Spiraaltje

Ja ze zei ook dat ze er minstens 10 per week plaatsen daar dus klinkt echt superfijn!

Kun je niet van huisarts veranderen nu je verhuisd bent?

Ja zou wel kunnen, maar moet ik nog even uitzoeken allemaal! Maar ik vind het denk sowieso wel fijner nu om door een verloskundige te laten plaatsen i.v.m de echo.

Ik heb vandaag een Kyleena spiraal laten zetten. Ik heb in mijn keuze welke spiraal ik wilde het hele topic doorgelezen, dus vind het leuk om nu ook mijn ervaring te delen voor mensen die ook aan het nadenken zijn over het spiraaltje als anticonceptiemiddel :relaxed:

Ik heb niet eerder een anticonceptiemiddel gebruikt naast condooms. Ik heb gekozen voor de Kyleenaspiraal, omdat deze in verhouding met de Mirenespiraal een stuk minder hormonen heeft. Eigenlijk wilde ik altijd de koperspiraal, maar ik heb vrij heftige en pijnlijke menstruaties van mezelf, dus deze optie viel af.

Ik heb de spiraal laten zetten bij de huisarts. Toevallig hebben allebei mijn huisartsen ook op de afdeling gynaecologie gewerkt, dus dat voelde toch prettig. Er was ook een co-assistent, zij heeft meegekeken met de plaatsing.
Ik heb een uur van tevoren 2 paracetamol en 2 aleve feminax ingenomen.
Mijn huisarts nam de tijd om de plaatsing van te voren nog een keer door te nemen en uit te leggen. Dit was met het adviesgesprek ook gebeurd, maar ik vond het prettig dat zij het nog een keer deed. Ik was namelijk best gespannen, dit gaf me rust waardoor ik ook meer ontspannen plaats kon nemen.

Tijdens het plaatsen vertelde ze steeds wat ze ging doen en wat ik daarbij kon voelen. Ik vond het plaatsen voornamelijk vervelend, ik heb een keer echt een pijnscheut gehad, maar de pijn was dragelijk voor mij.
Na het plaatsen voelde ik krampen zoals ik ook op mijn 1e dag menstruatie had. Ik moest nog 10 min. naar huis fietsen, daarna ben ik met een kruik in bed gaan liggen en heb ik even geslapen. De heftige krampen waren vervolgens weg, maar ik heb nog steeds pijn. Nu is het meer een soort continue pijn, maar dit ben ik ook gewend van mijn menstruatie. Ik vermoed dat als je niet zoveel last van je menstruatie hebt, dit ook anders voor je kan zijn.

Ik heb over 6 weken controle of het spiraaltje goed zit en te bespreken hoe het met me gaat. Ik had begrepen dat dit normaal alleen bij de koperspiraal gedaan wordt, maar ik vind het fijn dat deze extra controle er is.

3 likes

Ik heb hem er gister ook uit laten halen. Maar ik zit echt even in de knoop met wat voor anticonceptie ik nu wil. Heb jij de implanon nu?

Ik lees nu in dit topic ook veel over koperspiraal, dat is die ook niet echt meer aandurf. Maar ik wil ook niet de pil gaan slikken. Voor nu maar even eerst aankijken of ik weer een normale cyclus krijg en daarna besluiten wat ik met anticonceptie ga doen.

Iemand hier ervaring met een spiraal om bloedverlies tijdens menstruatie te verminderen?

Ik blijk flinke bloedarmoede door ijzertekort te hebben en mijn huisarts vermoedt dat het te maken heeft met bloedverlies tijdens menstruatie. Hij gaf aan dat ik serieus moet nadenken over anticonceptie om te voorkomen dat ik permanent aan de ijzertabletten moet, maar ik wil niet aan de pil vanwege slechte ervaringen in het verleden. Zou een spiraal hiervoor ook kunnen helpen? Ik ga dit uiteraard ook bespreken met mijn huisarts maar die is nu op vakantie en ben benieuwd naar ervaringen.

