Spiraaltje

Volgens mij krullen de draadjes na een tijdje op en dan kan het idd zijn dat je ze niet meer voelt. Maar als je je zorgen maakt zou ik gewoon even een afspraak maken om te checken, better safe than sorry!

Grappig hoe de ervaringen zooo anders zijn, ik ben juist emotioneel veel stabieler met (Mirena) spiraal. Na een jaar of 3 begint dat uit te werken en voel ik me weer elke maand mega neerslachtig om niets. Zodra ik dan een nieuwe spiraal laat zetten voel ik me direct weer ‘mezelf’. Blijft toch zoeken welk anticonceptiemiddel het beste bij je eigen situatie past.

1 like

Ik had met een koperspiraal extreem pijnlijke menstruaties, echt tot aan bijna flauwvallen van de pijn aan toe. Met de Mirena word ik nauwelijks ongesteld en van de hormonen merk ik niks (wat ik bij de pil wel had)

2 likes

Is het normaal als je spiraal er ineens uitkomt met een tampon samen😱 ik heb natuurlijk al gegoogled maar weet nu niet of ik een afspraak moet maken met de dokter

Nee dat is niet normaal.
Dan is die misschien al verschoven waardoor deze mee kon komen met het uithalen van je tampon.
Zou zeker even een afspraak maken om te kijken hoe nu verder.

3 likes

Als je een nieuwe spiraal wil of wil praten over andere opties voor anticonceptie moet je uiteraard een afspraak maken. Als je t wel best vind dat hij er uit is hoef je in principe niet langs te gaan. Het is niet dat er iets mis of kapot is dat dit nou gebeurt. Gewoon pech

1 like

Hoe snel na het plaatsen is het vaak dat je ongesteldheid minder wordt?

Ik twijfel nog tussen pil en spiraal.

Bij m’n eerste spiraal (voor m’n zwangerschap) was ik geloof ik na 2 keer helemaal niet meer ongesteld.

Bij m’n tweede spiraal (na m’n zwangerschap) bleef ik de eerste anderhalf jaar gewoon ongesteld… nu is het minder geworden (2 dagen een beetje bloed, weinig krampen).

Is dus echt afhankelijk niet alleen van jouw als persoon maar kan per keer verschillen. Ik heb de Mirena overigens!

2 likes

Net geprobeerd te zetten bij de huisarts, maar dat is niet gelukt want de baarmoeder lag te diep/hoog. De huisarts zei dat ik de spiraal terug kon brengen naar de apotheek, maar de apotheek nam hem niet terug. Kunnen ze in het ziekenhuis gewoon de spiraal gebruiken die ik heb? Nog in de verpakking uiteraard.

Ik baal wel dat ik nu sowieso twee cycli moet wachten maar ik zou ook niet weten hoe ze het gaan timen qua afspraak want ik weet niet precies hoe lang m’n cyclus is.

In het ziekenhuis hebben ze bij mij het spiraaltje gebruikt die eigenlijk voor bij de huisarts bedoeld was. Dus ik zou m meenemen!

3 likes

Oké dankjewel. Was ik sowieso van plan maar was even in de war door de verschillende informatie!

1 like

De gynaecologiepoli kan goed met je meedenken over planning tijdens je menstruatie. Zijn ze gewend als het goed is :grin: en anders is het ook geen absolute ramp als je m buiten je menstruatie zet. Schijnt iets pijnlijker te zijn, en je moet de eerste week dan aanvullende anticonceptie gebruiken, plus dat je zeker moet zijn dat je niet zwanger kunt zijn die maand (dus binnen 7 dagen na de menstruatie kan het nog, of je moet die cyclus even niet vrijen to be sure)

1 like

Nou ik heb afgelopen vrijdag ineens een afspraak ingepland gekregen voor morgen, via de mail dus zij hebben niks gevraagd over eventuele menstruatie of wanneer dat was. Heb ook de arts gegoogeld en het is echt zo’n jong broekie en een man. Ik ben al zenuwachtig en ik ben helemaal bang dat hij geen idee heeft hoeveel pijn het kan doen en dus ruw doet (ja stom van mij, I know). Normaal vind ik een mannelijke gynaecoloog geen probleem maar dit voelt toch wat gevoeliger ofzo, hier heb ik liever een vrouw bij.

Nouja, ik ben benieuwd. Hopelijk lukt het daar wel makkelijker dan bij de huisarts en ga ik niet dood van de pijn.

1 like

Waarschijnlijk is hij juist extra voorzichtig als hij nog zo nieuwbakken is!

1 like

Ja dat hoop ik dan!

1 like

Nou het viel me allemaal heel erg mee, de arts was heel aardig en doordat we nog even moesten wachten tot de assistenten erbij konden zijn hebben we nog even gepraat en dat stelde me wel gerust. Het plaatsen was even vervelend maar hij deed het inderdaad heel voorzichtig en ook snel, waardoor het zo voorbij was.

7 likes

Zijn hier mensen die na het plaatsen van de Mirena last hebben gehad van migraine en/of moodswings? Heb mijn spiraal twee weken terug laten plaatsen en zeker 10 van de 14 dagen last gehad van migraine. HA vond het te vroeg om 'm eruit te halen maar dit trek ik ook niet veel langer. Daarnaast merk ik dat m’n libido weg is en heb ik ineens last van moodswings de afgelopen dagen al zou dat ook kunnen liggen aan de migraine.

Mijn migraine werd juist veeel minder, maar heb hormonale migraine dus verklaart wel wat (overigens nu echt de enige reden waarom ik deze spiraal nog heb, voor de rest doet ‘ie niet veel goeds voor mn lichaam).

Had wel de eerste 2 maanden vaak last van lichte hoofdpijn maar dat kwam lang niet in de buurt van migraine bij mij.

Hopelijk gaat het snel over maar duurt inderdaad ff voor je lichaam gewend is :frowning:

1 like

Heb het net geen week volgehouden ook juist vanwege de migraine en mood swings waar ik meer niet wou leven dan wel. Luister goed naar jezelf met wat goed voelt en als dit het niet is, dan is dit het niet :people_hugging:

1 like

Oh jeetje dit klinkt niet erg positief. Ik moet zeggen dat ik nooit eerder last heb gehad van migraine en elke dag hoop dat het een beetje minder wordt maar twee maanden trek ik niet. Mag ik vragen wat voor andere effecten je voelt van de spiraal?

1 like

:pleading_face::hugs: ik snap dit. Dit punt heb ik maandag bereikt. Heb met mijn vriend afgesproken het tot volgende week maandag af te wachten. Het gekke is dat ik gisteren voor het eerst in twee weken een ‘goede’ dag en leek te hebben. Hoe snel na het verwijderen van de spiraal waren de klachten verdwenen?