.

Als je bv van spiraal wisselt of van implanon naar spiraal gaat (zoals ik) kan het zijn dat je helemaal geen menstruatie hebt, dus dan gaat het ook niet op.

2 likes

Ja, daarom! De huisarts zal het zelf wel aangeven.

1 like

Vaak schrijven ze hem voor, faxen het recept naar je apotheek, dan haal jij hem op en neem je hem mee naar je afspraak voor het plaatsen.

2 likes

Ik heb morgen een eerste afspraak om te praten over een spiraal met de huisarts. Wil met name eerst overleggen omdat ik nu al last heb van depressies en met de pil nog meer. Dat wil ik niet meer, maar ik wil ook niet voor de keuze komen te staan in de toekomst om een eventuele abortus te plegen. Dus ik moet toch wat. Ik zit daarom aan de kyleena te denken, die heeft minder hormonen. Maar geen idee of deze theorie gegrond is. Hoop dat ze daar met mij mee kunnen denken.

Vind het best spannend! Ook omdat ik m’n depressies echt niet leuk vind en je die spiraal wel even moet proberen voordat je weet of het werkt. Herkennen jullie dit?

Ik heb zelf last van depressie en de prikpil heeft daar wel echt ook invloed opgehad. Heb nu de Mirena en zit echt beter in mijn vel denk ook echt dat dit heeft meegespeeld.

Wat fijn om te horen dat de mirena een positief effect heeft op jou! Hoe heb je je depressies meegenomen in het maken v an een keuze? (in hoeverre dat kan natuurlijk).

Ben des tijds in behandeling gegaan bij een psycholoog en daar kwam het ook een beetje aan bod. maar ik zat er zelf ook al aan te denken om te stoppen met de prikpil omdat ik geen zin had om mijn reet om de 3 maanden te laten zien. Toen kwam het ook ter sprake dat het wellicht invloed zou kunnen hebben en ben ik zelf ook wat rond gaan googlen en dit was een van de dingen waarbij mensen tegen aanliepen. Nu moet de prikpil ook uitwerken en dat is gelukkig al geweest.

Heb nu spiraal voor 1 jaar en 2 maanden. Geen ongesteldheid en een beter humeur. Voel me niet meer vlak/afgeschaafd (tenzij ik echt mn episodes heb maja ben ook menselijk lol). ik wilde naast de oefeningen(huiswerk) en verandering van pil eens kijken hoe het gaat. heb verder geen anti depri omdat ik dat zelf niet wil.

Ik heb de mijne nu bijna een maand en heb nog steeds dagelijks doorbraakbloedingen en last van krampen. Gelukkig wel alleen een paar uur per dag en bijna niet savonds, maar wel vervelend.

Kan je de touwtjes voelen of is op een andere manier gecontroleerd of hij goed zit? De kans is klein maar als hij verkeerd zit kan dat ook deze klachten geven.

Ik wilde mijn verhaal nog even delen. Ik kreeg na 2 jaar mirena opeens doorbraakbloedingen die van een week, naar twee weken, naar drie weken gingen. Dit kan ook van een soa komen trouwens, maar dit heb ik laten testen. Ook ging het mentaal niet helemaal lekker. Heel angstig en constant emotioneel.

Nu heb ik hem eruit na 2,5 jaar en ben zo blij! Mentaal gaat een stukje beter, maar voornamelijk geen doorbraakbloedingen meer! Ik werd ook binnen 1.5 maand weer ongesteld (ik weet niet waar ik was in mijn cyclus bij het verwijderen). Ik was vergeten na 7 jaar birth control hoe verschrikkelijk ongesteld zijn is. Au :confounded:

Ik heb ook het boek my brain on birth control gelezen en nu twijfel ik nog birth control wil. Ik was heel emotioneel stabiel aan de pil en misschien vind ik dat wel fijn :thinking:

1 like

Ja belachelijk. Als dat wat makkelijker gekund had, had ik zo een nieuwe genomen. De huisarts kan dat voor je vragen, anders even wat poliklinieken afbellen of ze een gynaecologie programma met sedatie hebben. Werkt soms beter als je al wat info verzameld hebt.

Overigens heb ik wat stress. Laatst spiraal eruit, die dag begonnen met de pil en geen extra voorbehoedsmiddel gebruik want dat hoefde niet volgens mij bijsluiter. Maar nu heb ik heel duidelijk een ovulatie. Nou eind van de maand maar even testen :sweat_smile:

1 like

Pff, ik wil ook een spiraaltje laten plaatsen (Mirena) en heb hem al even in huis, maar tijdens mijn menstruatie in april was ik nog aan het wachten op een uitslag soa-test en deze maand had mijn huisarts precies die week vakantie :sweat_smile: Dus het schiet nog even niet op. Hopelijk volgende maand beter!

1 like

Een vriendin van mij had het over dat ze met een zalfje plaatselijk verdoofd werd. Dus ik had het gevraagd aan de huisarts en die gaf aan dat dat niet handig is want als het echt te veel pijn doet, dan doet hij iets niet goed en moet ‘ie stoppen. Vreselijk.

1 like

Dat hoort helemaal niet zoveel pijn te doen hoor? Even een milliseconde als ze je baarmoeder opmeten, maar verder hoor je geen pijn te voelen. Wat heftig dat dat bij jou wel zo was! Kan je niet naar de gynaecoloog om ‘m te laten verwijderen? Die weten toch beter wat ze aan het doen zijn.

Haha wat grappig dat dit topic bovenaan staat net nu ik met de huisarts gebeld heb.

Het zit zo, ik heb ongeveer 5 jaar geleden mijn mirena laten zetten op mijn 20ste. Sinds een jaar ben ik ineens weer regelmatig ongesteld dus ik belde om hem eruit te halen. Zegt de assistente ineens aan de telefoon dat ze de werkingsduur hebben aangepast en het ook 6 jaar goed blijft zitten/hormonen af blijft geven. Heeft iemand van jullie dit ook van de huisarts/gynacoloog gehoord?

Ik vind het persoonlijk een wat gek verhaal aangezien ik hartstikke jong ben, en online lees dat het bij jonge vrouwens soms zelfs maar 4 jaar werkt en je goed moet letten op veranderingen in menstruatie. Nouja gelukkig ben ik momenteel toch roomser dan de paus maar het voelt niet helemaal lekker.

Plaatsen zelf was even vervelend, maar daarna ging alles los.
Er zit iets wat er niet hoort namelijk

ja ik vond het ook echt vele malen erger dan de ergste menstruatiekramp die ik heb gehad. mannen zouden het sowieso niet uit kunnen houden zonder te janken

3 likes

Door dat gehannes in je baarmoeder wordt ook je buikvlies gestimuleerd waardoor je ook flauw kunt vallen en duizelig/misselijk kunt worden.

2 likes

Huh ik heb in dec m’n mirena laten zitten en dat was gewoon 5 jaar… Kan je niet gewoon vragne of ze hem er alsnog uithalen?

hmm ja online kan ik er dus ook niks over vinden, alleen 1 site die zegt dat je hem soms 7 jaar kan laten zitten als je boven de 40 bent maar dat duurt nog een hele lange tijd haha.
Heel eerlijk denk ik gewoon dat ze niet willen dat te veel mensen nu fysiek naar die toko komen ivm corona ofzo. Maar ga wel gewoon opnieuw bellen binnenkort, durf er niet op te gokken.

1 like