Spiraaltje

Goed dat je dat zegt dat de tijd dat een spiraal mag blijven zitten langer is geworden, ik zal het navragen. Zal een hoop gedoe schelenđŸ€­!

Bedankt voor je reactie!

Geldt dit voor spiraaltjes die 5 jaar geleden al zijn geplaatst, of is dat voor degene die nu pas worden geplaatst?

Als ik het goed begrijp ook voor spiraaltjes die al eerder zijn geplaatst: https://www.nhg.org/actueel/gebruiksduur-mirena-verlengd-naar-8-jaar/

1 like

Wat @Adamas zegt! Maar voor de zekerheid even navragen bij je arts, die weet precies welke er is geplaatst. Vordat ik indirect verantwoordelijk ben voor een FF babyboom.

2 likes

Dat is sowieso mijn plan, dankje!

2 likes

Wat een ellende! Heb je dan nu ook veel pijn? Hopelijk zit deze wel goed en was het de moeite waard!

Wat gek, hoe werkt dit dan eigenlijk? Is er dan ineens aangetoond dat ze toch langer werken?

1 like

Degene aan de balie zei bij mij: ‘door een nieuwe analyse van de onderzoeksdata’. Vond dat geen sluitend antwoord, maar ben wel blij met de verlenging en geloof ‘m.

Denk dat daar inderdaad nieuw onderzoek naar is gedaan. Voor zo’n richtlijn wordt aangepast gaat daar wel werk overheen dus ik zie die zeker als betrouwbaar. Gezien huisartsen daar zelf veel mee werken en volgen.

1 like

Jammer, heb een Kyleena en die is volgens mij wel maar 5 jaar goed.

Klopt, Kyleena 5 jaar en Mirena (van welke datum dan ook) nu 8 jaar.

5 likes

Ik heb vanmorgen mijn spiraal eruit laten halen. Was wel even spannend want het plaatsen lukte niet via de HA (ik kon niet genoeg ontspannen en heb vrij sterke bekkenbodemspieren) dus was bang dat dit nu weer zo was.
Gelukkig ging dat nu een stuk beter, al kon ze eerst de touwtjes niet vinden dus het duurde even voor ze 'm gevonden had. Was maar heel even pijnlijk toen ze 'm eruit trok maar viel me al met al echt wel mee! al is het natuurlijk niet heel chill als je daar met zo’n eendenbek ligt, die spieren van mij vonden het op een gegeven moment wel mooi geweest :sweat_smile:

1 like

Ik twijfel om mijn spiraal te laten verwijderen.
Dit is mijn 2e en bij mijn 1e nergens last van gehad.
Sinds de 2e heb ik rond de menstruatie (die overigens ontzettend licht is en kort) 2 dagen heftige hoofdpijn.
Verder vaak opgezette buik, heel moe, acne, vaak blaasontsteking (al lees ik nergens dat het verband heeft met spiraal maar het kwam wel tegelijk met het nieuwe spiraaltje), felle steken bij de eisprong, soms ook pijn tijdens de seks en mijn humeur is ook niet top.
Ik heb het 2e spiraal in september 3 jaar.

Zijn er mensen met soortgelijke klachten en heeft het verwijderen van het spiraal geholpen?

Ik had precies hetzelfde, veel steken in mijn buik en pijn rondom eisprong. Inmiddels is mijne er nu 5 maanden uit en ik merk echt verbetering. Heel soms nog iets aan steekjes maar is zeker met 95% afgenomen.
Acné was in het begin even iets erger, maar nu alles wat meer genormaliseerd is, heb ik weinig last.

1 like

Ik heb ook eerst Mirena en daarna een koperspiraal gehad. Inmiddels bijna een jaar van de koperspiraal af en momenteel even niks. Bij mij zijn de heftige krampen (die ik met de Mirena en de pil nooit had, dus die kreeg ik bij de koperspiraal cadeau) en meer bloedverlies na 1-2 cycli na het eruit halen als sneeuw voor de zon verdwenen. Daarnaast is mijn cyclus een paar langer geworden. Geen garantie natuurlijk, omdat alles persoonlijk is, maar ik merk wel duidelijk een verandering terug naar whatever voor mij ‘normaal’ is.

1 like

Bij mij is er echt niks anders, cyclus hetzelfde, geen verandering in pijn. vorig jaar mijn koperspiraal laten verwijderen na 7 jaar gebruik

1 like

Ik ga voor het eerst een spiraaltje laten zetten, ik ben heel benieuwd en ook wel zenuwachtig. Ik heb hem net gehaald maar ben nu al even ongesteld, dus moet nog een cyclus wachten. De laatste (en enige) keer dat er met een eendenbek is gekeken was voor mijn zwangerschappen, toen was m’n baarmoedermond lastig te bereiken dus ben benieuwd of dat nu wel goed gaat. Jammer dat ik geen vaginale bevalling heb gehad want dan schijnt het sowieso makkelijker te gaan :grimacing:

Ik heb in oktober voor het eerst een spiraaltje laten plaatsen (ook na zwangerschap, @Nefertiti), maar heb er eigenlijk alleen maar gedoe mee. Eerste drie maanden veel buikpijn, daarna veel en onregelmatige bloedingen en nu merkte ik vorige week dat ik de draadjes niet meer voel zitten. Heb elke dag gevoeld, maar kan ze echt niet vinden. Dus nu maar even een afspraak maken om te laten checken. Als hij nog wel goed zit (weet iemand of dat kan? Als je de draadjes niet voelt? Heb overigens niks gemerkt dat ie eruit zou zijn oid), twijfel ik of ik hem niet ĂŒberhaupt moet laten verwijderen. Ben er helaas niet zo tevreden over als ik hoopte.

Edit: is niet in z’n geheel een reactie op jou hoor, @Nefertiti, alleen het deel van plaatsen na zwangerschap. Hopelijk gaat bij jou alles goed!

Edit 2: mijn libido is trouwens ook -1000000. Lees dat hierboven ook. Had het zelf nog niet gelinkt aan de spiraal, maar als dat er mee samenhangt, is het wel een extra overweging om hem te verwijderen.

1 like

ik heb de draadjes nooit gevoeld!

ik heb mijn spiraal er maandag uit laten halen en ik voel me meteen ZO veel beter? misschien placebo hoor maar :woman_shrugging:t2:
ik heb al een paar jaar afwisselend een schimmelinfectie en bacteriële vaginose. mijn vorige dokter zei dat het niet aan de spiraal kon liggen dus dan maar weer antibiotica of creme, zelfs boric acid besteld omdat niks meer hielp.
nu ging ik weer naar de huisarts voor de 10e schimmelinfectie van dit jaar. praktijk is overgenomen en deze dokter zei dat het daar wel door kon komen??? ik zei meteen dat ie er dan maar gewoon uit moest, ben er zo klaar mee. sowieso al vaker over nagedacht, ik leef al 16 jaar met hormonen (6 jaar pil, 10 jaar spiraal), ben gevoelig voor depressie. ik kan er nooit achter komen of de hormonen dit hebben veroorzaakt/versterkt maar dit was ook echt ff the last straw. weg ermee

3 likes

Dat kan. Is het een mirena of koperspiral? En waar in je cyclus zit je ergens? Soms zie je dat de baarmoedermond iets meer gezwollen is en daardoor ‘verdwijnen’ de draadjes. Dan zou je ze over een paar dagen weer moeten voelen. Maar het kan ook zijn dat je hem verloren bent (gaat vaak ongemerkt gek genoeg) of dat hij een beetje scheef is gaan zitten en daardoor wat hoger in de baarmoeder zit