Ik heb een kyleena en ben afgezien van twee druppels bloed nooit meer echt ongesteld.
Dus voor mij werkt het helemaal prima.
Al zijn er hier soms meiden die alsnog ongesteld worden

1 like

Ik heb de mirena gehad en momenteel heb ik de koperspiraal. Met de mirena was mijn menstruatie helemaal weg met soms wat spotting maar echt niet veel. Met de koperspiraal kan je menstruatie heviger zijn en langer duren. Omdat ik nooit een heftige menstruatie had durfde ik dat wel aan. Voorheen duurde mijn menstruatie ongeveer 2-3 dagen, nu ruim 7. Ik heb pcos en na 2 zwangerschappen wilde ik vooral kijken hoe mijn natuurlijke cyclus is, vandaar voor koper gekozen. Ik vind het ook heel fijn dat ik geen hormonen heb.

1 like

Heb daarvoor ooit een Mirena gehad maar al heel snel weer laten verwijderen. De bijwerkingen, extreme pijn, en nog meer langer bloeden, was het allemaal niet voor me waard. Inmiddels slik ik een pil die ook goedgekeurd is voor versterkt hevig menstrueel bloedverlies en en ook anticonceptie is (Qlaira) en ging ipv 10+ dagen doodbloeden naar wat ik vermoed 3 normale dagen zouden moeten zijn. Dus beschouw dit als er zijn ook meer opties naast Mirena want helaas weet niet elke arts van deze pil.

1 like

Ik heb eerst een mirena gehad en momenteel een kyleena en ik word nog wel ongesteld maar qua hoeveelheid bloed stelt het echt niks meer voor. Het is niet veel meer dan een paar druppels per dag en op de zwaarste dagen is een inlegkruisje al ruim voldoende om het op te vangen.

1 like

Denk dat dit bij iedereen zo verschilt
 mirena heb ik eerste paar maanden hele lange menstruaties gehad, daarna zo goed als alleen spotting.

Waarom durf je geen koper?

Ik heb hem 6 jaar gehad en er echt totaal geen klachten over iig! Heel tevreden.

Je leest zoveel over heftige buikpijnen en heviger bloedverlies. Ik had nu met Mirena continu bloedverlies dus dan ben ik bang dat ik het met een koperspiraal nog meer en heviger zal zijn ofzo?! Beetje gekke kronkel in m’n hoofd wellicht. Het lijkt me wel de beste optie zonder hormonen, dus ik ga nog wel meer zoeken op internet erover

1 like

Bedankt voor jullie reacties @Flopsyunicorn @PhoebeBuffay @Meow @littlenumbers!

@soarin Dit is ook mijn voorzichtige conclusie nu. Het lijkt zĂł wisselend per persoon hoe een spiraal (welke dan ook) uitpakt, echt een soort loterij. En dat vind ik heel irritant want ik heb geen zin in nog meer gedoe. Intense pijn met zetten en dan maandenlang ongesteld: alsjeblieft niet. Dus ga er nog eens goed over nadenken of ik ĂŒberhaupt wel iets wil gaan proberen of toch maar met ijzertabletten voortploeter.

2 likes

Meh dat maakt de keuze dan weer lastiger haha

1 like

Ik wil na mijn zwangerschappen voor een spiraaltje gaan, maar vind het ook spannend. Ik weet dat het, mits goed geplaatst, een zeer betrouwbare vorm van anticonceptie is, maar ik vind het toch lastig om dit uit handen te geven. Met de pil en condoom had ik de regie zelf in handen voor mijn gevoel.
Ik wil gaan voor een hormoonspiraal, omdat ik niet een (nog) zwaardere menstruatie wil. Het lijkt me wel lastig dat er hierbij ook kans is op tussentijds bloedverlies. Hebben jullie daar veel last van (gehad)?

