Aan de andere kant, zoveel mensen eten ook al minder vlees. In mijn omgeving dan. Weet niet hoe het met landelijke cijfers zit.
Een ding van de toekomst en abstract zal het denk ik steeds minder worden. Die droogte deze zomer alleen al. Ik kan me best voorstellen dat er op een bepaald moment geen water meer uit de kranen komt, met al die water tekorten die er nogsteeds zijn en de grotere kans op droogte. Moet je je eens voorstellen watvoor bende het hier dan zou wordenâŠ
Ik zou er bijna op hopen haha. Mensen hebben echt een wake-upcall nodig.
Wat het denk ik ook lastig maakt is dat al die dingen die je dan zou moeten laten staan (vlees, reisjes naar het buitenland en nieuwe spullen â dat zijn de drie grootste vervuilers, toch?) zo lekker concreet zijn en dat zoveel mensen daar zo van genieten.
Als je mensen laat kiezen tussen âde toekomst van de aardeâ of een nieuwe tas of een frikandel is de keuze voor velen volgens mij al snel gemaakt (dit is natuurlijk niet helemaal hoe het werkt maar jullie snappen vast wat ik bedoel). Volgens mij zouden mensen gewoon meer inzicht moeten hebben in wat er achter alles wat we consumeren schuilgaat. En aan dat bewustzijn zou de politiek en ons schoolsysteem denk ik wel een bijdrage kunnen leveren.
Weet iemand eigenlijk wat je hierover leert op school? Heb namelijk geen idee. Sprak wel laatst een jongen die voor Engels een artikel over het plasticprobleem moest lezen.
Beetje associatief getyp dit, sorry als het niet te volgen is.
Maar meh kinderen zijn de toekomst en als alles wat ze zien influencers zijn die constant kopen en vliegen⊠dat is zoân verkeerd voorbeeld.
Ja ik ben het helemaal met je eens dat er veel hardere maatregelen moeten worden getroffen door de politiek.
Maar ik lees hier dat (nu) 83% van de mensen dit ook vindt. Dat betekent toch dat al die mensen ergens wel door hebben dat we echt best een groot klimaatprobleem hebben. Maar dat probleem is toch echt doordat we met zijn allen hier zo ontzettend gewend zijn geraakt aan een levensstijl die extreem vervuilend is.
Er kan door de politiek besloten worden dat bijvoorbeeld de prijzen van vliegtickets en vlees vele malen duurder worden. Dat zou ik graag zien, liever vandaag dan morgen! Maar tegelijkertijd heb je als consument hier zo veel invloed op. Je kunt ook gewoon zelf beslissen om niet meer te vliegen en geen dierlijke producten meer te kopen. Maarja, dan moet je echt iets aan je eigen levensstijl veranderen en kritisch naar je eigen gedrag kijken. Volgens mij hebben veel mensen daar niet zoân zin in. Het is toch makkelijker om dan te wachten op de politiek. Maar dan gaat er natuurlijk nooit iets gebeuren.
Hier mogen we ook wel eens maatregelen tegen nemen inderdaad! Je mag geen reclame maken voor tabak en bij reclames bij andere âmogelijk schadelijkeâ zaken zoals alcohol of het lenen van geld zijn bedrijven verplicht om een waarschuwing te plaatsen.
Maarja, vliegen is door de uitstoot die je er mee veroorzaakt minstens zo schadelijk voor de mens. Zelfs voor het voortbestaan van de mens op aarde. Wel gek dat daar gewoon volop reclame voor wordt gemaakt.
Ik denk dat mensen niet alleen op de politiek wachten, maar ook op elkaar.
Als iedereen in jouw omgeving anders gaat leven ga je daar denk ik sneller in mee. Ik heb het gevoel dat ik soms te hard te oordeel over anderen als het om het hele klimaatprobleem gaat. Dan denk ik: jezus, koop eens een jurk minder, of eet 1 keer per week minder vlees, en sorteer gewoon je fucking afval â hoe moeilijk is het?!
Maar als ik alles wat jullie schrijven lees denk ik weer: tsja, je levensstijl aanpassen, je principes écht naleven en ingaan tegen wat de rest doet is gewoon niet voor iedereen even makkelijk en eigenlijk ook helemaal niet vanzelfsprekend. Mensen zijn daar misschien wel niet op gebouwd? We willen liever gewoon meedoen met de meute, toch?
Afijn lekker chaotisch bericht weer, point being: als we stukje bij beetje ons leven beteren gaan de mensen voor wie dat minder natuurlijk of zelfs onprettig voelt daar hopelijk uiteindelijk in mee. En tot die tijd wil ik mân best doen om minder boos op die mensen te zijn (ook als het politici zijn).
Ik begrijp dit ergens ook wel hoor. Het probleem is alleen dat als iedereen op elkaar wacht er nooit een stap genomen wordt en het op een gegeven moment gewoon te laat is.
