Spiraaltje

Wat rot dat het geen succes is geworden :frowning: maar dat zijn helaas wel bekende bijwerkingen ondanks er zo vaak gezegd wordt dat zoiets onmogelijk is maar zoals jij al aangeeft jij kent je lijf het beste. Op dat je je snel beter gaat voelen zonder!

2 likes

Het was mijn therapeut die zei dat ze de reactie van m’n ha, gaslighting vond. Toen pas begon ik in te zien dat deze bijwerkingen niet normaal zijn en ik zelf bepaal of en wanneer ik de spiraal eruit haal. Nu hopen dat het snel wegtrekt zodra dat ding eruit isšŸ™šŸ¾.

2 likes

De mijne gaat er ook eindelijk van de week uit! Ik twijfelde al langer, maar omdat ik in een relatie zat vond ik het gebruik van condooms en ongesteld worden toch irritant. Nu vrijgezel en voorlopig toch geen behoefte aan seks met een ander en mocht dat gebeuren dan wil ik toch condooms gebruiken, dus ik kijk echt uit naar even hormoonvrij zijn :pray:t3:

1 like

Ja wat is dat toch? Mij is ook door meerdere huisartsen verteld dat m’n o.a. sombere stemming echt niet door de spiraal kan komen. Nou echt wel dus.

1 like

Ja jezus mijn huisarts was ook zo erg hiermee. Een paar jaar terug had ik een spiraaltje. Ik had bij de assistente een afspraak om mijn spiraaltje eruit te laten halen door de huisarts. Ik was hier best zenuwachtig voor. Sinds ik dat ding had (8 weken ofzo) had ik veel buikpijn en was ik de hele tijd semi-ongesteld.

Kom ik bij de huisarts, wil hij hem er niet uit halen want ā€œgrote kans dat je gewoon last heb van je darmen, zonde om hem er nu al uit te halenā€.

Moest ik eerst helemaal naar het ziekenhuis voor een echo, twee weken verder :cry:. Toen bleek dat het spiraaltje 90 graden gedraaid in mijn baarmoeder lag aan 1 kant. Dus hij werkte niet goed en moest er daarna alsnog uit.

Zoooo kut. Ik was echt weken verder terwijl ik gelijk al wist dat het niet goed zat.

3 likes

Heel herkenbaar, mijn laatste heeft voor mijn gevoel nooit goed gezeten. Ik voelde hem echt zitten (vriend ook) en het deed soms echt pijn. Ik heb ook keer zo’n enorme bloeding tussendoor gekregen dat ik soms wel afvraag of het niet een soort miskraam is geweest. Volgens HA kon het niet en zat hij gewoon goed, maar heb hem er toch uitgehaald en daarna nergens meer last van.

1 like

Denk dat het komt door de hardnekkige fabel dat het spiraal lokaal werkt en dus niet bij je brein kan komen om aan je stemming te klooien maar huh, het staat echt wel gemeld als bijwerking?!

En die van mij voelde ik ook letterlijk zitten wat zo’n raar en irritant gevoel was want het deed ook gewoon pijn buiten dat om. Zat volgens de echo echt wel goed toen en dat zal best wel maar om nou constant het idee te hebben dat iets in je baarmoeder zit te schrapen dan wel te steken en of snijden is nou niet echt een lekker gevoel.

4 likes

Hij is eruit! Voor degene die twijfelen: 1x hoesten en het is gepiept. Had wel pijnstilling van te voren genomen. Voel nu ook niks verder, geen krampen oid. Ben benieuwd wanneer m’n normale cyclus weer op gang komt

4 likes

Ik ga mijn kyleena spiraal ook laten verwijderen ivm stemming etc. En ga eerst ook niks anders nemen. Mijn vriend de keuze condooms of sterilisatie (we hebben al 2 kinderen en geen kinderwens meer) maar die keuze is aan hem. Op termijn denk ik zelf ook aan sterilisatie.

2 likes

Zo het enige waar ik niet op was voorbereid was m’n libido en de periode van m’n ovulatie… ik ben gewoon 24/7 horny :joy: en nu net m’n relatie uit haha dus elke man die ik tegenkom wil ik bespringen

2 likes

Even een update na 3 weken spiraal eruit: ik voel me echt TOP! Ik vind het lastig om te zeggen of dit puur door de spiraal komt, want ik volg daarnaast ook nog therapie en de zon schijnt natuurlijk… maar ik weet niet ik voel me lichter, ik pieker minder en ik ben gewoon wat positiever ofzo? Nouja waar het nu aan ligt dat maakt niet uit, ik ben iig tevreden zonder anticonceptie en ik geloof ook niet dat ik ooit nog wat ga gebruiken met hormonen :pray:t3:

7 likes

Update:

Toen ik een maand geleden bij de HA kwam, kreeg ik eerst een heel vragenvuur over waarom ik de spiraal eruit wilde halen. Vervolgens werd mij aangeraden om dan maar een koperspiraal te nemen. Overweldigd door alle informatie, besloot ik op dat moment eerst meer informatie te lezen en een nieuwe afspraak in te plannen. Een week later, besloot ik toch de spiraal eruit te willen halen en eerst eens af te wachten of alle klachten zouden verdwijnen.

Poging 2 bij de HA was een ramp; wederom een vragenvuur en de vrouwelijke arts wees al mijn klachten naar het rijk der fabelen. ā€˜Van anti-depressiva word je ook depressief’. Ik slik geen anti-depressiva, los daarvan was het feit dat ik al 21 jaar menstrueer en van allerlei soorten anticonceptie heb geslikt, mijn lichaam goed ken en verder nooit menstruatieklachten heb gehad, kennelijk niet genoeg reden om mijn klachten serieus te nemen🫠.

Wat volgde was ƩƩn groot drama, ik kreeg een paniekaanval tijdens het inbrengen van de eendenbek. Al zwetend, trillend en met de tranen in mijn ogen vroeg ik haar de eendenbek eruit te halen en me door te verwijzen naar de gynaecoloog.

De gynaecoloog schreef een pijnstiller voor voorafgaand aan de afspraak, gebruikte in plaats van een eendenbek een camera kleiner dan een tampon, en stelde me (samen met de assistente en een vriendin die mee was) op m’n gemak. Spiraal is eruit en heb ā€˜m als souveniertje meegenomen naar huis.

Voor iedereen die een eendenbek als pijnlijk/traumatisch ervaart: laat je doorverwijzen, er zijn andere manieren. Wat je (vrouwelijke) arts daar ook van vindt.

10 likes

Heeft er iemand toevallig ervaring met het plaatsen van een spiraal met een verdovende gel/crĆØme?

I.v.m. twee hele pijnlijke ervaringen in het verleden, hield de pijn mij er nu van om opnieuw een spiraal te laten plaatsen. In overleg met mijn huisarts kan ik er daarom voor kiezen om de baarmoederhals te laten verdoven met een gel of crĆØme, dus ik ben benieuwd naar ervaringen en in hoeverre dit de pijn echt vermindert. Ben wel heel blij dat de huisarts het serieus nam en vrij gemakkelijk deze optie voorstelde; ik dacht namelijk dat ik doorgestuurd zou moeten worden naar een speciale kliniek of het ziekenhuis o.i.d.

3 likes

Ik niet zelf maar mijn vriendin is huisarts en zij doet dit nu al een hele poos, ze vertelde dat heel veel vrouwen het, in combinatie met het kuch-trucje, echt reuze mee vonden vallen tot zelfs pijnvrij ervaren!

2 likes