Stel hier je persoonlijke vraag #5

Nou ik heb op 1 jaar gestemd maar mijn ouders en ik vinden het nog steeds gek. Ik herinner me dat ik ergens op een commode lag, blijkt het consultatiebureau te zijn. Ik vertelde over een speelgoed telefoon die ernaast stond en dat die persoon naast mij er naar wees en ik moest huilen want in mijn hoofd was het frustrerend dat er naar werd gewezen en ik er niet eens bij kon. Er zijn daar nooit foto’s van gemaakt en ik had het idd goed van de speelgoed telefoon. Nou is mijn lange termijn geheugen ook goed, itt mijn korte termijn geheugen. Om te janken.

2 likes

Ik vond oude letterkunde en Middelnederlands lezen wel leuk, maar bij het maken van literaire analyses bevond ik mij gevoelsmatig regelmatig op de scheidingslijn tussen “Is mijn interpretatie wetenschappelijk te onderbouwen of verkoop ik nu klinkklare onzin”. Aka ben ik nu een geletterde guru of een zweefteef die leest. :rofl:

1 like

Taal en wiskunde gingen bij mij ook gelijk op! Ik was daarentegen weer wat minder goed in vakken als geschiedenis en economie, alhoewel ik dat wel de interessantste vakken vond.

1 like

Ik heb een redelijke talenknobbel en nul wiskundetalent, wiskunde B en natuurkunde waren echt mijn horrorvakken, scheikunde en bio vond ik dan wel weer leuk terwijl die toch ook vaak in de bètahoek geduwd worden. Lezen voor de lijst vond ik dan wel weer vrij kut, omdat ik van lezen houd, maar wel waar ik zelf zin in heb op dat moment, en niet verplicht.

Ik wist overigens tot 2 minuten geleden niet wat prikkeldraad was in het Duits, @Anna88, terwijl ik dat best vloeiend spreek :grimacing:

1 like

Ik heb nee gestemd maar zag pas later dat je bij tussen haakjes hebt gezet. Als je gewoon een fulltime baan hebt en niet naar school gaat, vind ik dat je wat mag bijleggen. Studeer je nog en heb je enkel een bijbaan, dan hoeft het in mijn ogen niet. Maakt het voor mij niet uit hoe oud je bent eigenlijk.

Hoewel mocht je nog studeren na 24 ofzo, ga ik er wel vanuit dat je je eigen boodschappen betaalt. En wat bijdraagt voor huur/gwl/internet.

Mijn man was asielzoeker en hij noemt mij vogel… :scream:

14 likes

Ga Onder geen beding naar een Franse Kaasboerderij, dat loopt slecht af.

24 likes

Ik geloof dat ik dat boek maar eens opnieuw moet lezen. :thinking:
Heb ooit alles van Grunberg gelezen, maar na Thirza werd het me echt te gortig. Of eigenlijk al in De joodse messias, waar de hoofdpersoon zijn teelbal op sterk water overal mee naar toe neemt…

3 likes

Dit had ik kunnen schrijven!!

En wij moesten 52 punten lezen op de havo en multatuli was 5 geloof ik en Het gouden ei 1 punt. Dit was mijn duit in het mondelinge zakje.

Vraag:
Heb jij nu zin gekregen om een boek te lezen?

  • Ja en dat werd ook weer eens tijd
  • Ja maar ik lees al vaak
  • Nee, dit forum is al lezen genoeg
  • Anders, nl:

0 stemmers

Toen ik nog een bieb abonnement had, las ik zo vaak boeken. Dan reserveerde ik boeken die mij leuk leken en ging ik die mooi ophalen. Maar toen werd ik 18 en stopte mijn abonnement, sindsdien is mijn leesgedrag echt gekelderd.

1 like

Haha precies dit! Ik lees nu alleen nog als ik met de trein reis, of als ik op vakantie ben. Want dan heb ik er weer tijd voor.

