Allereerst wil ik zeggen dat ik het goed vind dat je hier in ieder geval bij stilstaat.
Maar om het nou milieubewust te noemen?
Je presenteert het echt met een bepaalde vanzelfsprekendheid. Er zijn nou eenmaal een aantal plekken die jij nog wilt zien. New York is daar één van en dat ligt nou eenmaal aan de andere kant van de wereld. Dus je vliegt daarheen.
Maar ik vind het juist zo kwalijk dat zulke dingen vanzelfsprekend zijn geworden. Je hebt inderdaad de mogelijkheid om New York te bezoeken, maar dat betekent niet dat je daar recht op hebt.
We hebben het echt allemaal heel leuk en makkelijk voor onszelf gemaakt. Op reis naar de andere kant van de wereld kan gewoon en kost niet eens gek veel geld. Ik snap dat mensen daar gebruik van maken en van genieten, maar als je echt kritisch kijkt naar de huidige situatie wat betreft het klimaat dan moet je toch toegeven dat we te ver zijn gegaan? Dat we het ons helemaal niet kunnen permitteren om zo nu en dan met het vliegtuig op vakantie te gaan of reizen zelfs als hobby te hebben?
Ik snap dat het heel erg wennen is om hiermee te stoppen, mensen raken zo snel gewend aan een bepaalde levensstijl en al helemaal als het allemaal hartstikke leuk is, maar het lijkt me wel noodzakelijk dat we deze mindset veranderen. Het is gewoon niet houdbaar zo.