Ik heb ruim een jaar geleden gekozen voor een koperspiraal, nadat ik met de pil was gestopt. Ik merkte dat mijn menstruaties pijnlijker werden en dat ik wat langer na bleef bloeden (spotting) nadat ik mijn menstruatie had gehad. Ik was er een hele tijd tevreden over en nam de pijnlijke menstruaties voor lief omdat ik mij verder wel heel goed voelde en het met ibuprofen te houden was. Alleen de laatste tijd merk ik dat ik er klachten bij krijg. Meer pijn, heftige PMS, scherpe pijn in lies, stemmingswisselingen en zo nog wat dingen. Dus nu overweeg ik ook sterk om de spiraal er weer uit te laten halen, omdat ik er klaar mee ben dat ik nu elke keer wel weer ergens last van heb. Ik vind het alleen zo jammer want ik dacht dat de koperspiraal een topoplossing was
 ik zie nog een beetje op tegen het condoomgebruik.

toevoeging: eerder gebruikte ik nooit ibuprofen, en sinds ik de spiraal heb moet ik dit wel bijna anderhalve week slikken, elke maand. Dat voelt ook niet echt fijn voor mijn lichaam
 elke keer maar die pijnstillers nemen. Kan ook niet echt goed zijn voor je lichaam

Oh wel grappig, ik ervaar dat juist heel anders vergeleken met de pil. Maar dat is misschien omdat ik wat chaotischer ben en ook steeds bang was de pil te vergeten (en een enkele keer ook echt vergat). Dat ik ook wel eens wakker werd s nachts en dan maar ging checken of ik m wel echt had genomen :sweat_smile: Bij m’n spiraal weet ik tenminste dat het gewoon goed zit en heb ik er geen omkijken meer naar.

Bedoel je met tussentijds bloedverlies vooral dat in de eerste periode? Ik zag zelf van tevoren ook vooral wel op tegen die eerste maanden (en het zetten, haha). Ik heb in de eerste maanden ook wel weken bloedverlies gehad, maar dat stelde tegelijkertijd ook weinig voor. Vaak een paar druppels per keer. Wat nog steeds absoluut irritant was voor zo’n langere tijd, maar voor mij was dat het wel waard!
Ik zit nu aan mn tweede hormoonspiraal en daarbij had ik gelukkig niet opnieuw zo’n beginperiode, ging gewoon net zo door als bij de vorige.

Blijft allemaal heel persoonlijk natuurlijk en ik had het idee dat die beginperiode bij mij wel iets langer duurde dan die drie maanden die ze geloof ik noemen - had ook wat vaker buikpijn toen. Maar ben wel blij dat ik die keuze jaren geleden heb gemaakt.
Helaas behoor ik niet tot de groep die nooit meer ongesteld wordt want dat lijkt me helemaal ideaal, maar ach je kunt niet alles hebben he haha

1 like

Zelf wist ik dat ik echt kapot ging (PMDD levels te noemen wel) vanaf eisprong tot menstruatie van de pijn ook en dus theoretisch niet lekker zou gaan op een constante hormoonbom van het hormoon wat je juist in die periode aanmaakt. Dit bleek in de praktijk te kloppen met spiraal maar de toenmalige arts zei dat dit het enige was wat er mogelijk was om mijn hevige bloeden te verminderen en de bijwerkingen konden niet want “lokale werking” en “lage dosering” terwijl beide inmiddels allang wetenschappelijk ontkracht zijn.

Maar het “mooie” aan zo’n spiraal is, als het niet lekker gaat dan kan je hem altijd weer laten verwijderen, maar onderzoek waarom je zo hevig menstrueert (vleesbomen? adenomyose?) is ook nooit verkeerd.

1 like

Ik vond de koperspiraal vreselijk, ik kan de keren niet tellen dat ik me ziek heb gemeld en huilend, zwetend en kronkelend van de pijn naar huis ben gegaan. Ik moest de pijn soms weg puffen alsof ik aan het bevallen was. Nooit meer koperspiraal voor mij.