Stel hier je persoonlijke vraag #4

Alsof je als ouder altijd weet wat het beste werkt voor jouw kind? Ik geloof in de wetenschap en die zegt dat verbieden beter is dan onder toezicht laten drinken/roken. Daarbij: sowieso heb ik toch als (hypothetische) ouder eigen normen en waarden? Nooit dat ik dan alcohol (of tabak of drugs) zal normaliseren.

21 likes

En deze uitspraak is volgens mij dus nergens op gebaseerd. Wie zegt dat verbieden zorgt voor meer aantrekkingskracht? Dat lijkt misschien zo, maar blijkt dus niet te kloppen.

6 likes

Voor (toekomstige) ouders. Ben nogal fel mbt dit onderwerp. Ik mocht niet drinken tot mijn 16e (stiekem wel gedaan daarvoor, ik ben geen heilige), maar als het verbod toen ook tot 18 had geteld dan hadden mijn arme hersenen minder te verduren gehad :’) Ik ben dus voor zo lang mogelijk geen alcohol eigenlijk. En als dan blijkt dat je hersenen tot je 23e in ontwikkeling zijn, dan vind ik die 18 grens zelfs te laag. Maar off topic dit.

18 likes

Maar een slok of een glas laten drinken kan dus al de boodschap geven dat alcohol erbij hoort, en dat zou ik niet willen. En ja ieder kind is anders, maar ik ben wel overtuigd van de schade van sommige middelen dus daarin zal ik niet schipperen.

6 likes

@HvO ik denk dat niet, ik denk wel dat je bij je kind van 16 zou denken ‘ah joh, geef hem/haar één drankje, dat kan geen kwaad’, terwijl het juist wĂ©l kwaad kan. Dat zit me dan dwars. En het is niet mijn kind, dus je zou denken kan mij het schelen, maar als andere ouders een stuk losser zijn en je wilt zelf de verstandige ouder/die handelt naar de wet etc zijn, dan vrees ik toch dat je het moeilijker hebt dan wanneer alle ouders een front zouden vormen. Je normaliseert het. En wat als mijn kind dan op een feestje van jouw kind is, en je biedt hem/haar ook een drankje aan. Ik zou dat als ouder heel lastig vinden.

@Tom_Riddle Mijn ouders stonden/staan heel negatief tegenover roken, en ik weet zeker dat als dat niet zo was geweest ik meer had gerookt. Je steekt dan toch misschien een sigaret in hun buurt aan en ik durf dat tot op heden nog steeds niet. En soms als ik daar over nadenk vind ik het stom, hallo al die oordelen en ik ben 30? Maar aan de andere kant snap ik elke keer ook wel weer waarom m’n pa er zo op tegen is, en kan ik hem alleen maar gelijk geven. (en geef ik hem juist nu rants over dat alcohol zo slecht is, pensionado’s drinken echt veel :p) En ik zou mezelf geen minder leuke ouder vinden door op dit gebied streng te zijn, je kan ook een ‘coole’ ouder zijn zonder verdovende middelen toe te staan.

3 likes

Mijn ouders zeiden juist tegen me dat alles mocht (qua alcohol) maar ik ben juist nooit heel erg gaan drinken :see_no_evil: Maar mijn broers daarentegen kunnen wel wat op. Ik denk niet dat er een juiste manier van opvoeden is op dit gebied omdat ieder kind anders reageert. Denk dat het vooral belangrijk is om je kind mee te geven welke gevolgen er kunnen zijn.

Maar je weet ook niet of je meer/minder had gerookt als je ouders hadden gezegd ‘een sigaretje kan geen kwaad’, toch? (of is dit een drogreden?).
Ik blijf bij mijn punt dat ieder kind wel anders kan zijn, maar als de algemene tendens is dat verbieden beter is dan toestaan, dan zal dat mijn eerste insteek bij opvoeden zijn @NInja En omdat ik zelf zo anti ben, kan ik me niet eens voorstellen dat ik zeg en denk tegen mijn kind dat in ontwikkeling is ‘is prima, drink maar een drankje/rook maar een sigaret/joint’.

2 likes

Ik heb ‘niet streng genoeg’ gestemd, omdat ik ze achteraf gezien vaak wat soft vond met dingen. Aan de andere kant heb ik daar niet heel veel misbruik van gemaakt, maar desondanks denk ik dat het soms toch beter was als ze iets strenger waren geweest.

