Waarschijnlijk ga ik gewoon @Zemraluani herhalen, maar ik kan je dubbel en dik aanraden om naar Zuid-Amerika te gaan! Ik vond het zelf ook gigantisch spannend door alle verhalen, maar ik vond de onveiligheid ter plekke gigantisch meevallen. Ik ben er zo’n 3 maanden geweest, heb zelf niets raars tegen gekomen en ook van geen enkele andere reizigers die ik tegen kwam, nare verhalen gehoord. Je moet natuurlijk wel opletten (spullen niet onbeheerd achterlaten, niet zat en alleen uitgaan, bepaalde wijken vermijden etc.) en je voorbereiden (bv. belangrijke documenten inscannen/kopiėren/naar jezelf mailen), maar dat spreekt wel voor zich, denk ik. Cruz Del Sur is idd echt een typische luxueuze toeristenbus, waarbij je niet van de bus gaat tijdens de rit (wc aan boord). Ik vond het erg fijn reizen. Ik neem sowieso altijd m’n geld, gsm en paspoort mee naar het toilet. En als ik een lokale bus nam, m’n hele dagrugzak (sowieso!). Ik zit meestal ook met m’n voet/been door het lint van m’n dagrugzak. Als ze die snel meegraaien, als ik bv. in slaap ben gevallen, hangt m’n been eraan vast. Ik zou nooit lokale mensen vertrouwen op dat vlak, uiteindelijk blijf jij de rijke toerist. Ik ben behoorlijk snel van vertrouwen en voel me niet snel onveilig, maar je moet ook niet naïef zijn. In dit soort situaties vind ik het altijd “better safe than sorry”. Maar ZA is echt fantastisch, dus ik zou niet te veel twijfelen! Gewoon zoveel mogelijk je voorzorgen nemen en gaan!