Ja mee eens. Maar toch voelt het ergens als valsspelen?
Je wordt gewoon voorgelezen eigenlijk. Snap het gevoel van valsspelen wel enigszins maar als je slechtziend of blind bent, of niet kunt lezen, zijn luisterboeken zoān fijne uitkomst. Daarvan denk ik ook niet āhey jij hebt dat boek niet gelezenā dus voor mij tellen luisterboeken net zo goed onder lezen.
Ja, maar ook als je dat allemaal niet bent en luisterboeken gewoon prettiger vindt, waarom zou je het niet doen? Als dat ervoor zorgt dat je leest (/luistert, whatever) maakt het mij echt niet uit hoe iemand boeken tot zich neemt.
Ik weet niet, ik vind het niet echt valsspelen, maar dat komt meer door mijn eigen opvatting dat het veel langzamer gaat dan letterlijk lezen en ik boeken dus sneller uit heb ;p
Ik heb op āneeā gestemd, omdat ik vind dat er een verschil zit in de handeling. Lezen is niet hetzelfde als luisteren. Ik bedoel daar niet mee dat ik het ƩƩn beter vind dan het ander.
Edit: Ik heb dus wel op nee gestemd, maar ben het verder met je eens. Ik heb de vraag anders geĆÆnterpreteerd.
Ja voor slechtzienden en blinde mensen is het ideaal natuurlijk. Maar ik ben geen van beide, kan prima zelf lezen en heb dat vroeger ook heel veel gedaan. Maar nu komt het er niet van en ik ga dus nu maar luisteren proberen.
Edit: ik ga zo een boek luisteren onder de douche, zin in.
In de brugklas gingen we op kamp, en moesten we in een sort aula zitten waarna we naar de slaapzalen mochten en zelf een indeling mochten maken.
Ik was een beetje bang om op een stomme kamer de komen, dus stond (te vroeg) op en mijn hengsel van mijn tas zat om mijn stoelpoot, dus ik stuikelde half, met de stoel achter mij aan getrokken en was ook nog eens de enige die op dat moment opstond. Heb me zelden zo beschaamd gevoeld, wilde namelijk niet per se opvallen op dat moment haha.
Oh ik kom er nu achter dat wat ik een hipster noem eigenlijk een boyshort isā¦
Ga je weleens alleen naar het bos?
- Nee nooit
- Heel soms
- Af en toe
- Geregeld
0 stemmers
Ik ga überhaupt nooit naar het bos
Ik heb dat juist met het afdrogen/weer aankleden. 
O ik vind dat zo heerlijk!
Maar dan ook:
Ga je uberhaupt weleens naar het bos?
- Geregeld
- Af en toe
- Heel soms
- (Vrijwel) nooit
0 stemmers
Hoe vervaag jij teksten 
Via het tandwieltje!
Altijd deze discussie (ik bedoel niet hier hoor!). Je investeert net zo goed tijd in audiobooks, ik vind het zelf persoonlijk onzin als mensen dat niet meetellen.
Het klopt dat je tijd investeert in luisterboeken, maar persoonlijk vind ik het niet tellen als lezen. Voornamelijk omdat het een hele andere activiteit is, lezen doe je met je ogen en luisteren met je oren. Je kreeg bij Engels niet voor niks zowel schrijf- als luisteropdrachten.
Maar je neemt de inhoud wel in je op. Ik snap dat de handeling niet helemaal hetzelfde is, maar er zijn mensen die dus hun luisterboeken niet meetellen in hun Goodreads challenge (weet niet of je Goodreads kent) en dat vind ik om die reden gewoon stom. 
Dit ook ja!
Had in die vergelijking beter leesopdrachten kunnen zetten ipv schrijfopdrachten, idd.
@Foucher Als het gaat om de inhoud in je opnemen, is het inderdaad meer gelijk. Ik moest meteen denken aan wat je leert van lezen en wat je leert van luisteren. Lezen, of luisterboeken voor je plezier lezen of luisteren is idd een ander verhaal.
Nee want hele andere activiteiten. Moet wel zeggen dat ik zelf bij luisterboeken sneller afdwaal in mān eigen gedachten, dan bij lezen. Maar luisteren is gewoon anders dan lezen? Maakt het 1 niet beter dan het ander, maar als ik 5 boeken luister kan ik niet zeggen dat ik 5 boeken heb gelezen (en dat dat correct is). Daarbij heb ik geen mening over wat beter is en ik lees zelf maar heel sporadisch boeken.
@Insouciance ligt er een beetje aan wat je met een goodreads lijst wilt bereiken? Heb je het boek gelezen (en wil je een x aantal lezen bijv?), of wil je gewoon het verhaal weten.
Het bos is voor mij best een eindje weg, vind het zo jammer want vind een bos het chillst om in te wandelen.