Spiraaltje

Ik baal er ook van want ik vond het (zolang ik een spiraal had) echt ideaal. Maar het heeft nu al 2 keer niet gewerkt bij mij en nu durf ik het echt helemaal niet meer aan. Zou echt de hele tijd in de stress zitten over nog een ongewenste zwangerschap… dan liever condooms en me geen zorgen hoeven te maken!

M’n huid is ook zo slecht geworden. Heb voor m’n spiraaltje 2 jaar geen anticonceptie gebruikt zeg maar en nu opeens weer hormonen (Kyleena spiraaltje) dus ik denk dat het daar door komt. Hopelijk gaat dit nog voorbij, iemand tips?

Mijn huid is ook echt een stuk slechter geworden sinda ik van de pil overgestapt ben op de spiraal. Net alsof ik weer 14 ben :slightly_frowning_face:

Ik heb mijn mirena al ruim een jaar maar heb hem nog nooit als ‘enige’ anti-conceptie gebruikt, altijd ook met condoom. Maar mijn huidige date is clean dus een condoom is in principe niet meer nodig maaar ik vind het toch wel een beetje spannend (ondanks dat ik de touwtjes kan voelen en ik sinds het begin al niet meer ongesteld ben geweest, dan zou je denken dat de hormonen toch hun ding doen). Blijft een raar idee dat zo’n plastic ding in je er voor zorgt dat je niet zwanger kan worden.

Ik zou niet zelf heen rijden maar je laten brengen en halen, vond dat zelf wel fijn omdat ik toch wel last had van m’n buik. Verder optijd je ibruprofen innemen, ik werd opeens een kwartier eerder geholpen en toen werkte het nog niet…

1 like

Je mag twee paracetamol en een ibuprofen een uur van te voren slikken. Blijf erna ook gewoon nog pijnstillers slikken!

1 like

Sorry ik kom even negatief doen maar ik heb een kyleena en er echt spijt van. Het plaatsen deed superveel pijn, ik heb 8 uur aan een stuk liggen huilen in bed. Ik voel hem in me zitten en heb ook vaak pijn na de seks. Om de 2.5 weken ben ik 7 dagen ongesteld. Ben net na 7 maanden nog eens op controle geweest en de spiraal zit wel gewoon perfect. Ik moet nu de pil nemen om te zien of dit helpt voor de onregelmatige ongesteldheid. Ik heb in 7 maanden al 3x een schimmelinfectie gehad terwijl ik dit nog nooit eerder had. Volgens de gynaecoloog kan dit door irritatie van de touwtjes van de spiraal zijn. Ik geef het nog tot januari en als het niet beter wordt gaat ie er uit. Alhoewel ik nu al wil huilen als ik daar aan denk omdat plaatsen zo pijnlijk was…

Jeetje, wat vervelend! Iedere vrouw reageert er echt anders op. Mij was steeds verteld dat ik het minimaal 6 maanden een kans moest geven, zodat mijn lichaam er echt aan kon wennen. Maar jij hebt hem dus al sowieso 7 maanden! Ik zou hem er denk ik ook uit laten halen als ik jou was. En een kleine geruststelling: echt iedereen die ik er over hoor, zegt dat het verwijderen van de spiraal heel goed te doen is! Totaal niet te vergelijken met het plaatsen

Lief van je! Ja ik wacht nog een paar maanden af maar als ongesteldheid en schimmel zich blijven afwisselen kan ik geeneens seks hebben dus dan is die spiraal ook overbodig haha

Ik had maandverband gebruikt voordat ik weg ging, maar ik bloedde ook niet zoveel!

Ik ging zelf even naar het toilet van tevoren, en bracht een inlegkruisje in. Maar het maakt niet uit hoor, ze zijn wel wat gewend :slight_smile:

Ik heb de laatste tijd ook steeds last van schimmelinfecties/bacteriële vaginose. Mijn gyn zei dat dat niet door het (koper)spiraaltje kan komen. Maar ik heb het gevoel van wel. Doet me dus goed om dit van jou te lezen, hoe naar het ook voor ons is. Ik ga het nog even aankijken en anders vragen of ze de touwtjes verder af kan knippen of de spiraal tijdelijk kan verwijderen.

1 like

Ik heb mijn spiraal ook weglaten halen met soortgelijke ervaring. Ik vond het zetten eigenlijk erg meevallen, maar heb de dagen daarna echt heel veel pijn gehad, kon helemaal niks. Had zelf het idee dat dat vooral kwam door de hormonen van het spiraal omdat het zo laat pas begon, maar not sure. Verder kreeg ik ook pijn bij seks, wat ik nooit eerder had gehad en was ik heel vaak ongesteld (hoewel iets minder zwaar dan voorheen, maar ik kreeg mijn spiraal ook oa omdat ik hele zware menstruaties had). Ik heb 'm een paar weken terug laten verwijderen en hoewel m’n menstruaties weer echt hels zijn, ben ik daar toch echt blij mee. Zeker dat m’n vagina niet meer zo permanent gevoelig is en ik weer seks kan hebben zonder pijn is wel ehct heel fijn

1 like

Het doet wel goed om dit te lezen. Natuurlijk niet fijn voor degene die ook problemen en last hebben maar het geeft wat steun ofzo. Mijn vriendinnen zijn allemaal superblij en nergens last van en al 2 jaar geen ongesteldheid enzoverder. Heel leuk voor hen maar wel heel kut voor iedereen die 200 euro betaald heeft en heel veel problemen heeft. Er zei ook ergens iemand hier dat van zodra de spiraal er uit was dat drukkend gevoel op de onderrug weg was. Dit is gewoon iets wat ik ook dagelijks voel en ik ben steeds meer zeker dat ik hem er uit wil laten halen

Vervelend dat bij een spiraal bij zoveel meiden toch voor problemen zorgt.

