In België heb je volgens mij niet eens recht op een uitkering, pas vanaf wanneer je een bepaalde periode hebt gewerkt. Ik kan mis zijn, ik heb 2 studies uitgekozen, waarbij je heel gemakkelijk aan werk geraakt, dus ik ben er niet echt mee bezig geweest. Wat ik wel eens hoorde vallen, was dat je vanaf het begin best niet meteen de eerste de beste job onder je niveau aanneemt, omdat je je dan ergens op een bepaald niveau inschaalt, waardoor je meer moeite kan hebben om daarna een job te vinden op het niveau dat je wil. Dat het dan beter is om even de kat uit de boom te kijken tot je een job vindt die meteen op het juiste niveau is. Geen idee of dat überhaupt een slim en geldig advies is.
Ik vind solliciteren best wel intens, het vraagt veel tijd en sollicitatiegesprekken combineren met een full-time job is niet altijd evident (toch niet als je tijdens de kantooruren werkt), dus ik vind het prima als je 1 of 2 maanden je tijd neemt hiervoor. Als je daarna nog geen job hebt gevonden, moet je wel je eisen gaan aanpassen en een job zoeken die je niet per se ligt of niet in de lijn met wat je gestudeerd hebt. Dan heb ik er wel een probleem mee dat mensen die perfect in staat zijn te werken, een uitkering krijgen.