Stel hier je persoonlijke vraag #5

Haha vind dit ook wel logisch. Vind hoi ook heel amicaal.
In de eerste liep ik eens het lokaal binnen en zei “hoi!” tegen de docent van een jaar of 50. En toen werd ik even opgevoed dat je “dag” moest zeggen of op zijn minst “hallo”. Daarna heb ik nooit meer hoi gezegd tegen iemand die ik niet zo goed ken/iemand een stuk ouder dan ik.

3 likes

Ja ik snap het wel en is daarom misschien niet raar. maar voor mij klinkt het gewoon raar want ken het niet uit mijn directe omgeving/vrienden & associeer u zelf met formeel/afstand creëeren. + ben zelf Engelstalig opgevoed dus mijn oma’s en opa’s waren gewoon “you” haha, dat zal ook wel meespelen (dat de Engelse taal geen formele variant heeft).

Over onbeleefd gesproken, het woord bejaarde is ook onbeleefd :p.
Haha ik ben echt wel een beetje van welk woord gepast is. Bejaarde is niet echt een net woord. “Iemand op leeftijd” is netter/beleefder.

@Canvastas Dat heb ik wel geleerd in het algemeen bij oudere mensen, dat je u zegt als je tegen ze spreekt. Maar mijn eigen grootouders staan/stonden zo dichtbij, dat het daar niet hoefde of zo? Ik was ook regelmatig bij mijn grootouders (van beide kanten) in de vakanties, want mijn ouders werkten allebei fulltime en mijn oma’s werkten allebei niet, dus logeerde er veel. Mijn opa had bijvoorbeeld wel een hoop broers en zussen, daar zei ik dan wel u tegen als die eens op een verjaardag kwamen, want die kende ik verder niet. Maar ze hadden ook van die huisvrienden die minstens een keer per week langskwamen, bij alle feestjes waren en ook bij mijn ouders op verjaardagen kwamen enzo (werden ook oom en tante genoemd door mijn ouders), die sprak ik dan wel weer met jij aan.

Ga eens aan mijn omaatje (93) vragen wat zij ervan vindt dat sommige van haar kleinkinderen u zeggen en anderen jij, ben nu wel benieuwd. Weet overigens wel zeker dat ze het erg vindt dat ik jij zeg, anders had ze er al lang wat van gezegd, die steekt haar mening niet onder stoelen of banken :smile:

1 like

's Nachts hoef ik er (bijna) nooit uit, maar 's morgens word ik wel vaak wakker omdat ik zo nodig moet plassen.

2 likes

Hoe lang ben jij vandaag bezig geweest met thuiskomen van werk/studie in deze recordspits?

• Minder dan tien minuten
  • 10 - 30 minuten
  • 30 minuten - 1 uur
  • 1 uur - 1,5 uur
  • 1,5 uur - 2 uur
  • 2 uur - 2,5 uur
  • 2,5 uur - 3 uur
  • Meer dan 3 uur
  • Ik hoefde vandaag godzijdank de weg niet op

0 stemmers

Meestal twee keer, toen ik zwanger was nog vaker. Werd er helemaal gestoord van, de wc zit beneden :thumbsdown:

Ik heb ooit bij de Marskramer (Blokker, maar dan groene labels) gewerkt en toen mijn oudere collega erachter kwam dat ik mensen die binnenkwamen met ‘Hoi’ aansprak, heeft ze me dat heel snel afgeleerd :sweat_smile:

Maar eigenlijk vind ik dat ook wel terecht. Goedemiddag oid staat gewoon veel netter. Merkte dat ik me er bij mijn volgende baantje ook aan ergerde dat mijn collega’s ook Hoi zeiden bij de kassa.

Dit heb ik ook! Wil er nooit uit, dus probeer er altijd doorheen te slapen en dan in de ochtend nog kramp omdat je het te lang heb opgehouden :tired_face:

Haha zo hk heb ooit achter de kassa gevraagd “moet u een tasje”. Aangesproken worden door anderen hielp mij wel om wat beleefdheden te leren :’). Sindsdien verbeter ik ook iedereen die moeten gebruikt. “moet je een koekje” “nee ik moet niks, ik zou het wel graag willen” :stuck_out_tongue:

2 likes

Half uur op de bus gewacht, taxi gebeld maar die konden niet, toen anderhalf uur met een collega meegereden over een stuk van 20 min

Nog meer redenen om in Zweden te gaan wonen :smiley:

6 likes

Ik snapte in Zweden ook al niet of Hej in winkels nou een Hallo of Goedemiddag is, maar ik denk dat Hallo? Vond het al zo informeel klinken.

1 like

U, maar zijn de opa en oma van mijn man. Ik heb zelf niks meer, maar denk dat ik die toch ook met u zou aanspreken. Maakt dat bij anderen die nog wel zelf opa en oma’s hebben verschil? Bijv je eigen aanspreken met jij en die van je partner mef u?

Wel grappig doe twee opleidingen waarvan de ene heel groot is en de ander heel kleinschalig (m’n hele jaar bestaat uit nog niet eens 30 mensen). Bij die laatste mag je docenten ook gewoon met jij/voornaam aanspreken maar dat moet ik bij de eerste niet proberen haha.

1 like

ik vraag me af hoeveel FF’ers in het buitenland wonen, heb het gevoel dat we best met veel zijn?
even een polletje.

woon jij in het buitenland? (NL en BE niet meegerekend)

• ja, waar? let me know in de comments
  • nee

0 stemmers

1 like

Huh ik ben oprecht verbaasd dat zo veel mensen dit niet doen? Ik sta minstens één, maar soms ook 2 keer per nacht op en dacht dat dat normaal was. Hoe kan je 8 uur lang niet plassen?

1 like

Op een normale dag ga ik 's ochtends naar de wc en 's avonds :see_no_evil:

4 likes

Duitsers houden niet van tutoyeren.

Ik zeg ook ‘gee’ tegen m’n omaatje. :older_woman:

Berlijn!

3 likes