Een verhaal van de andere kant dan: ik heb sinds kort een koperspiraal en ben er tot nu toe erg blij mee! Van tevoren had ik vooral horrorverhalen gelezen maar dat valt bij mij dus wel mee. Het laten zetten was wel erg pijnlijk (had ook te laat ibuprofen genomen) en ik had de rest van de dag erg veel pijn ondanks 6 ibu’s en wat paracetamollen en een kruik. Maar daarna nauwelijks meer last gehad. Mijn menstruatie duurde wel een stuk langer, in totaal wel 7 dagen vloeien in plaats van 4 dus daar moet je je op instellen. Maar geen extra pijn gelukkig en ik voel hem ook niet zitten. Ik heb de spiraal nog maar sinds kort dus wie weet wat er nog kan gebeuren, maar tot nu toe ben ik tevreden!

1 like

Oké ik wilde volgende maand een koperspiraal laten zetten omdat ik het liefst geen hormonen meer wil.

Nu heb ik vandaag gebeld met de gynaecoloog en zij zei een paar dingen waarvan ik niet zo goed weet wat ik er mee moet.

Ze zei dat er een kans is dat de spiraal m’n baarmoeder beschadigt en dat ik hierdoor problemen kan hebben als ik zwanger wil worden (heb geen kinderwens maar je weet maar nooit). Toen zei ze dat de koperspiraal helemaal niet zo betrouwbaar is en dat er veel vrouwen alsnog zwanger mee worden. En dat ik dan beter een hormoonspiraal kan laten zetten.

Ik moet zeggen dat ik best veel ervaringen heb gelezen en eigenlijk leek een koperspiraal een heel goed idee maar nu begin ik te twijfelen… alhoewel ik echt geen hormoonspiraal wil.

Ik ben echt panisch om zwanger te worden dus nu gaat dat waarschijnlijk de hele tijd in m’n achterhoofd zitten. Weet niet zo goed wat ik nu moet doen eigenlijk :o_o:

Nav wat ik heb gelezen is de koperspiraal gewoon betrouwbaar dus…

Misschien stelt dit je wat meer gerust over de mirena: “De hoeveelheid hormoon die in het bloed en dus de rest van het lichaam komt, is bij Mirena zelfs 20 tot 60 maal minder dan bij de anticonceptiepil.”

Ik had net een echo om te controleren of mijn (koper)spiraal goed zat. Wat wel gek was overigens, want heb mn spiraal pas 2,5 week en normaal heb je die echo veel later (na 6weken?).

Maarrrr, nu zit mijn spiraal dus blijkbaar niet goed? Ik kan wel janken. :persevere:

Heb maar meteen een afspraak gemaakt om een nieuwe te plaatsen, en dan gaat de oude eruit, maar vind het nu wel eng. De dokter zou me nog bellen, hoop dat ze me wat gerust kan stellen. Ik zie er nu al tegenop.

Overigens zei de assistente bij mij dat ik de verzekering kon bellen om aan te geven dat t plaatsen niet goed was gegaan, zodat ik niet 2x hoef te betalen. @anon44972210

He dankjewel voor de tag! Helaas is dit bij mij niet het geval, omdat het plaatsen bij mij wel goed was gedaan. Ook op de echo na 6 weken zat de spiraal perfect. Pas 2 maanden daarna zat ie niet meer goed omdat mijn lichaam hem is gaan uitstoten.

Wel balen voor je trouwens, snap dat je er tegenop ziet! Hopelijk zit ie straks gewoon goed en heb je er nog jaren profijt van :biggrin:

1 like

Ik ben nu voor het eerst sinds m’n koperspiraal ongesteld geworden. Was vet zenuwachtig en bang dat ik dagenlang kapot zou gaan van de krampen maar ik heb gewoon 0 pijn gehad. Ik had hiervoor (zonder spiraal/pil) ook nauwelijks pijn maar meestal wel zo’n gevoel van alsof er een bal in je baarmoeder zit die naar beneden drukt haha, en dat heb ik nu ook niet gehad.
Enige is dat ik wel langer ongesteld ben. Voorheen 4 dagen (2 erg, 2 bijna niks meer) en nu al 5 dagen waarvan de laatste 3 erg. Moet ook nog even een afspraak maken voor een controle-echo, hopelijk zit ie goed.

2 likes

Hebben jullie je (koper)spiraal laten zetten toen je ongesteld was?

Edit: ik doe er even een poll bij dan is het makkelijker!

  • Ja, ik was ongesteld
  • Nee, ik was niet ongesteld

0 stemmers