Spiraaltje

Nou ja fluitend naar buiten zou ik het niet per se noemen. :sweat_smile: Ik had wel flinke krampen/buikpijn na het plaatsen beide keren, maar daar kon ik prima nog mee fietsen.

Lastige is denk ik dat niet echt te voorspellen is hoe je erop gaat reageren, zoals je hierboven ook al leest. Ik had daarom bij mn eerste spiraal wel iemand meegenomen. De tweede keer durfde ik daardoor wel weer gewoon in m’n eentje te gaan, en anders had ik wel familie in de buurt kunnen bellen om me op te halen.
Weet niet of je evt iemand zou kunnen inschakelen die je zou kunnen ophalen oid mocht je je erg slecht voelen naderhand?

Dat zou kunnen. Mijne zijn geplaatst maar ik ben nooit bevallen of zwanger geweest. Dan schijnt het wel minder pijnlijk/makkelijker te zijn

Was blij dat mijn man de laatste keer mee was in mee naar huis te rijden. En dat hij een extra shirt mee had in zijn auto om een schone stoel te behouden :joy:

Ik had me niet druk gemaakt vantevoren, niet onbekend met medische ingrepen, vond het niet bijzonder pijnlijk en liep fluitend naar buiten. 10 minuten later werd het me toch slecht! Misselijk, duizelig en heel wiebelig op de benen. Gelukkig was ik toen al thuis!

2 likes

Ohh toch goed dat ik het hier navraag dan! Gelukkig wonen mijn ouders heel dicht bij de huisarts dus die zou ik altijd kunnen bellen mocht het niet gaan. En ik ga dan toch kijken of ik kan zorgen dat mijn vriend mee kan mocht ik mij niet goed voelen.

1 like

Ik was ook heeel licht in mn hoofd door de pijn. We wonen best dichtbij, maar had echt niet zelf willen rijden.

1 like

Wat vervelend… Ik momenteel ook weer lang. Ben misschien 10 dagen niet ongesteld geweest :sob: gaan nu ook op vakantie :woozy_face:

Herkent iemand klachten van obstipatie na het plaatsen van de Mirena spiraal? Ik heb hem nu een maand of twee en sinds ik hem twee weken heb is mijn hele ontlastingspatroon veranderd. Waar ik eerder standaard 2 keer per dag prima ontlasting had, heb ik nu soms 1,5-2 dagen niet en Ć”ls dan is het mega hard. ( TMI much sorry :smiling_face_with_tear:). En ik heb ook echt een enorm opgeblazen buik…

1 like

Precies 28 dagen, wel opmerkelijk vond ik

Een tijdje terug vertelde ik hier dat ik al maanden aan het bloeden was door mijn Mirena (dagelijks) nou dat heeft 9 maanden geduurd in totaal. Dus alsof ik 9 maanden lang ongesteld was zeg maar… inmiddels is het bloeden gestopt en ben ik iets minder opvliegend (ik kreeg echt een soort vechterslust ervan, tegen iedereen die maar ruzie zocht… heeft me wel een goede vertrekregeling opgeleverd bij m’n vorige werkgever).

Op de momenten waarop ik ongesteld had moeten zijn nu, ben ik wel echt next level chagrijnig (voor m’n spiraal had ik daar niet echt last van) en ik ben iets van 10kg aangekomen waardoor m’n broeken niet meer passen. En ik weet dat de onderzoeken zeggen dat niet bewezen is dat het door de spiraal komt, blablabla, maar ik heb zoveel zin in chocola iedere dag door de hormonen.

Hopelijk trekt dat snel bij, want het begint nu wel irritant te worden allemaal. Begin nu te twijfelen om hem toch te laten verwijderen (terwijl ik dus net gestopt ben met bloeden :smiling_face_with_tear:).

1 like

Wow dat klinkt echt zo vervelend! Sterkte!

