Stel hier je persoonlijke vraag #4

Ik heb m’n gehele studie in een kledingzaak gewerkt en ik weet dat mijn baas echt veel tijd/moeite investeerde in het inwerken van de collega’s (nu werkte ik ook in een speciaalzaak). Dat is misschien in een supermarkt niet zo, maar laten we wel wezen: daar gaan ze echt geen 25-jarige aannemen. Véél te duur.

Ik heb ook nooit gezegd dat ik me te goed voel voor een bijbaantje, dat zijn allemaal aannames van jou. Heb m’n hele studie gewerkt en niet bij geleend (behalve toen het stuk stufi wat je eerst kreeg ook een lening werd). Tuurlijk, je moet je best doen om een bijbaantje te vinden en niet lui op de bank gaan hangen, maar als je 1 of 2 maanden een uitkering kan krijgen zodat je je huur kan betalen en tijd hebt om veel te solliciteren en daarna direct een goede baan te vinden… dan vind ik daar zelf niet zoveel mis mee.

6 likes

In België heb je volgens mij niet eens recht op een uitkering, pas vanaf wanneer je een bepaalde periode hebt gewerkt. Ik kan mis zijn, ik heb 2 studies uitgekozen, waarbij je heel gemakkelijk aan werk geraakt, dus ik ben er niet echt mee bezig geweest. Wat ik wel eens hoorde vallen, was dat je vanaf het begin best niet meteen de eerste de beste job onder je niveau aanneemt, omdat je je dan ergens op een bepaald niveau inschaalt, waardoor je meer moeite kan hebben om daarna een job te vinden op het niveau dat je wil. Dat het dan beter is om even de kat uit de boom te kijken tot je een job vindt die meteen op het juiste niveau is. Geen idee of dat überhaupt een slim en geldig advies is.

Ik vind solliciteren best wel intens, het vraagt veel tijd en sollicitatiegesprekken combineren met een full-time job is niet altijd evident (toch niet als je tijdens de kantooruren werkt), dus ik vind het prima als je 1 of 2 maanden je tijd neemt hiervoor. Als je daarna nog geen job hebt gevonden, moet je wel je eisen gaan aanpassen en een job zoeken die je niet per se ligt of niet in de lijn met wat je gestudeerd hebt. Dan heb ik er wel een probleem mee dat mensen die perfect in staat zijn te werken, een uitkering krijgen.

1 like

Middelbare-school-vragen:
(Geïnspireeerd door @Maestoso’s vraag over haar stagebuddy.)

Liet jij klasgenootjes vroeger jouw huiswerk overschrijven?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

Schreef je zelf weleens iets over?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

Op een schaal van 1-5, hoe supermegabraaf was jij als leerling?
1 = ik was de leraar z’n worst nightmare, verstoorde de les, deed geen flikker, probeerde af te kijken bij toetsen en schreef ongeveer alles over. Spijbelen was mijn favoriete schoolvak.
5 = ik was ijverig AF, ben er misschien 1 keer uit gezet omdat ik de slappe lach had, maakte al m’n huiswerk en luisterde altijd braaf naar m’n docenten. Als mensen probeerden om bij mij af te kijken of iets over te schrijven ervaarde ik een groot gevoel van onrecht.

• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

0 stemmers

Hahaha ik was echt wel een braverik, voorzitter leerlingenraad en netjes huiswerk af enzo. Had ook wel last van faalangst dus werkte daarom best wel hard. Maar juist daarom vond ik het MEGA irritant als iemand mijn huiswerk wilde overschrijven. Als ik het kon, kon jij het ook gedaan hebben, was mijn mening altijd.

Ja ik vond dit ook altijd heel naar! Vooral vanwege het idee dat ík er tijd aan had besteed en dat iemand anders dat dan niet hoefde te doen vond ik superoneerlijk. Maar al mijn vriendinnen hadden er nooit moeite mee. Ik weet niet precies of dat gevoel nog ergens vandaan kwam, heb niet 't idee dat ik bijv. faalangst had.

Grote omslag zeg! Hoe voelde je je tijdens die ‘1-2’-periode? Voelde zo doen toen natuurlijk voor je of had je steeds het idee dat je niet jezelf was?

Huiswerk heb ik geregeld overgeschreven en laten overschrijven (en nog vaker vergeleken we elkaars huiswerk). Toetsen en examens heb ik nooit overgeschreven of (bewust) laten overschrijven. Behalve 1 keer, toen we met 2 een inhaaltoets hadden en de opzichter gewoon weg liep. Toen hebben we allebei ons boek erbij genomen. We snappen nog steeds niet hoe het kan dat we dan alsnog nog maar net een voldoende hadden op die toets, haha.

