Spiraaltje

Nee hoor, is vaak gewoon met de echo

1 like

Oh, dat zou wel chill zijn. In het bericht van mijn huisarts had ze het over eerst onderzoek op het spreekuur en eventueel aanvullend een gynaecologische echo. Dus ik dacht dat onderzoek op het spreekuur dan kijken met eendenbek zou zijn …

Bij mij werden de draadjes wel gecontroleerd. Geen tang, maar wel een eendenbek dus.

1 like

Oke. Het gaat niet om de routine-controle na het plaatsen, maar controle omdat ie daadwerkelijk wel eens niet meer goed zou kunnen zitten. Eendenbek-controle vind ik niet erg. Tang op zich ook niet eens, maar daar wil ik me dan toch wel even op voor kunnen bereiden.

Ik had ook alleen een eendenbek!

Hoef die tang nooit meer in m’n leven te voelen, wat een martel werktuig was dat. Hebben ze die ook nodig bij het weghalen?

Nee, bij weghalen gebruiken ze alleen een eendenbek

3 likes

ik heb voor de 25e een afspraak om een spiraal te plaatsen, maar ik ben nu al ongesteld. Assistente zei toen ik de afspraak maakte dat het het beste was om hem te plaatsen tijdens/vlak na de menstruatie, maar heb eigenlijk geen zin om nog langer te wachten :upside_down_face: zouden jullie de afspraak verplaatsen of gewoon laten staan?

Bellen om te overleggen

Ik heb ‘m gewoon laten staan, ook al kwam het qua menstruatie niet helemaal uit.

3 likes

Ik laat binnenkort voor het eerst een spiraaltje plaatsen en ik was er best chill onder, maar door andere vrouwen ben ik alsnog nerveus geworden :sweat_smile:.

Gelukkig ga ik naar ‘mijn’ verloskundige, iemand bij wie ik me een stuk meer op mijn gemak voel dan mijn huisarts wat dat betreft. En een duidelijke mail gekregen met welke pijnstilling ik vooraf moet nemen.

Ik heb afgelopen week spiraal lagen zetten, ook bij de verloskundige, en het viel me 100% mee. Had door allerlei verhalen me ook op het ergste voorbereid. Het plaatsen is heeeel even vervelend, daarna had ik wat kramp maar verder niks. Was ook echt zo gepiept. Heb alleen vooraf paracetamol genomen, en had daarna niets meer nodig. Hopelijk valt het bij jou ook mee!

2 likes

Ik heb nu 2x een spiraal laten plaatsen en ik voelde er beide keren amper iets van tijdens het plaatsen zelf. Eerst een koperspiraal door de gynaecoloog, zonder enige voorbereiding want ik kwam voor iets anders en toen hadden we dit ter plaatse bedacht. Ging de dag daarna ook een paar dagen weg voor het werk en het was alsof er niks was gebeurd. En een paar maanden terug de mirena door de huisarts, toen ik niet ongesteld was want ik wilde hem ook z.s.m. Was echt zo gepiept. Van de koperspiraal heb ik ook 0 last gehad naderhand, maar van de mirena had ik wel flinke lage rugpijn gekregen een paar dagen. Maar dat was ook weer snel voorbij. Nu heb ik wel als ik ongesteld (minimaal) moet worden wat rugpijn maar hopelijk gaat dat nog over na een bepaalde tijd.

Hij is inmiddels geplaatst en vond die handeling zelf wel heel vervelend, maar het is ook zo weer voorbij en tot nu toe geen klachten gehad dus ik ben benieuwd of dat zo blijft.

2 likes

Ik lees net iets over de carevix, kennelijk is dat een alternatief voor de tang waarmee ze de baarmoedermond vastpakken. Heeft iemand al ervaring hiermee? Het lijkt wel alsof het afgelopen jaar toch wel sprongen gemaakt worden, eerst het alternatief voor de eendenbek en nu dit

Ik laat deze week mijn spiraal verwijderen. Is dat pijnlijk? Ik heb bij het plaatsen veel bloedverlies gehad (en de dagen er na). Is dat ook te verwachten bij het verwijderen?

Je voelde het wel, maar het is echt super snel voorbij. Veel minder erg dan plaatsen

1 like

Dat is fijn! Het plaatsen vond ik ook meevallen. Pijnlijk maar Ik had het erger verwacht. Had jij bloedverlies na het verwijderen?

Ik vond het verwijderen veel minder erg dan het plaatsen. Mn huisarts moest zelfs even zoeken voor ze de touwtjes had gevonden dus duurde wel even maar vond het goed te doen. Even paar seconden en dan is het klaar. Had ook weinig bloedverlies daarna.

2 likes

Een beetje! Maar zo weinig dat je het met een inlegkruisje kan opvangen

2 likes

Ik moet binnenkort mijn Gynefix spiraal laten verwijderen door middel van een hysteroscopie pff. Ze kreeg hem er echt niet uit. Zie er wel tegenop, zo geen zin in weer circus en weet ook niet goed wat ik er qua pijn van kan verwachten

Iemand anders ervaring ermee?