1 like

Oke uiteindelijk heb ik toch iets langer gewacht maar gisteren eindelijk mijn spiraal laten plaatsen en het opmeten en het zetten was 2x wel echt naar maar wel maar kort. Nu na afloop had ik nog steeds krampen maar dat voelt als een zware ongesteldheid. Kon gelukkig wel gewoon zelf naar huis rijden.

Over 6 weken kan ik een echo laten doen om te kijken of alles goed zit, dat vind ik ook wel een fijne gedachte

1 like

Ik ga vanmiddag een koperspiraal laten zetten en ben verschrikkelijk nerveus. Heb een hele lage pijngrens dus zie er nogal tegenop.

Ik ga een uur vantevoren 1 (of 2?) Aleve Feminax en 2 paracetamol nemen. En neem een flesje AA drink en een muesli reep mee mocht ik flauw worden. Iemand nog een andere tip?

Slim om vantevoren pijnstillers te nemen! Een tip die ik zou geven is kijken of iemand je kan afzetten - ik ging met de fiets maar was daarna redelijk zwakjes dus dat was best een opgave haha. En proberen zo goed mogelijk je bekken te ontspannen, dus even goed uitademen voor het gezet wordt.

Verder doet het maar een paar seconden Ʃcht pijn, dat is gelukkig zo voorbij. Zodra de tang van je baarmoeder af is is die pijn ook gelijk weg. En daarna ben je er voor 10 jaar vanaf!

Succes!!

4 likes

Aleve Feminax is ip 275 mg, dus daar mag je er twee van! Daarna op peil houden met 1 tablet per 8-12 uur

1 like

Tijdens het plaatsen kun je ook ademhalingsoefeningen doen. Dan focus je je misschien iets meer daarop dan op het plaatsen van de spiraal. Verder is het inderdaad even pijnlijk, maar dat trekt wel snel weg. En de pijnstillers kunnen hierbij helpen dus goed dat je die al van tevoren neemt.

Succes!

2 likes

Succes!!

1 like

Helaas alle zenuwen voor niks! De spiraal was er niet bij de apotheek :sob: blijkbaar sturen ze automatisch alles terug na een maand (hij was meer dan een maand geleden geleden besteld door de huisarts en ik zou hem ophalen voor m’n afspraak). Dus dat wordt nog een maandje wachten.

Ik heb inmiddels vier jaar een mirena spiraal en heb de laatste tijd ā€˜last’ van mijn huid. Ik heb ineens onzuiverheden en puistjes. Jaren geleden had ik hier nog wel eens last van wanneer ik ongesteld werd maar sinds ik de mirena heb, ben ik niet meer ongesteld geweest. In mijn eetpatroon of huidverzorging heb ik niets veranderd, waardoor ik de omslag in mijn huid niet zo begrijp. Zou dit te maken kunnen hebben met de spiraal en dat ik deze nu langer heb, waardoor de hormoonafgifte ook anders is? :thinking:

Ja dat kan wel daardoor komen… ik had ook de mirenaspiraal en had echt veel meer last van mijn huid, gewoon echt dikke ontstekingen. Vriendinnen van mij met de mirena hadden hetzelfde. Ik geloof dat het te maken heeft met een verhoogde concentratie levonorgestrel in het bloed door de hormonen dat zorgt voor disbalans, en dat heeft weer invloed op de talgklieren.

Ik ben uiteindelijk overgestapt op koper en m’n huid is wel echt beter geworden (nu alleen rondom mijn ongesteldheid af en toe puisten). Een vriendin daarentegen heeft tijdelijk van de huisarts de pil gekregen om die hormonen weer in balans te krijgen en dat heeft ook heel goed gewerkt, ze heeft er nu geen last meer van en is weer een tijd van de pil af. Maar dan heb je wel een tijdje dubbele anticonceptie en hormonen haha. Misschien eens checken bij je huisarts?

1 like

Ik weet niet of ik het jinx maar lijk nu eerste keer niet ongesteld te worden met de mirena. In september geplaatst.
Als dit zo blijft zou echt feestje zijn.

2 likes