5 likes

Ik denk voor mij goed - maar heb toch ook niet streng genoeg gestemd.

Ik had alle vrijheid en maar grensen waren hard. Toen ik ouder werd hadden mijn ouders me niet meer in het zicht en daardoor minder controle en vertrouwde ze me wel. Als 15/16 jarige maakte ik daar goed misbruik van. Ik denk dat als ik qua persoon een stuk beïnvloedbaarder was geweest dan was ik in sommige minder verstandige “fases” in m’n leven te lang blijven hangen net als een deel van m’n voormalige vrienden. Daarom niet streng genoeg gestemd.

Ik ben heel blij met mijn opvoeding & misschien dat mn ouders het anders hadden aangepakt als ik een ander karakter/persoonlijkheid had gehad.

3 likes

Mijn ouders waren streng, maar ze legden wel uit waarom bepaalde zaken niet mochten (ongezond, slecht voor je lijf etc.) ik denk daardoor wel heel goed na wat ik wel en niet gebruik, dus ik ga het op dezelfde manier doen wanneer ik kids heb: niet klakkeloos verbieden maar uitleg geven

Nav een post in WAYRWT.
Als ik ('s ochtends) mijn haar gewassen heb:

• Föhn ik mijn haar voor ik de deur uitga (en sta ik daar dus eerder voor op)
  • Ga ik gewoon met nat haar de deur uit (ik houd van slaap)
  • Anders, en dat leg ik je in een antwoord uit

0 stemmers

Met nat haar de deur uitgaan is (anoniem, maar mocht je op ordinair stemmen en willen uitleggen waarom je dat vindt, ben ik erg benieuwd :smile:) :

• Normaal
  • Ordinair

0 stemmers

Ik föhn m’n haar nooit maar vind met nat haar naar buiten te koud en het gaat er lelijk van zitten, dus als ik 's ochtends geen tijd heb om het te laten drogen was ik het 's avonds.

15 likes

Als je de hele wijnafdeling leeghaalt kom je er denk ik best snel.

Ik föhn mijn haar altijd maar ik hoef er niet eerder voor op te staan hoor. In een paar minuten heb ik het wel droog genoeg.

4 likes

Ik moet mijn haar föhnen door een behandeling, ik liet het eerst vaak aan de lucht drogen. Maar ging nooit met nat haar naar buiten. Dan zat ik 3 uur later nog met halfnat ontploft haar.

Ah, dat geluk heb ik helaas niet, ik ben echt wel 10-15 min bezig voordat het droog is. Duurt bij het drogen aan de lucht ook rustig 2-3 uur. En slapen is echt mijn lievelings, ik doe ook alleen mijn wenkbrauwen en wat mascara, en bij extreme kringen wat concealer, zodat ik langer kan slapen. Vind het altijd mooi als mensen een full face hebben (niet Ă  la Kardashian met contouring enzo, maar gewoon verzorgd), maar ben daar echt te verknocht aan mijn bed voor :grimacing:

2 likes

Ik heb redelijk kort haar, en ga meestal ruim van te voren mijn bed uit, zodat ik genoeg tijd heb, dus eigenlijk is mijn haar altijd wel droog als ik het ga doen, en de deur uit ga.

1 like

Ik douche nooit in de ochtend, puur hierdoor. Ik vind föhnen slecht voor mijn haar en een heel gedoe (lang haar), en ik ga nooit de deur uit met nat haar omdat ik dat onprettig vind. De laatste keer dat ik het deed liep ik helemaal te bibberen en duurde het een eeuwigheid voordat het droog was.

Het is trouwens inderdaad zo dat mensen uit het buitenland panisch worden als je met nat haar de deur uit gaat :joy: Toen ik samen met een vriendin bij een stel in het buitenland logeerde waren ze er echt van overtuigd dat ze ziek ging worden toen ze na het douchen gelijk naar buiten liep “want als je met nat haar naar buiten gaat word je ziek, ook in de zomer”

6 likes

Draag je elke dag make-up?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

Draag je make-up als je gaat werken?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

Indien ja, waarom doe je make-up op naar je werk?

• Vind ik leuk
  • Om representatiever over te komen
  • Vind mezelf mooier met make-up
  • Anders, namelijk:

0 stemmers

Wel alleen wenkbrauwen en mascara, anders ben ik kaal en kinderlijk. Dat wil ik niet op het werk haha

6 likes