Spiraaltje

Balen dat het niet gaat zo. Hoort niet zo (al komt het helaas wel vaak voor), is het iets om eens door een gynaecoloog te laten beoordelen? Of heb je dat allang gedaan?

1 like

Laat je m bij je huisarts of gynaecoloog plaatsen? Bij mijn huisarts moest ik gewoon achter zo’n scherm op de behandeltafel gaan liggen. Dit wist ik, dus had voor de gelegenheid een maandverbandje in mn broek ipv cup in haha. Dat zou een kliederboel zijn geworden daar. Bij mijn gyn is er een wc waar je je kunt uitkleden, en het bloed evt wat kunt wegvegen voordat je in die stoel gaat. Ik heb 1x mn spiraal laatsen plaatsen op dag 2 en 1x op dag 7 ofzo toen mn menstruatie eigenlijk zo goed als voorbij was.

Ik heb m’n spiraal laten zetten op m’n laatste dag van m’n menstruatie en ik vond het echt ontzettend meevallen qua pijn! Ik moest even drie seconden de pijn wegpuffen en dat was het. Echt als ik plaats had voor een tweede spiraal, zo ik die er zo injassen. Daarna ook helemaal geen napijn gehad.

Welk moment van het zetten vinden jullie het het meest pijnlijk? Ik twijfel zo erg maar ben echt zo angstig daarvoor. Een uitstrijkje vond ik zelf niet heel vervelend, dus ik dacht dat als het een beetje vergelijkbaar is ik het wel durf misschien.

Ik vond vooral het opmeten van de baarmoeder (jawel :thinking:) pijnlijk en het plaatsen zelf vond ik nog net wat pijnlijker

1 like

Het openen van m’n baarmoedermond bij het plaatsen vond ik het meest pijnlijk. Maar die pijn is wel heel tijdelijk en duurt maar heel kort.

Dit vond ik ook het pijnlijkst, omdat ik ook niet had verwacht dat dat pijn zou doen. Het was een scherpe pijnscheut, maar wel kort gelukkig.

Bij mij was het op m’n tweede menstruatiedag en heb daarna die middag en avond echt voor pampus op bed gelegen van de pijn, hield 5 dagen lang aan en daarna ging het rustig weg. Moet wel zeggen dat m’n menstruaties sowieso altijd heel pijnlijk zijn, ben er nog nooit doorheen gekomen zonder naproxen. Was ook blij dat m’n vriend mee was met de auto, had niet meer terug kunnen fietsen omdat ik me licht in m’n hoofd voelde van de pijn.

Wil je niet bang maken, maar wil ook geen rooskleurig beeld geven haha! Ben wel blij met de spiraal, heb sindsdien bijna geen migraine aanvallen meer gehad.

Mirenaspiraaltjes die 5 jaar geleden geplaatst zijn mogen er toch een jaar langer inblijven? Ik had eigenlijk even de huisarts willen bellen vandaag, want ik begin ineens te twijfelen!

Zit nog niet echt op een kerstkindje te wachten dit jaar…

Ze hebben er inderdaad 6 jaar van gemaakt.
Vroeg het laatst bij de huisarts, maar mijn kyleena is helaas maar wel 5. Maar goed, als die eruit gaat willen wij ook aan kindjes beginnen als het ons gegund is

Soms voel ik hem ook nog na bijna 4 jaar

2 likes

Vorige week ben ik eindelijk geholpen!

Hele toffe gyn maar ze heeft zowel met inwendig als uitwendige echo moeten zoeken naar mijn spiraal. Uiteindelijk was assistente bezig met de echo zodat gynaecoloog via scherm kon kijken en tegelijk met tang op zoek naar die &@€#% touwtjes :expressionless:

Het was niet heel pijnlijk maar fijn was anders… het heeft 10 minuten geduurd en toen had ze hem te pakken! Wel chill want ik kreeg best krampen en toen heeft ze me even op scherm laten kijken en met echo mn eierstokken, blaas etc laten zien tot mijn buik weer rustig was.

Het plaatsen daarna was peanuts vergeleken met dat zoeken. Nu heb ik dus Mirena #3 heel blij dat t allemaal gelukt is!

2 likes

Jeetje wat heftig maar fijn dat het gelukt is!

Mijn spiraal is er nu 2 maanden uit en heb er al gewoon 2 menstruaties opzitten, waaronder eentje nu. Had het niet gemist :cry: ben ook veel humeuriger

Weet je zeker dat ie vervangen moet worden? Mirena mag tegenwoordig 6 jaar blijven zitten en koperspiraal is 10 jaar goed.

1 like

Ja goed dat je het checkt hoor want ik heb daar ook over getwijfeld en ik ga als ik het niet vergeet volgende week ff m’n huisarts bellen voor een check. Volgens mij heb ik een variant (koperspiraal) die 5 jaar goed is. Weet even niet meer het merk maar kan ik dit weekend op m’n laptop terugzoeken

1 like

Kyleena is maar 5 jaar als je die hebt.
Mirena wel 6 jaar

1 like

Nee ik heb sws een koperspiraal!

1 like

Heb daar net overheen gelezen denk ik :joy:

1 like

@NurseBetty ik lees nu op internet;

Het koperspiraaltje kan 5 of 10 jaar blijven zitten (dat hangt af van het soort koperspiraal).

En ik weet bijna zeker dat die van mij 5 jaar is! vandaar dat ik het ook zo onthouden heb.

Hoe lang duurde het bij jullie voor je weer ongesteld werd na het verwijderen van je spiraal? Ik had met spiraal altijd een cyclus van 28 tot 31 dagen. Eind december is 'ie eruit gehaald en ik zit inmiddels op dag 41 :sweat_smile: