Even in spoiler want brainfarts over het boek dat Twijfelaar las en hevige topichijack.
Ik “geloof” wel in edelstenen, maar kan ook niets met de manier hoe zij schrijft (afgaande op wat jij schrijft, ik heb het boek verder niet gelezen). Ik denk wel dat edelstenen een bepaalde invloed hebben en ik gebruik ze zo ook, maar meer zoals anderen kruiden gebruiken, of andere natuurlijke producten. Of het een placebo-effect is, weet ik niet, maar ik leef daarin in het principe van “baat het niet, dan schaadt het niet”. Kanttekening: ik gebruik de edelstenen niet om ziektes weg te krijgen, maar meer om emoties weg te halen ofzo. Zie het als een gelukshanger/-onderbroek/-whatever dat anderen hebben: door het dragen van een steen voel ik mij anders dan zonder. Ik draag ze weinig, maar het is meer als een extraatje, als je me snapt. En ik geloof in zekere mate ook dat ze een bepaalde energie kunnen hebben, daarom vind ik het fijn om ze op bepaalde plekken in huis te hebben. Zo draag ik voor wat meer empathie voor mijzelf een hanger van rozenkwarts, heb ik citrien bij mijn bureau om wat productiever te worden, masseer ik met rozenkwarts en labradoriet als ik last heb van kramp in mijn cyclus, en heb ik obsidiaan bij de deur. Kan overkomen als bs, daar ben ik me van bewust, maar voor mij werkt het. Maar ik denk ook dat het - zoals de consensus er ook is in de boeken en op de sites die ik lees - afhangt van de intentie waarmee je de steen “oplaadt”; je geeft de steen een bepaald(e) emotie/idee/gevoel hetgeen ervoor zorgt dat je als je de steen ziet, je het daarmee associeert.
Wat betreft de uitspraken die zij doet: ik denk dat ze vooral haar ideeën en rituelen projecteert op de lezers. Wat zij doet, zoals het driemaal wrijven van de handen om de chakra’s te stimuleren, klinkt alsof het iets is waar zij waarde aan hecht en presenteert het (nogmaals, heb het boek niet gelezen) als gegeven. Terwijl in mijn visie er geen goede of slechte manier is om met edelstenen om te gaan (behalve als het aankomt op edelstenen die kapot kunnen gaan door ze in water te dompelen, bijvoorbeeld). Daarom vind ik zulke boeken vaak zo jammer, omdat ze een mijns inziens heel vast beeld geven van iets dat op zoveel manieren gedaan kan worden.
Veel is natuurlijk ook afgeleid van oudere bronnen, en mensen halen dat soms aan als de bron van de kennis. De website Crystalvaults heeft heel interessante informatie uit meerdere boeken, maar haalt ook de historie van de steen aan, bijvoorbeeld waarvoor een steen in het Oude Egypte gebruikt werd. Boeken over hoe edelstenen werken ken ik verder niet, wel is het boek van Yulia van Doren, “Crystals”, een aanrader als je meer wilt weten over edelstenen. Heeft ook echt heel mooie foto’s!