Tja, waarvoor heb je hem? Als je die acne met anticonceptie wil voorkomen zou je hem inderdaad inmiddels kunnen vervangen.
Half april heb ik een mirena laten plaatsen, buiten menstruatie om. Na 2 wk ben ik gaan bloeden, wat ongeveer 3 weken heeft aangehouden (laatste week alleen spotting). Nu ben ik na 2wk weer gaan bloeden. Dit is ongeveer 35 dagen nadat de vorige bloeding startte, zo lang duurde mijn cyclus ook voorheen (voor zwangerschap). Hopelijk houdt het bloeden nu minder lang aanā¦
Wel gek genoeg helemaal geen krampen, wat ik anders wel altijd had rondom start menstruatie.
Voor degene met een Mirena spiraal, is na de eerste maanden het bloeden bij jullie ook echt minder geworden? Of bleven jullie regelmatig bloeden? In mijn omgeving ken ik alleen maar verhalen van lucky bastards die helemaal niet bloedden.
Eerste maanden heb ik het echt steeds af en aan gehad, wel echt regelmatig maar een paar druppels per dag. Daarna is het wel minder geworden, maar bij mij is het nooit gestopt. Ik word wel gewoon elke maand ongesteld en eigenlijk nu qua dagen zelfs wat langer dan voorheen, alleen qua hoeveelheid stelt het echt niks voor en is het eigenlijk alleen als ik naar de wc ga een paar druppels zegmaar.
(Het stinkt wel meer voor mn gevoel maar weet eigenlijk niet of dat echt zo is)
Heb sinds september. En in het begin wel bloeden. Toen heel lang niks en nu al paar keer alleen beetje bloed, te weinig voor tampon/maandverband en teveel voor helemaal niks.
Krampen vallen mee, wel sneller moe en emo.
Maar minder erg dan zonder.
Ik heb nu al 1,5 jaar een koperspiraal en was er altijd heel blij mee, had niet echt ervaren dat mān ongesteldheid zwaarder werd zoals vaak gezegd wordt. Maar sinds een aantal maanden krijg ik echt enorme buikpijn tijdens mān ongesteldheid, op het level van de hele avond kreupel in bed liggen en niks van pijnstillers werken goed. Meer mensen die zoān ervaring hebben met de koperspiraal, dat het na een langere tijd pas erger wordt qua klachten?
Ja hier! Heb zelfs echo gekregen om vast te stellen of het nog wel allemaal goed zat (ja) en werd toen gezegd dat het wrs wel door spiraal kwam want geen andere oorzaken gevonden. Ik mag m eruit laten halen als ik wil, maar heb m besloten voor nu te laten zitten. T wisselt een beetje per maand hoeveel last ik heb.
Ah excuus, niet goed gezocht! Maar thanks, fijn om te weten dat het vaker voorkomt in elk geval (maar ook niet fijn voor jou natuurlijk). Ik ga het ook maar even aankijken, nu is het nog wel te doen maar hopelijk wordt het niet ergerā¦
Bloeden en spotting had weer 3 weken aangehouden. Inmiddels ben ik weer een maand verder en 5 wk na de vorige start (dus ācyclusā), begon de spotting weer opnieuw. Wel gelukkig nu veel minder en ook met een kleine week weer voorbij, ipv 3 wk lang.
Heeft iemand van jullie ervaring met opnieuw een koperspiraal laten plaatsen nadat hij de eerste keer verzakt is?
Ik had er begin dit jaar een laten zetten, superblij mee en geen klachten. Helaas bleek hij bij de controle na 6 weken niet goed te zitten. Ik denk dat ik het moment ook gevoeld heb dat hij verzakte, was tijdens mijn eerste menstruatie.
Ik ben niet de meest betrouwbare pillenslikker dus ik ben hƩƩl erg aan het twijfelen of ik hem misschien toch niet opnieuw wil. De huisarts wil hem niet de tweede keer zetten (omdat hij geen echo kan maken), maar ik zag dat vlakbij mān nieuwe woonplekje een verloskundigepraktijk zit die hem ook zetten en wel echoās maken. Maar dat wordt niet volledig vergoed en ik vind het wel een beetje zonde als de kans heel groot is dat hij weer gaat verzakken.
