Stel hier je persoonlijke vraag #4

ja als je het zo gaat bekijken kan er echt een gekke situatie ontstaan. Mijn beste vriend heeft ook een relatie met een man, en hij is ook nog eens mijn ex dus dat zou wel heel ingewikkeld worden haha.

3 likes

Zo’n constructie lijkt mij inderdaad ook een mooie optie. Ik heb de poll nu echt vanuit mijn eigen situatie opgesteld inderdaad, omdat dit nu echt speelt in mijn leven en ik er benieuwd naar was wat anderen zouden doen. Maar dit is inderdaad ook een mooie optie kan ik mij zo voorstellen.

1 like

Ja precies. Je ziet het nu toch ook bij Ik vrouw van jou dat de donor heel betrokken is. Misschien wel meer dan ze van tevoren allemaal gedacht hadden. Maar hoe kan het ook anders, het is hoe je het ook wendt of keert toch je kind. En dat laat Joen niet koud. Ik vind het heel mooi om te zien en denk dat ze een hele mooie stabiele basis vormen voor het kindje met elkaar.

Edit: dit was in reactie op @HvO. Ging niet helemaal goed…

1 like

Helaas is er altijd iemand geen ouder en zonder ouderlijk gezag. Zolang het goed gaat is het een mooie constructie, maar als er onenigheden ontstaan wordt het erg ingewikkeld.

Ja klopt! Ze zijn inderdaad bezig met een wet voor meerouderschap, maar met cda en christenunie zie ik dat de komende 4 jaar nog niet echt gebeuren

2 likes

Ik heb geen kinderwens, maar het lijkt me zo mooi om zwanger te zijn en ik vind het echt jammer dat ik dat dus ook niet ga meemaken. Ik zou draagmoeder zijn daarom wel overwegen (ook al weet ik dat zwangerschap ook ontzettend zwaar kan zijn met kwaaltjes etc., en dan de baby af moeten geven, en dat je dan ook moet bevallen is wel jammerlijk :sweat_smile:).
Maar ik zou geen eicellen doneren, ik wil geen kind van mij ter wereld brengen.

Overigens mag je volgens mij alleen draagmoeder zijn als je zelf al een zwangerschap voldragen hebt, dus ik zou het niet eens mogen als ik het goed heb.

1 like

Aan de ene kant lijkt mij dit een goede uikomst, maar aan de andere kant denk ik dat het in sommige situaties nog meer problemen veroorzaakt.

Anders: ik zou wel een constructie willen van 3 ouders. Dus niet mijn eicellen afstaan of draagmoeder willen zijn en dan het kindje afgeven, maar ik zou een ouderrol wel overwegen. Zeker als ik zelf geen relatie heb, maar wel graag moeder wil worden. Alleen kunnen er op papier maar 2 mensen ouder zijn dus ik zie niet helemaal voor me hoe dat juridisch moet.
edit: ik zie dat iemand anders het ook al opperde. Ik hoop dat het wettelijk geregeld kan worden binnen niet al te lange tijd!

3 likes

Is het verschil in perceptie daarin misschien van geboorte af aan de basis op die manier, versus later een verandering van de situatie?
Hoewel er natuurlijk ook ouders zijn die al vroeg uit elkaar gaan en dan nieuwe partners krijgen.

3 likes

Het zijn over het algemeen hele andere situaties. Volgens mij is een stiefouder ook niet schadelijk voor een kind per se, meer de relatie tussen de twee ex-partners die dan van (negatieve) invloed is op de nieuwe relatie en de relatie tussen stiefouder/ouder/kind. En hoe snel je die nieuwe partner introduceert in het leven van het kind etc.

9 likes

Laatst lag er op mijn werk een tasje en daar stond op ā€˜saturatie meter’ maar mijn hoofd maakte er meteen satisfyer van :cry:

4 likes

Dat gaat denk ik ook om bewust kiezen voor het kind. Dat is wel het geval in de situatie met een homoseksueel stel en een eiceldonor/draagmoeder met moederrol. Maar als een stel uit elkaar gaat en ze vinden een nieuwe partner, dan krijgt die partner de kinderen er gewoon maar bij. En vervolgens moet je je weg samen vinden en naar elkaar toegroeien. Dat is een heel andere situatie omdat je dan primair een partner wilde, maar niet per se ook een kind dat niks van jou is. Denk dat het best goed kan gaan hoor, maar dat het wel altijd lastig is. Ik bedoel, als ik kan kiezen geef ik ook de voorkeur aan een partner die nog geen kinderen met een ander heeft.

3 likes

Maar als je het echt met zijn drieƫn doet, dan vind ik draagmoeder een hele niet-kloppende en eigenlijk zelfs denigrerende term. Ik zou mezelf dan sowieso niet zo noemen. Dus ik kan niks stemmen :stuck_out_tongue:

1 like

Nee idd, je bent gewoon de moeder dan.

1 like

Klopt. Maar daar ging het ook niet over actieve ouderrol, waar jij het wel over hebt. Snap dat het niet denigrerend bedoeld was, maar het gaat dan ook niet om bedoelingen qua terminologie.

ja die dingen weeg ik ook voor mezelf af. Vind het ook belangrijk dat mijn eigen partner er achter staat en dat is niet zo in mijn geval.

Wat voor portemonnee heb jij:

• Klein formaat, past in jaszak
  • Groot formaat, past niet in jaszak
  • Anders/geen

0 stemmers

Ik heb eigenlijk alleen een mapje met pasjes (waar ik altijd meer pasjes in stop dan dat ding aankan, waardoor die vakjes uitscheuren haha). Die zit altijd in mn jaszak, dus heb ik altijd bij me, ook als ik geen tas mee heb.

2 likes

Ik heb een grote portemonnee, maar dat ding past alsnog in de zakken van mijn huidige winterjas. :nerd_face:

2 likes

Ik vind het interessant dat zoveel mensen co-ouderschap zouden willen, lijkt me ook best een goede oplossing tussen mensen die op zichzelf geen kind kunnen krijgen maar samen wel.

Mijn vriendin en ik zouden juist absoluut niet willen dat er ineens een man bij betrrokken wordt :see_no_evil: Al vind ik het wel een lastige kwestie als onze toekomstige kinderen hun vader willen zoeken en dit niet te doen is