1 like

Ergste is dat ik gewoon een e-reader heb liggen, maar het is toch anders dan dat ik vroeger naar de bieb ging haha. Laatste keer dat ik op vakantie ging, was 2016, toen heb ik inderdaad ook meerdere boeken gelezen, daarna niet meer.

1 like

Ik vind dat een superinteressante discussie! Het wordt ook al supervroeg beïnvloed door jongens vaker blokken en k’nex e.d. te geven, waardoor ze hun ruimtelijk en wiskundig inzicht al vroeg trainen.

Ik werd zelf trouwens wel altijd al in de wetenschappen/wiskunde-hoek geduwd en heb ook scheikunde gestudeerd (wel de meest “vrouwelijke” van de wetenschappen), maar ik heb onderweg gemerkt dat informatica me ook enorm ligt, alleen had ik daar letterlijk nooit een seconde over nagedacht? Omdat dat dus iets voor jongens is.

En ik heb op wiskunde gestemd. Ik had altijd het omgekeerde van wat de meesten hier zeggen. Wiskunde ging over begrijpen en inzicht, dus daar moest ik niet zoveel moeite voor doen. Ik ben niet per se slecht in talen, maar ik hou niet van van buiten leren. Ik was veel te lui voor rijtjes woordenschat e.d. De onderdelen van wiskunde waar je wél voor moest van buiten leren (goniometrie :nauseated_face:), lagen me dan ook echt niet.

Ik vind alleen de rust om te lezen als ik vakantie heb - indien ik doordeweeks lees, val ik binnen 15 min in slap… Zo vervelend.

1 like

Ik heb precies dezelfde achtergrond! Echter ben ik ook goed in talen; ik heb mijn middelbaar onderwijs ook als makkelijk ervaren.

Ik vind biologie toch de meest vrouwelijke kant van de wetenschap, trouwens.

2 likes

Ja, ik zag scheikunde ook niet per se als de meest vrouwelijke wetenschap, maar toen ik studeerde, was dat wel heel duidelijk het geval. Wij waren de enige richting die een 50-50 verhouding benaderde. Andere richtingen hadden veel minder vrouwen (biologie) of zelfs bijna geen (fysica). Biochemie kwam ook wel in de buurt.

Ik heb altijd gezegd dat ik niet goed ben in talen (als in dat het niet natuurlijk voor me voelt), maar tegenwoordig weet ik het niet meer, haha. Ik ben een jaar op reis geweest en ben door veel mensen erop gewezen dat je dat niet kunt zeggen als je je in 5 talen kunt behelpen (en daar hebben ze wel een punt, haha). Ik heb in veel landen ook geprobeerd om toch zoveel mogelijk zinnetjes van de lokale taal te leren en ik ook het blijkbaar toch redelijk snel op. De interesse was er in het middelbaar alleen nooit.

Waren er bepaalde gebeurtenissen/factoren op school die jouw leesplezier vroeger (voor langere tijd) hadden bederft?

  • Nee, ik ben al die tijd nog een grote lezer geweest
  • Nee, ik heb nooit van lezen gehouden
  • Niveaulezen (dus in groepjes met een volwassene)
  • Klassikaal lezen
  • Documentatie (van die boekjes op de bassischool over 1 onderwerp lezen bijv. “De Bakker”)
  • Voorgelezen worden door de docent uit saaie boeken
  • Het verplichte aanbod boeken op de middelbare school / Zelf geen boeken mogen aandragen die mij aanspraken
  • (Slechte aanpak van) dyslexie

0 stemmers

Hoe heb ik die gebeurtenis kunnen vergeten :frowning: Misschien nog wel de ergste van allen

  • Ik vond begrijpend lezen leuk
  • Ik vond begrijpend lezen verschrikkelijk
  • Ik vond begrijpend lezen wel oké

0 stemmers

Ik was er goed in maar vond het mede daarom zo verschrikkelijk. Ik vond de onderwerpen die ze kozen vaak ook niet leuk, maar tegenwoordig denk ik dat ze tegenwoordig wel beter zijn in het selecteren van onderwerpen. Ik was sowieso een lastig kind omdat ik mij er gauw verveelde.