Spiraaltje

Zijn er hier meiden die hun koperspiraal hebben laten verwijderen? Zo ja, hoe ging dat?
Bij het plaatsen heb ik ook echt wel 3/4 maanden gebloed.

1 like

Ik vond het plaatsen echt afschuwelijk, maar het verwijderen was zo gepiept!
Heb er helemaal geen pijn van gehad en naderhand ook geen klachten.

2 likes

Dat geeft moed!

1 like

Verwijderen doet echt veeel minder pijn. Eventjes 1 scheutje bij t verwijderen maar dan is t meteen weg :+1:t3:

2 likes

Nog even een Mirena update; zojuist bij de gynaecoloog een echo gehad om te kijken of die juist zat. Hij zat gewoon perfect en zij gaf aan dat het heel veel voorkomt dat vrouwen 4 tot 6 maanden blijven bloeden na het plaatsen. Ze zei ook dat veel vrouwen die ellende weer zijn vergeten na het eerste jaar en het daarom soms lijkt alsof zoveel mensen alleen maar blij ermee zijn (serieus iedereen in mijn omgeving was alleen maar lyrisch erover). Misschien dus wel goed om rekening mee te houden wanneer je een spiraal wil laten zetten in bijv de zomer.

En ik word ook al minder pms’erig, ik was de eerste maanden echt labiel en kilo’s chocola aan het eten. Nu eet ik nog maar een halve reep Tony’s per dag :yum::rofl:.

Dus wie weet wordt dit nog een succesverhaal.

3 likes

Mij spiraal zit er nu 7 maanden in en ik bloed al die maanden ook al af en aan inderdaad. Heb onlangs de dokter gebeld hiervoor en ze stelde voor om de schildklier waardes te laten checken, een echo voor de spiraal te maken en een uitstrijkje. Uit het bloedonderzoek kwam niks, de echo moet nog maar er zijn erg lange wachttijden op de gyn poli. Uitstrijkje moet sowieso binnenkort ivm m’n leeftijd. Maar het kan dus ook gewoon echt nog door het plaatsen van de spiraal komen? :thinking: ik ben afgelopen zomer bevallen en heb nog geen week zonder bloedverlies gehad sindsdien. Dit is mijn derde spiraal maar ik kan me dit oprecht niet herinneren van de eerste twee, misschien selectief geheugen inderdaad :joy:

Edit: ook mirena spiraal inderdaad.

1 like

Jaaa blijkbaar wel :sweat_smile: Ik ben zelf ook afgelopen zomer bevallen, misschien dat dat idd van invloed kan zijn ook? De gynaecoloog had een heel verhaal over mijn slijmvlies (of baarmoederwand) enz en dat ze denkt dat ik nog 1 keer ongesteld ga worden, maar ik heb niet zo heel goed doorgevraagd want dit gesprek hadden we terwijl ik met mijn benen wijd op die stoel lag (de echo’s bij de gynaecoloog zijn inwendig, ik had me dus helemaal voorbereid op een buikecho, maar dan ipv een baby een spiraal in beeld).

1 like

Ja misschien heeft dat wel invloed inderdaad! Mijn huisarts had wel een vermoeden dat het iets hormonaals was, ook omdat ik hier eerder nooit last van heb gehad. Zo’n lange tijd bloedingen voelde wel gek aan maar goed om te weten dat het vaker voorkomt! En ik snap helemaal dat je niet kon focussen met je benen wijd :joy:

1 like

Weet iemand hier wat van echo’s na plaatsen van een (Mirena) spiraal? Ik zou volgende week terugkomen bij de verloskundige voor controle na 6 weken, alleen belde ze mij nu terug dat ze zelf niet kan en haar collega dan werkt “ en die maakt geen echo’s”. Blijkbaar wilde ze dus een echo maken ter controle. Was wat overrompelt dus heb gewoon de afspraak verplaatst en opgehangen, maar heeft iemand van jullie na plaatsing ook een echo gehad?

De plaatsing zelf vond ik pijnloos, ze had wel wat moeite mijn baarmoedermond te vinden en ik had toen meer dan gemiddeld ( haar eigen woorden) bloed verloren tijdens/ kort na het plaatsen ( hoewel dat de dagen er na wel meeviel weer)… maar ik vind het zo raar dat ik ineens een echo moet?

Oké dankjewel :slight_smile:

2 likes

Ze kijken alleen of het spiraaltje nog op z’n plek zit. Niets om je druk over te maken

2 likes

Hier ook (inwendige) echo gehad, idd puur ter controle of ie nog goed zit

1 like

Dank jullie wel!!

Om trouwens even een positief verhaal te delen:
Ik heb dus ruim 5 weken geleden een Mirena spiraal laten plaatsen en zag er best wel tegenop. Het plaatsen viel mij 100% mee, ik voelde alleen een soort van ‘golf’ in mijn buik, zoals dat je in een achtbaan zit en ineens naar beneden duikt. Verder heel even een klein steekje bij het plaatsen van dat tangetje en that’s it! Qua napijn ook nauwelijks last gehad! :blush:

1 like

Echo is vrij gebruikelijk. Ik heb 3 keer een echo gehad, al voor ze wisten of ‘ie wel of niet goed zat.

Mijn spiraaltje zit eindelijk goed. Drie keer plaatsen was dus inderdaad scheepsrecht. :partying_face: Ik heb nu een gynefix, want de koperspiralen bleven niet zitten.

1 like

Jeutje 3 keer plaatsen dat is ook geen pretje! Fijn dat ie nu goed zit!

Ik vind plaatsen overigens niet erg prettig maar ook niet afschuwelijk. Ben bezig met mijn derde Mirena en ik zie er eigenlijk niet meer tegenop als ik moet laten wisselen.

Nee, dat was het ook zeker niet! De tweede en derde zijn overigens door de gynaecoloog gedaan en dat deed wel een stuk minder zeer dan bij de huisarts. Ik merkte meteen dat die dit vaker deed.

Ja ik heb dezelfde ervaring!

Twee eerste bij de huisarts en de laatste bij de gyn. Hele andere beleving, ging allemaal vlotter, minder pijn en er zit idd routine in. Het liefst zou ik dit soort dingen gewoon altijd bij de gyn laten doen maar dat is een kostbaar grapje.

1 like

Mijn volgende moet waarschijnlijk ook weer bij de gynaecoloog, omdat er weinig tot geen huisartsen de gynefix zetten. Tenminste: dat is nu zo.

Je kunt het ook bij een verloskundige laten doen. Dit is qua verzekering hetzelfde als de huisarts, maar wel bij een kundiger iemand! Vond ik echt fijn

1 like

Ik heb het ook bij de verloskundige laten doen, zij doen het ook meerdere keren per week!

2 likes