Kun je hem niet evt wel bij de huisarts laten zetten en dan ter controle bij de verloskundige praktijk? Dat de huisarts je gewoon daarvoor doorstuurt.
Nee ja het is een beetje een lang verhaal. Onze huisarts zet hem sowieso liever niet en is geen fan van de koperspiraal. Ik had toen āgelukā dat er een tijdelijke huisarts werkzaam was voor een paar maanden die het geen probleem vond om hem te zetten. Maar zij is er niet meer dus hij moet echt bij een gynaecoloog (volgensmij nog duurder) of een verloskundige (dan betaal ik volgensmij alleen het zetten, spiraal zelf wordt wel vergoed).
Ik heb ruim een jaar geleden de koperspiraal gezet en heb toen ook even de kosten uitgezocht bij huisarts/verloskundige/gynaecoloog. Ik heb toen gekozen voor verloskundige omdat je daar dezelfde kosten hebt als bij de huisarts (en bij mijn verzekering waren dat dus geen kosten, alles werd vergoed), maar wel meer kundigheid en echo erbij. Bij de verzekering werden dus huisarts en verloskundige als āhetzelfdeā gezien. Is dat bij jou niet zo?
Hij valt bij mij helaas in het geval van anticonceptie onder dezelfde categorie als de gynaecoloog, maar ik zou dan wel de spiraal zelf vergoed krijgen nog. Tenminste zo staat het op de website. Maar ik ga even verder uitzoeken!
Zou je spiraal niet vergoed worden bij de gynaecoloog dan? Ik heb m ook bij de gynaecoloog moeten zetten maar die spiraal is wel gewoon door de verzekeraar vergoed (wel aanvullende verzekering)
Al had ik m zelf al in huis omdat het idee was dat de huisarts m ging zetten. Alleen ze kreeg de oude er niet uit dus ben ik alsnog doorgestuurd. Maar of dat dan het verschil zou maken?
Wat ik ervan begrijp is dat je bij de huisarts en de verloskundige zelf de spiraal los moet ākopenā en bij de gynaecoloog zit hij inbegrepen in de behandeling. De gynaecoloog wordt niet vergoed bij mij en de verloskundige ook niet, maar daar dus wel die losse spiraal nog en alleen de plaatsing en de echo niet.
Aah zo nou had ik m dus los gekocht al⦠hmm misschien nog eens kijken hoe dat in rekening dan is gebracht bij de gynaecoloog. Al was mn eigen risico wellicht sowieso al leeg getrokken en dan maakt het weinig verschil
Mijn koperspiraal en zetten en verwijderen bij de gynaecoloog werd ook niet vergoed. Die prijzen
Ja echt bizar inderdaad!
Ik heb vanmiddag een beetje rond zitten bellen. De zorgverzekeraar zegt dat ik de spiraal wel vergoed krijg, maar het zetten bij een verloskundige niet. De verloskundigenpraktijk zegt dat het zetten bij een verloskundige gewoon vergoed wordt en dat zij het indienen bij mān zorgverzekering. Spiraal zelf is ā¬80,- en het zetten ongeveer ā¬70,- dus dat vind ik wel te doen als ik het eventueel inderdaad zelf zou moeten betalen.
Ze zeiden dat ze niet vantevoren konden zeggen of ik gewoon pech heb gehad met die eerste of dat mān lichaam gewoon niet geschikt is. Maar ze maken sowieso een echo vooraf en als hij geplaatst is dus ik weet iig zeker dat ik met een goed geplaatste de deur uit loop.
Dus heb een afspraak voor volgende maand gemaakt en het hoefde niet via een doorverwijzing van de huisarts gelukkig want die worden denk onderhand krankzinnig van mij en anticonceptie haha. Maarja beter dit dan dat ik over een paar weken zwanger van een scharrel daar zit omdat ik de pil weer eens was vergeten.
Ja de verloskundige is gewoon direct te benaderen met vragen over anticonceptie zonder dat je zwanger bent of bent geweest! Wist ik ook pas toen een vriendin dat ging studeren. Is ook hun vakgebied en ze hebben er sowieso affiniteit mee.
Oh, dat is handig om te weten.