Spiraaltje

Jaa het viel volgens mij ook wel mee maar ik had echt zo in mn hoofd zitten dat het geen pijn zou doen en dat viel wel een beetje tegen toen, haha.

In maart heb ik mn spiraal (kyleena) 5 jaar. Ik wilde een afspraak maken om m te laten verwijderen en even aan de pil te gaan. Maar ze zei dat ze nu 6 jaar mogen blijven zitten. Ik dacht meteen chill!! Scheelt me eventjes aan de pil zitten.
Iemand ervaringen mee dat ie wat langer blijft dan 5 jaar?

2 likes

Is toch alleen de mirena waarvoor dat geldt?
Dacht dat de kyleena nog steeds maar 5 jaar is

2 likes

Ja ik vroeg specifiek of dat ook voor de kyleena geldt. Ze zei van wel! Ben ook benieuwd of er dan meer spotting enzo is.
Ik ga t morgen op mn werk vragen, daar lopen wel wat gynaecologen rond. Want wil geen risico nemen…

Zelf heb ik een Mirena en merk dat ik nu wel wat spotting krijg na bijna 5 jaar. Maar het kan zijn dat jij dat natuurlijk niet krijgt, net zoals dat sommigen alsnog ongesteld worden met een mirena/kyleena spiraal.

1 like

Ja ik heb echt een soort van ā€œregelmatige ongesteldheidā€ met de kyleena al 3 jaar ofzo. Maar niet storend en echt alleen spotting een paar dagen na elkaar. Verder amper klachten.

Ik heb pas een half jaar een kyleena, maar tegen mij is gezegd dat idd alleen de Mirena 6 jaar mag zitten en de kyleena (nog) niet

2 likes

Je ziet na een jaar of 3 dat vrouwen weer last van bloedingen krijgen. Is een prima rede om te wisselen (het zegt niets over de betrouwbaarheid: Mirena is 6 jaar veilig als anticonceptie)

1 like

Veel dank voor je reactie!

Het kan sowieso geen kwaad om paracetamol te nemen vantevoren. Ik heb zelf mn spiraal door mn verloskundige laten verwijderen en echt helemaal niks van gevoeld. Ik dacht zelfs dat ze m niet te pakken had gekregen maar wel dus!

1 like

Dank je voor de tip! Dan doe ik dat voor de zekerheid.

Heel eerlijk, ik vond het de eerste keer meevallen. Toen ik hem de keer daarna moest verwisselen viel ik bijna flauw van de pijn :grimacing: Ik zou zeker paracetamol nemen haha.

1 like

Hij is er uit en het viel me mee! Het was inderdaad even een pijnscheut toen de arts hem eruit trok, maar daarna ebde die pijn langzaam weg. Ik heb wel van tevoren paracetamol genomen, maar of dat het iets minder pijnlijk heeft gemaakt weet ik niet. Het stelde me in ieder geval wat meer gerust haha

1 like

Na mn eerste spiraal ben ik volgens mij echt een paar maanden af en aan ongesteld geweest. Heel vaak heel weinig bloed, maar het ging eindeloos door :weary:

1 like

Ja t is even doorkomen die eerste paar maanden vrees ik :sweat_smile: ik had wel vaak maar een paar druppels per dag ofzo dus was vooral irritant, niet echt veel last van. En misschien duurt t bij jou wel korter!

(Was wel blij dat t bij de wissel naar mn tweede niet opnieuw begon, haha.)

1 like

Ik heb bijna nergens meer last van. Soms een dagje iets aan krampen maar bijna niks meer, terwijl ik vroeger echt een dag eruit lag als ik geen pijnstillers gebruikte.
En qua bloedverlies alleen wat spotting, is op te lossen met een inlegkruisje in mijn geval

1 like

Het ligt eraan welke spiraal je kiest. De meeste met een Mirena spiraal worden niet meer ongesteld. Ik ben 5 jaar lang niet ongesteld geweest, alleen heel af en toe een beetje spotting. Maar dat is ook maar een paar keer geweest. Verder geen krampen gehad of andere klachten. Volgens mij word je met een koperspiraal wel nog ongesteld, omdat je dan geen hormonen krijgt en je een gewone cyclus hebt.

2 likes

Sowieso geen Ballerine nemen! Dat rotding kan vastgroeien en je kan ondanks juiste plaatsing alsnog zwanger worden. Hier is een Radar aflevering over geweest. Moest het even kwijt na nare ervaringen :slight_smile:

2 likes

Ik ben minder dagen ongesteld, bloed verloor ik sowieso al weinig en nu ook. Kramp was in het begin erger, dat lijkt nu ook minder te worden. Het is bij mij ook best wel regelmatig. Onregelmatig was ik best bang voor en daarom heb ik nog jaren de pil geslikt ipv dat ik eerder een spiraal had genomen. De pil ga ik mentaal echt helemaal slecht op, pas achteraf merkte ik hoe erg het eigenlijk was. Daar heb ik nu allemaal geen last meer van. Dat mentale deel weegt voor mij 10000000 keer zwaarder. Zelfs al had ik ziek erge krampen en meer bloedverlies, dan zou ik nog steeds nooit van m’n leven meer terug naar de pil gaan

2 likes

Kyleena heeft veel minder hormonen. Waardoor ik wel een soort cyclus heb met een regelmatige ā€œmenstruatieā€ meer spotting (echt net genoeg voor een inlegkruisje). Alleen deze kan dus nog niet 6 jaar blijven zitten de mirena wel. En ik wilde zelf minder hormonen omdat ik echt hoofdpijn kreeg van de pil elke maand en nu is dat veel minder. En voel me ook fijner mentaal. Heb zelf geen mirena dus weet niet hoe dat is.

2 likes