Ik snap het zelfs nog wel als mensen zeggen dat we toch nooit verandering op zoân grote schaal voor elkaar gaan krijgen en het er dan gewoon nog maar een beetje van nemen wat betreft vervuilende gewoontes. Maar als je echt âAfter me the floodâ denkt en âDan vergaat de wereld maar, we gaan toch allemaal dood, wat maakt het uitâ dan stem je niet in die poll van @babushkababy dat je wel wilt dat de politiek hardere maatregelen neemt. Blijkbaar doet het je dan toch wel iets.
Ja van die mensen die zeggen âhet heeft toch geen zin als ik me aan pasâ. Ik vind dat zooo ignorant. Lekker de verantwoordelijkheid totaal buiten zichzelf leggen. Ik word er boos van.
Ja meh. Als enige vegetarier bij mijn bijbaan kreeg ik van de kok de opmerking: Denk je echt dat je die ellende in je eentje kunt oplossen? Maakt me zo boos.
Mensen gaan in deze discussie ook zo langs elkaar heen. Zag een advertentie voor vlees van AH op facebook met alleen maar mensen van extreme kanten totaal langs elkaar heen redeneren en zo hard naar elkaar zijn. Om verdrietig van te worden.
Over wat je erover leert op school, dat ligt denk ik erg aan de school/leerkracht. Er is wel een kerndoel dat zegt dat leerlingen moeten leren zorg te dragen voor het milieu, maar dat is natuurlijk heel breed. De methodes schenken er in ieder geval niet veel aandacht aan (wel werking van het broeikaseffect e.d., maar dat is veel te abstract voor de meeste kinderen). Dan ligt het denk ik echt aan het beleid van de school of de houding van de leerkracht hoeveel aandacht er verder nog aan besteed wordt. Dit geldt trouwens voor basisonderwijs, maar ik heb het vermoeden dat het op het voortgezet onderwijs vergelijkbaar is.
-weg-
Hier kan ik wel echt wat van leren! Ik heb zelf (zoals hier ook wel weer blijkt) ook wel eens de neiging om heel erg te oordelen over mensen die in mijn ogen niks om het milieu geven. Ik kijk zelfs wel eens op mensen neer hierdoor. (Blegh, wat een nare eigenschap eigenlijk ook van me )
Maar tegelijkertijd denk ik ook: verandering bij een grootschalig maatschappelijk probleem komt er alleen als mensen daar keihard voor blijven strijden. Vergelijk het bijvoorbeeld met het afschaffen van de slavernij. Toen was het echt nodig dat bepaalde mensen hier keer op keer weer over begonnen en hiervoor bleven vechten, hoe vervelend anderen dat misschien ook vonden.
Dit had ik gewoon zelf kunnen schrijven! Dat er zoveel verdriet en boosheid en een soort misplaatst superioriteitsgevoel kan komen kijken bij je met het milieu bezighouden, dat vind ik soms zo kut.
En jaaa we hebben pioniers nodig. En pionier zijn is niet makkelijk dus ik denk dat we (jij en ik en heel veel mensen op dit forum) daar onszelf soms wel wat credits voor mogen geven. Maar zonder arrogant of bitter te worden. (note to self vooral haha.)
Haha o lieve mensen, ik ook hoor. ik kan echt hele gemene vragen stellen aan rondvliegende kersverse vloggende ouders over hoe ze daarover denken mbt hun kind enzo. Moet ik ook niet doen. Het is allemaal goed bedoeld. Ik bied ook mijn excuses aan voor dit topic even bombarderen met deze discussie. Ik stop voor nu even hier
Ik kan me ook heel erg druk maken om het milieu. Maar vd week dacht ik opeens aan hoeveel stapper al gezet zijn en dat geeft wel iets meer rust. Steeds meer elektrische autoâs, vegetariĂ«rs en veganisten. Bewustere mensen.
Ik eet overigens geen vlees en grotendeels plantaartig vanwege milieu, wil nooit meer vliegen vanwege het milieu, alles wat wasbaar kan wasbaar. Weinig nieuw kopen. We proberen de kinderen heel bewust te maken van de wereld en onze impact erop.
Maar dan denk ik aan wat een impact Trump aan het hoofd van de wereld heeft op onze aarde en kan ik wel janken.
Kun je een parkeerplaats reserveren voor iemand door erop te gaan staan? (Zonder auto)
- Ja
- Nee
0 stemmers
Dit moest ik een keer van mân baas doen op de gracht in Amsterdam. Was bang dat iemand me omver zou rijden haha.
Nee, eigenlijk niet, maar heb het vanmorgen nog gedaan haha. We verhuizen nu van Berlijn terug naar huis en die koffers wogen een miljoen kilo en nog van die kutkeien op straat zodat je er niet mee kan rijden. Dus toen er eindelijk een plekje vrij was ben ik als een schweinhund er met mijn koffer gaan staan. Even dacht ik dat die vent in zn busje me ging aanrijden, maarja.
Ik denk dat ik verhuizing echt de enige uitzondering vind! Bij mij ging het gewoon om een parkeerplaats bij een winkelcentrum
En 10 punten voor schweinhund
Bij mij in de straat had iemand dit een keer gedaan door fietsen op een parkeerplaats te zetten en zelf was diegene binnen, vind het echt asociaal. Bij een verhuizing oke misschien, maar verder nee.