Stel hier je persoonlijke vraag #5

ik heb voor Frans noch Duits een boek hoeven lezen. Maar voor Nederlandse literatuur kon je gewoon zelf fijne boeken kiezen. Vond ik gewoon leuk.

4 likes

Random vraag, maar moest hier vandaag ineens aan denken. Is niet bij mij gebeurd overigens.

Stel, iemand hier op het forum (of op een andere plek online) werkt bij hetzelfde bedrijf als jij en deelt hier (of op die andere plek) bedrijfsgevoelige informatie die eigenlijk niet extern mag gaan. Je weet wie diegene is. Zou jij daar dan iets mee doen?

Poll is anoniem trouwens.

  • Ja, ik zou diegene daarop aanspreken
  • Ja, ik zou het aangeven bij het bedrijf waar we werken
  • Ja, andere reden
  • Nee, ik heb niet echt binding bij het bedrijf waar ik werk, dus dat zou me niet interesseren
  • Nee, ik zou die ā€˜confrontatieā€™ niet aan willen gaan
  • Nee, andere reden

0 stemmers

Fucking alle boeken voor Nederland gelezen en een 5.5 voor het mondeling. Broertje had geen enkel boek gelezen en had een 9.

Ben er nog steeds boos over.

6 likes

Ik weet nog dat ik iemand in de klas had die bij Nederlands vroeg of ze geen tijdschriften mocht lezen, want ze deed niet aan boeken lezen.

31 likes

Was zeker geen braaf kind maar hield wel van lezen. Volgens mij de enige examens die ik ooit heb voorbereid.

1 like

Wij mochten vaak zelf boeken kiezen, na goedkeuring of uit een lijst, veel fijner dan verplicht diĆ© bepaalde boeken lezen. Daar krijg ik automatisch rebelse neigingen van, terwijl ik de grootste boekenliefhebber ben. En de allerleukste opdracht was toen we een leeslogboek moesten bijhouden waarin we ā€˜ietsā€™ moesten doen met ieder boek die we lazen, maar we mochten zelf kiezen of we bijvoorbeeld een review schreven of iets artistieks deden of nog iets totaal anders (wel met een minimum aantal boeken/paginaā€™s). Ik las sowieso heel veel, dus dit was super.

Die ene keer dat we 1 boek hoofdstuk per hoofdstuk samen lazen en ontleedden, was het hele boek verpest en verdween echt alle plezier van het lezen.

Maar ik las wel alles wat we moesten lezen.

5 likes

Wij hadden een lijst en iedere periode moesten wij daar een boek van kiezen, lezen en dan een boekverslag maken. Op het einde van het jaar kregen we over die gelezen boeken een mondeling (geloof ik, slecht geheugen :joy:)

Ben jij ook een eeuwige vrijgezel?

  • Ja
  • Nee

0 stemmers

Voor de ja stemmersā€¦ Vinden jullie dit jammer?

  • Ja
  • Soms
  • Nee

0 stemmers

Ik had al die kutboeken gelezen en kreeg een blackout tijdens mijn mondeling. Een 5,5. Gelukkig stond ik er goed voor maar man, wat heb ik gejankt toen :smile: Dat voelde als het einde van mijn leven. Net als toen ik de eerste keer zakte voor mijn rijbewijs. Nou ja, leef nog steeds.

4 likes

Ja dit had ik dus ook!
En ze vroegen me ook wat voor boeken ik in mā€™n vrije tijd las. Ik las toen veel boeken maar geen hoogstaande boeken en toen waren ze me praktisch aan het uitlachen dat ik zulke slechte boeken las :disappointed_relieved: Toen sloeg ik helemaal dicht natuurlijk. Nooit geweten wat mn cijfer was, heb het niet durven vragen hahaha,maar het was een 5 ofzo

Ahhh dat is naar hƩ. Ik had dat met Engels. Moest ik inderdaad een stuk lezen en daar kreeg ik vragen over. Vind Engels sowieso lastig dus ik had me heel goed voorbereid. Tijdens het mondeling een totale black out dus moest ik het herkansen.

Gelukkig werd alles met mijn mondeling Duits ruimschoots gecompenseerd. De leraar zei: nou, begin maar vast, ik ga ff koffie halen. Ik zat daar: :face_with_raised_eyebrow::face_with_raised_eyebrow:

22 likes

Ik heb eerst havo gedaan, daar heb ik maar 1 boek gelezen en de rest met samenvattingen gebluft en had een 7 ofzo. Prima gehaald. VWO nog veel ergerā€¦ Toen denk ik maar 1,5 boek van de 9 ofzo gelezen en me er ook doorheen gebluft met een 6je. Ik heb alleen een boek voor engels gelezen op de havo waar geen samenvatting van te vinden was. Ik ben nog steeds een hele slechte lezer hahaā€¦ leer het nooit meer denk ik

1 like

Ik ben nog steeds verbaasd over mijn mondeling voor Nederlands. We moesten het in groepjes doen (wij waren met 4). We hadden allemaal (dezelfde) 5 boeken moeten lezen, maar uiteindelijk hebben we ieder een boek gegeven om te lezen. Dit had niemand gedaan, dus gingen we op Wikipedia en scholieren alle info opzoeken. We mochten geen ā€œreguliereā€ presentatie geven, maar het moest iets creatiefs zijn. Uiteindelijk hebben we gedaan alsof we een boekenclubje waren, inclusief thee en zelfgebakken taart, en op die manier bespraken we de boeken. We kregen een 7 of een 8 en ik snap nog steeds niet hoe.

30 likes

:grin:

13 likes

Hahahah ja dat was inderdaad bewust destijds :joy:

1 like

Nou dan zullen de investeringen die ze hebben gedaan ook wel meevallen en anders vind ik het 1) erg onverstandig dat er ā€˜veel geinvesteerdā€™ wordt in iemand die je niet op eigen loonlijst aanneemt en 2) erg onprofessioneel dat je een dergelijke mail ontvangt met zaken die jouw probleem niet zijn.

6 likes

Ik snap het niet?? Moesten jullie verplicht boeken lezen voor Nederlands? Mocht je dan kiezen vanaf een lijst? Wat voor boeken stonden daar op? En wat moest je dan zeggen bij het mondeling? Ik heb dit noooit hoeven doen

1 like

Haha ja op al je vragen. Bij mij stonden er boeken op als Turks Fruit, de Passievrucht, De donkere kamer van Damokles, de aanslag, het gouden ei, de avonden.
Je moest bij ons volgens mij een bepaald aantal punten lezen. De donkere kamer van Damokles had bijvoorbeeld meer punten omdat hij dikker en moeilijker was.

En in het mondeling kreeg je dan vragen over hoe je bepaalde dingen intrepeteerde, en soms wat checkvragen of je het gelezen had. Maar dat was bij mij een gesprek met de docent Nederlands over de inhoud van het boek en ook wel wat je er zelf van vond.

3 likes

Wij hadden inderdaad een lijst waar je een aantal boeken uit moest kiezen. Ik kan mij herinneren dat ik ā€˜De donkere kamer van Damoklesā€™ van Willem Frederik Hermans en ā€˜De aanslagā€™ van Harry Mulisch heb gelezen. Ik vond dit leuk en ik ben hierna ook veel meer literatuur gaan lezen. Alleen kan ik me ook heel goed voorstellen dat iets verplicht lezen juist averechts werkt.