Ik was heel braaf op school, net als onze hele school :joy:. We stonden dan ook bekend als een seutenschool en ik heb pas achteraf beseft hoe extreem braaf we allemaal waren. Veel van onze leerkrachten hadden in andere scholen niet overleefd, vrees ik :stuck_out_tongue:. In mijn 6-jarige carrière heb ik nog geen 10 keer straf weten uitdelen (en het was dan ook een huge deal als dat wel gebeurde). En ik was daar 1 van, ik had de leerkracht tegen gesproken en gezegd dat ze niet goed les gaf.

Ooo ja het was gewoon een andere kant van jou… een die normaal gesproken op school onderdrukt zou worden omdat ie daar niet ‘hoort’, zoiets? Klinkt wel alsof je het heel leuk gehad hebt.

Ik was altijd echt een vreselijk slechte student. Zat altijd te ginnegappen, was bijdehand. Vroeg of ik tijdens de les naar de wc mocht en ging dan naar huis, deed nooit huiswerk - echt nooit - maar haalde altijd wel de toetsen. Typisch verveeld kind.
Pas toen ik mijn studie ging doen waar ik zelf écht voor koos ging ik aan de slag. Ik denk dat als ik mijn middelbare school docenten laat weten dat ik cum laude ben afgestudeerd dat ze me heel hard uitlachen!

3 likes

Bij mijn vriend thuis schepte iedereen altijd eerst vlees op, aten dat helemaal op en daarna kwamen de aardappels en groente pas op het bord :confused:

4 likes

Dat doen mijn schoonouders ook inderdaad. Vlees moet als laatste (vind ik) :sweat_smile:

1 like

Ja ik deed er ook nooit aan mee haha, schepte gewoon alles tegelijk op en bewaarde een stukje vlees voor het laatst inderdaad :’)

Mijn lichaamsbouw komt in milde vorm overeen met die van De Klokkenluider van de Notre Dam. Als kind schaamde ik mij er ontzettend voor ook omdat niet alleen kinderen maar ook volwassenen mij belachelijk maakten of vonden dat ik alleen oversized kleding mocht dragen zodat niemand het zag. :grimacing: Ik zal die volwassenen het nooit kunnen vergeven omdat ze beter hadden moeten weten in plaats mij het gevoel te geven dat ik mij moet schamen om wie ik ben en niet meetel. :’)

En om die reden was de universiteit en het hbo ook makkelijker voor mij. Ik werd eindelijk normaal behandeld :smiley:

1 like

Is er in België dan geen vmbo? Of is dat dan ook 6 jaar?

Ik was een vrij brave leerling en niet vervelend voor docenten. In de laatste jaren van het vwo hadden we zelfs regelmatig leuke gesprekken met docenten. Ik kon docenten toen erg goed tolereren.
Ik deed alleen erg weinig. Toen huiswerk nog werd gecontroleerd schreef ik het over van het antwoordenboekje. Dat wist de docent, maar ik moest het toch maar overschijven van hem. In het laatste jaar stopte huiswerkcontrole en deed ik voor de meeste vakken geen huiswerk. Tijdens sommige lessen werkte ik wel, maar bij sommige lessen de hele tijd achter mijn laptop (laptopklas).
Ik heb een erg leuke middelbare school tijd gehad. Vooral de bovenbouw vond ik chill. Super leuke klas en veel leraren namen ons toen wel serieus en dat vond ik prettig.

Ik was een 2 denk ik, spijbelen enzo deed ik niet, maar ik daagde wel iedereen en alles uit (en zat op TTO en m’n favo sport was het Engels van docenten voor de klas verbeteren). Ook altijd een grote bek, lui zwijn, anderen afleiden en in het laatste jaar wel zorgen dat ik er bij bepaalde vakken uit werd gegooid want eerder weekend.

Love die tijd

2 likes

Volgens mij komt vmbo overeen met de hogere jaren in BSO en sommige richtingen in TSO, maar dat tellen wij dus nog als middelbare school.

Ik was echt zo braaf, niet te doen gewoon haha.

In het eerste jaar van mn studie heeft een docent me voor de les een keer apart genomen en gezegd dat ik die les geen antwoord mocht geven op de vragen. Want de rest deed nooit wat en profiteerde alleen maar van mij. Toen voelde ik me wel een tikkie té braaf haha. :sweat_smile: (Alhoewel ik mn studie fluitend heb doorlopen met amper hertentamens of wat dan ook en veel van die profiteurs veel langer over hun studie hebben gedaan dusja who’s laughing now)

6 likes

theworst

Basically me :persevere:

https://www.youtube.com/watch?v=Dc_6dlY5Qnk met geluid!

1 like

Soms haha

1 like