Stel hier je persoonlijke vraag #5

Mijn leraar Nederlands en ik klikten sowieso wel goed. Maar bij dat mondelinge examen kwam het volgens mij heel erg aan op ‘smaak’. Ofwel, ik heb De Gelukkige Huisvrouw met hem afgekraakt en De Stille Kracht van Couperus de hemel in geprezen. Had een 9 geloof ik.

Hahaha deze heb ik ook”gelezen”. Begon heel braaf maar heb daarna toch scholieren moeten raadplegen. Begreep er geen reet van

1 like

Ik hield echt van wiskunde! Wel wiskunde B dan, niet van kansberekening en verhaaltjes. Ik heb Frans en Duits allebei laten vallen :see_no_evil: Vond ik echt niks aan, maar opzich was ik wel goed in Nederlands en Engels.

2 likes

Karel ende Elegast :sob::sob::sob::sob::sob:

21 likes

Karel en de Schele Gast

9 likes

Ik heb mijn moedertaal gestudeerd maar geen één boek tijdens de middelbare school echt gelezen. Meestal las ik samenvattingen, recensies en interviews om de verplichte verslagen te maken. Ik haalde steeds 9’s en werd de hemel in geprezen om mijn geschreven stukken. Toen wist ik wel dat ik het in mij had om die studie te doen. :grin:

Neeee ik krijg nare flashbacks. Vooral van het ‘‘samen lezen’’ met de klas dat 1 iemand dan hardop voor moest lezen, terwijl het volgens mij veel sneller was om gewoon individueel te lezen :roll_eyes:
Ik moest ook Kaas lezen, en nog een andere waar ik niet op kan komen.

Bij mijn mondeling vroeg mijn docente welke uit de lijst mijn favoriet was, dus ik koos natuurlijk een van de weinige die ik had gelezen en daar gingen we dan over praten. Ik weet nog dat ze aan het einde zei 'nou dit wordt wel een voldoende hoor :slight_smile: ’ en toen had ik een 5,5?? ja het is voldoende maar ik zat meer aan een 6,5 - 7 te denken :sweat_smile:

Nog steeds boos om m’n NL mondeling. Ik moest 10 boeken bespreken, klasgenoten vaak maar 3 en ik kreeg minpunten omdat ik niet wist dat Adriaan van Dis homo was. Dat staat niet op de flap he? #pre-googletijdperk

(Ook om m’n Duitse. Hij begon dat ik max. een 6,5 kon halen want ik had een Gooise R en dikke L. Dikke L voor je. En toen wist ik ook prikkeldraad niet. Sorry de wrok zit nog diep. Op elk Duits festival begin ik wel dronken over prikkeldraad.)

3 likes

Ik was super slecht in wiskunde maar ook in Engels haha. Voor Nederlands had ik wel altijd een goed cijfer.

1 like

Ik doe een technische opleiding maar op de middelbare school vond ik de talen gewoon veel makkelijker. Ik hoefde daar zoveel minder voor na te denken. Met een woordenboek en een beetje fantasie kwam ik er wel bij Latijn en Grieks. Maar in mijn wiskunde moest ik veel meer tijd steken, oefenen, om dat echt onder de knie te hebben.

2 likes

Ik heb Lerarenopleiding Nederlands gestudeerd maar het meest ellendige deel van die opleiding vond ik de literatuurvakken. Wát een schijtzooi, vier jaar lang over al die boeken praten en schrijven waar iedereen dan zogenaamd 152848 diepzinnige betekenissen in had gevonden en die ik niet eens begreep. Voor het laatste vak (historische letterkunde) had ik ook te vaak gefaald met tentamens dus dat tentamen mocht ik uiteindelijk mondeling doen en die docent zat ook zo: :man_facepalming:. Uiteindelijk zei hij: ‘Nou, het is niet veel maar laten we er maar een 5,5 van maken, dat lijkt me voor ons allebei beter.’ :+1:

9 likes

Hmm ik denk wiskunde uiteindelijk? al kostte dat me wel veel meer moeite dan talen. Maar heb in de bovenbouw alleen Nederlands/Engels/Latijn gedaan en ik had wel beduidend meer aanleg voor wiskunde dan voor Latijn haha, maar vond Nederlands en Engels heel goed te doen.

1 like

Dat iedereen nog weet wat voor cijfers jullie hebben gehaald op de middelbare, ik weet dat eeeeecht niet meer hoor. Is ook al wel 12 jaar geleden dat ik examen deed :no_mouth:

6 likes

Hahah ik heb ook dat ik onzinnige dingen onthoud, ik weet van heel veel mensen hun achternaam nog ookal zie ik ze al jaren niet meer. Maar als ik dan wel iets moest leren voor een toets, nee dat kon ik dan weer niet onthouden :sweat_smile:

Geen! Doe maar economie, m&o, biologie en Aardrijkskunde.

Edit: er stond m&ms, ja die heb ik nog liever

4 likes

Ik moest voor Engels ‘lord of the flies’ lezen en heb toen de Nederlandse vertaling gelezen :joy:

Ik zou het eerlijk gezegd niet weten… ik heb geen aanleg voor talen (alle talen onvoldoende op centraal examen, Nederlands wel kunnen herkansen voor een voldoende) en voor wiskunde heb ik met veel bijles een voldoende kunnen binnenslepen.

1 like

Ik heb een totaal onverdiende 9 gekregen voor 't mondeling van een van de vreemde talen door een strak jurkje aan te trekken. Dat was een bewuste keuze die (extra biecht) gestimuleerd werd door mijn moeder. Voel me er nog steeds een beetje schuldig over en ook een beetje naar van als ik denk aan de opmerkingen die mijn docent tijdens dat mondeling maakte :sob: (beetje in de trant van “zooo ik zie je nog zo binnenkomen als brugklasser en moet je nu zien, helemaal volgroeid” )
Omgs mogen hoor jongens, vind 't zelf ook niet echt ok.

20 likes

Ik vraag me dit ook weleens af en ik denk dat ik misschien wel beter in wiskunde was geweest dan ik nu ben als ik het beter en jonger had geleerd (rekenen op mijn montessori basisschool was een aanfluiting en op de middelbare school had ik een draak van een wiskundeleraar, tel uit je winst). Maar ik heb wel van heel jongs af aan een duidelijke aanleg voor taal, en mijn taalgevoeligheid is denk ik mijn (enige? :sob:) talent. Misschien is die intuïtie wel sterker ontwikkeld omdat andere dingen mijn interesse niet hadden, maar ik vrees toch dat ik met wiskunde nooit hetzelfde niveau had kunnen halen hahaha.

1 like

Ja, same. Ik weet nog wel dat ik het goed had gedaan en dat mijn laagste cijfer was voor het vak wat ik ben gaan studeren, want dat deed me toen aan mijn studiekeuze twijfelen. Maar ik kan me die mondelinge examens eigenlijk amper nog herinneren, laat staan mijn cijfers… Ik weet ook niet meer wat we allemaal voor Nederlands moesten doen? Voor mijn gevoel heb ik gewoon tussen 2000-2006 een gat in mijn geheugen, terwijl ik de middelbare school best leuk vond.