Ik heb vandaag m’n spiraal (koper) eruit laten halen, had hem sinds april.
Echt 2 weken van de maand veel pijn en tijdens menstruatie 2 avonden overgeven en flauwvallen van de pijn. Echt nooit weer voor mij
Was eigenlijk de enige optie voor mij omdat het zonder hormonen is maar de pijn was het het echt niet waard.
Nu toch maar beginnen met de pil
Ik hoor en lees uitsluitend dit soort negatieve dingen over de koperspiraal.
Ik vraag me af of je hier voorlichting over krijgt als je hem laat plaatsen? En of Google je niet afschrikt .
Zijn er hier mensen met positieve ervaringen?
Ja hoor, als je dit topic doorzoekt vind je zeker ook positieve verhalen. Ik heb nu 3 jaar een koperspiraal en ben er erg blij mee! Als je zoekt op internet (en dit werd mij ook verteld door m’n huisarts) wordt een koperspiraal met name afgeraden voor mensen met zware en lange menstruaties met veel krampen, omdat die versterkt kunnen worden. Helaas is het, net als denk ik elke vorm van anticonceptie, toch een gok die je neemt. Ik ken iemand die lichte menstruaties had maar door de koperspiraal beenweeën kreeg, maar ikzelf had een gemiddelde menstruatie en die is nauwelijks veranderd, alleen iets zwaardere kramp en een dag langer ongesteld. Veel mensen hebben positieve ervaringen met bijvoorbeeld de mirenaspiraal, maar dat werkte voor mij niet goed omdat ik er maandenlang elke dag ongesteld door werd.
Zo zijn er denk ik verhalen over elke vorm van anticonceptie en is het (helaas) een beetje uitproberen wat goed voor jou werkt en aansluit bij je wensen. De koperspiraal is dus niet een soort horror anticonceptie haha, voor veel mensen is het denk ik juist de beste soort zonder hormonen, en voor anderen is het helaas niet de oplossing.
Ik heb nu bijna een jaar mn koperspiraal. Had hiervoor altijd lichte menstruaties en die zijn in het begin wel heviger geworden. Nu is het vloeien weer gestabiliseerd, maar vloei ik wel langer dan voorheen. Verder prima!
Zoals ze hierboven idd zeggen verschilt het heel erg per persoon, dat zei mijn huisarts ook. Je kunt het altijd proberen en als je het niks vindt eruit laten halen! Ik had aan het begin ook een stuk minder last dan de laatste paar maanden
Ze had inderdaad wel gezegd dat je menstruatie heftiger kan worden, maar ik had niet verwacht dat het zó erg zou zijn.
Ik vond het eruit halen trouwens reuze mee vallen. Een keer hoesten en daar was die. Wel een verschil met het plaatsen
Ja hier ook een positieve ervaring. Alleen de eerste keer ongesteld zijn na het plaatsen had ik heel veel pijn (soort weeën) maar daarna was de pijn gewoon normaal, zoals ik die daarvoor ook had. M’n menstruatie ging wel wat langer duren. Uiteindelijk 5 jaar plezier gehad van dat ding en geen omkijken gehad naar anticonceptie. Heerlijk!
(Inmiddels wel weer aan de pil maar dat heeft een andere reden - migraine)
Ja hier! Heb hem nu bijna 5 jaar dus moet vervangen worden. Maar zeer tevreden over, echt 0 slechte ervaringen ermee.
Alles mbt anticonceptie is zo persoonlijk, je kunt niet echt uitgaan van andermans ervaringen heb ik wel ingezien
Nee ik kan pas eind deze maand terecht, alles zat zo vol… En jij?
Ah wat lang wachten Ik moet vandaag, zal later wel een update geven!
Een tijd geleden heb ik mijn spiraaltje eruit laten halen na ongeveer 5,5 jaar, gebruik momenteel geen andere anticonceptie behalve condooms. Eigenlijk merk ik nu pas hoeveel effect de hormonen van het spiraaltje op mij hebben gehad. Mijn libido is echt zo hoog ineens, bijna tot vervelend aan toe. Iedere man die mij op straat in de ogen kijkt, zou ik zo mee het steegje in gaan en ik heb nota bene een vriend Daarnaast voel ik mij veel meer in balans met mijn lichaam en voel ik mij vrouwelijker dan ooit! Alsof er altijd een soort barricade tussen mijn lichaam en geest heeft gezeten ofzo? Heb wel iets meer last van emoties maar dat vind ik zelf wel prettig want de afgelopen 5 jaar was ik best wel afgevlakt qua emoties. Voel mij veel meer mijzelf, echt heel fijn! Geniet zelfs van het ongesteld zijn, best magisch dat je lichaam zo werkt en fijn om de verschillende stadia in je cyclus te ervaren.
