Ik ben hier altijd heel stellig in, dat ik het niet zou vergeven (dus ik heb op ‘nee’ gestemd). Dat verkondig ik ook altijd als het daarover gaat. Ik vind eerlijkheid en openheid énorm belangrijk in een relatie en ben daarin veel toegeeflijker en open dan de meeste mensen (ik ben bijvoorbeeld ook ábsoluut niet jaloers, op een volgens veel mensen extreme manier). Ik zou ook open staan voor een open relatie en ik vind dat alles gezegd en besproken mag worden. Maar eens je mijn vertrouwen schaadt, dan is het wel einde verhaal en weet ik niet of ik je nog opnieuw kan vertrouwen. Ik ben bang dat dat dan altijd in m’n achterhoofd blijft hangen en de relatie dus voor altijd beschadigd is.
Dat gezegd zijnde weet ik niet of ik in de praktijk áltijd zo stellig zou zijn. Heel waarschijnlijk wel, maar ik weet niet of ik bijvoorbeeld een relatie van 10+ jaar die anders helemaal goed zit, zonder strijd zou kunnen vergooien (je kunt je natuurlijk ook afvragen hoe goed je relatie is, als je vreemdgaat en wié dan die relatie eigenlijk verspeelt).
En mijn grenzen voor vreemdgaan zijn ook best flexibel en liggen best ver. Zo heb ik in m’n vorige relatie tijdens studentenactiviteiten iets gedaan dat technisch gezien als zoenen kan beschreven worden, maar dat had ik zelf helemaal niet door/zag ik zo niet. Op mijn studentendoop moesten we ketchup en mayonaise doorgeven met onze mond en de laatste 2 moesten die dan ‘mengen’ tot cocktailsaus (heel goor allemaal, haha, daar zou ik nu niet meer aan meedoen). Ik heb mijn saus in zijn mond laten lopen en een beetje met m’n tong gedraaid (onze lippen raakten elkaar amper), maar mijn brein registreerde dat oprecht helemaal niet als zoenen. Ik dacht er echt niet bij verder. Het was maar toen een klasgenoot me een dag later zei dat hij dat niet zou accepteren in een relatie en dat ik dat dus best voor m’n vriend verzweeg, dat ik hierover nadacht. Uiteraard vond ik dat ik het dan juist zeker wel moest vertellen (openheid en alles), dus dat deed ik. M’n ex vond het absoluut niet leuk en het was wel een relatiecrisis, maar het is gelukkig goed gekomen. We waren op dat moment nog niet heel lang samen, dus we moesten het dan wel eens hebben over onze definitie van vreemdgaan. Omgekeerd had ik hier geen probleem van gemaakt, ik vind dit helemaal niet onder vreemdgaan vallen.