Wat ik overigens wel heel bijzonder vind: wij hebben nog geen actieve kinderwens maar sinds mijn spiraaltje eruit is heb ik echt gigantische rammelende eierstokken…wil ineens zo graag een kindje maar ons leven is daar momenteel nog niet klaar voor dus kan gewoon nog niet. Herkent iemand dit na het verwijderen van een spiraal?
Haha, ja dit had ik ook toen ik 3-4 maanden van mijn spiraaltje af was! Ik werd ook helemaal roekeloos en door onbeschermde seks kreeg ik een soa en raakte ik ongewenst zwanger, echt ik kan me wel voor mijn kop slaan. Ik zat ook opeens helemaal onder de acné, heel mijn rug en borst. Gelukkig werd het wel beter en stabieler na verloop van tijd. Maar destijds dacht ik wel eens: is dit hoe een gemiddelde tienerjongen zich voelt? Niet te doen.
Hij is verwisseld! Kreeg eerst een echo om te kijken waar de spiraal zat en na wat proberen lukte het de arts. Blijkbaar waren de touwtjes veel te kort geknipt.
Ah top, wat fijn dat t gelukt is!
Oh nee wat vervelend dat dat je overkomen is! Fijn om te horen dat het wel weer wat gestabiliseerd is.
Ik had zelfs dat ik vd week bij de tandarts in die stoel lag, werd gewoon mega opgewonden van zijn aanrakingen. Al een wonder opzich want was al jaren niet geweest ivm angst maar op dat moment lag ik alleen maar te fantaseren over hoe hij me in de stoel zou nemen. Niet te doen inderdaad
Ha, dit wakkert mijn interesse ook wel aan het eens zonder spiraal te proberen… Ik heb mijn spiraal inmiddels al tien jaar (zit wel aan de 2e nu hoor). Alleen stom dat er nog geen mannenpil bestaat, seks met condooms vind ik net wat minder ongedwongen. En ik vrees ook echt voor mijn menstruatie, die duurde gemakkelijk langer dan een week, met hele pijnlijke krampen. Maar heb in mijn volwassen leven nog geen periode zonder hormonale anticonceptie gehad.
Ja dat vind ik ook jammer! Maar persoonlijk heb ik liever een hoog libido en dus regelmatig sex (met condoom) dan bijna geen seks. Had echt wel een bevroren libido door alle anticonceptie. Maar een week lang menstrueren is niet fijn. Misschien eens met de huisarts in gesprek gaan voor een alternatief? Er is zoveel op de markt tegenwoordig.
Die week lang menstrueren komt nog van mijn 14e, geen idee hoe het er nu voor staat eigenlijk. Ben dankzij mijn mirena tien jaar niet ongesteld geweest. Dus wellicht is het nu wel heel anders!
En ik snap het, zou ook liever een hoger libido hebben, en dan maar seks met condooms. Hoe lang is je spiraal eruit eigenlijk? Opzich is er met mijn libido, niet zoveel mis, maar geen idee hoe het zou zijn zonder spiraal!
Niet van een spiraal, maar ik had precies hetzelfde na het stoppen met de pil. Het heeft denk ik met het wisselen van je hormoonbalans te maken. Tijdens het gebruiken van de pil moest ik er absoluut niets van weten, daaarna kon ik alleen maar aan “BABY’S ” denken. Gelukkig is alles nu weer gestabiliseerd. Ik schrok er gewoon een beetje van hoe heftig hormonen je daar in kunnen veranderen.
Ik kom me hier weer melden!
Heb het nu opnieuw 8 maanden met geprobeerd maar het was opnieuw een hel, de laatste twee menstruaties kon ik ook echt niet meer uit bed komen van de pijn (letterlijk).
En ik besef me nu pas weer hoeveel invloed de hormonen op mijn stemming hebben.
Ik wou dat er gewoon een optie was waarbij ik ovulatie/menstruatie pas aan kon zetten wanneer ik het tijd voor kinderen vind hahaha.