Stel hier je persoonlijke vraag #5

Dit denk ik ook eerder, praat normaal ;p

Nee maar ben wel een beetje overprikkeld door die 7 verschillende lettertypes op de poster.

93 likes

Vind dit wel heel algemeen inderdaad. Ik vond ook dit lijstje, zitten wat meer specifieke dingen in waar minder mensen zich in herkennen denk ik, zoals gevoelig voor cafeïne, lage pijngrens, ook overprikkeld kunnen raken van geuren, etc.

Lang
  • Zijn zich bewust van subtiele signalen in de omgeving.
  • Worden beïnvloed door de stemmingen van anderen.
  • Zijn nogal gevoelig voor pijn.
  • Tijdens drukke dagen hebben zij meer behoefte om zich terug te trekken in bed, een donkere kamer of een plek waar men ongestoord alleen kan zijn.
  • Zijn bijzonder gevoelig voor de effecten van cafeïne.
  • Raken gemakkelijk overvoerd door zaken als fel licht, sterke geuren, grove weefsels of harde sirenes.
  • Hebben een rijke en complexe innerlijke belevingswereld.
  • Voelen zich niet op hun gemak bij harde geluiden.
  • Kunnen diep geroerd raken door kunst of muziek.
  • Zijn consciëntieus.
  • Schrikken snel.
  • Voelen zich opgejaagd als ze in korte tijd veel moeten doen.
  • Als hoogsensitieven zich in een omgeving niet prettig voelen, weten zij meestal wat er moet gebeuren om dat te veranderen (door bijvoorbeeld het licht te dimmen of het meubilair te verplaatsen).
  • Raken geïrriteerd als mensen hen te veel tegelijkertijd willen laten doen.
  • Doen erg hun best om te voorkomen dat er fouten worden gemaakt of dat ze iets vergeten.
  • Kijken bij voorkeur niet naar gewelddadige films of tv-programma’s.
  • Voelen zich ongemakkelijk als er veel om hen heen gebeurt.
  • Erge honger heeft een sterke invloed op hun concentratievermogen of humeur.
  • Veranderingen in het leven brengen hen van hun stuk.
  • Hebben gevoel voor delicate geuren, smaken, geluiden en kunstwerken, en genieten er van.
  • Geven hoge prioriteit aan het vermijden van situaties die hen van streek maken of overbelasten.
  • Als zij moeten wedijveren of op hun vingers worden gekeken, worden zij zo gespannen dat hun prestaties veel minder zijn dan gewoonlijk.
  • Als kind worden/werden zij door hun ouders of leerkrachten gevoelig of verlegen gevonden.
9 likes

Is er ook iets als laagsentitief? Ik herken me in letterlijk alles van het omgekeerde van deze punten.

Cafeïne werkt amper op me, kan zo 6 koffie of 6 energy leegdrinken op een middag en weinig voelen. Ik kijk graag naar gewelddadige films, heb geen rijk innerlijk leven en ben ook niet erg bewust van de gevoelens van anderen, ik kan niet erg genieten van kunst of muziek op een dieper niveau dan “oh chill”, ik schrik eigenlijk nooit, ik heb slecht ontwikkelde smaak en gehoor, ik hou van chaos.

Wie nog meer?

28 likes
  • Ik ben laagsensitief als dat een ding is
  • Ik ben een beetje laagsensitief als dat een ding is

0 stemmers

17 likes

Wat moet je anders ‘s avonds aantrekken op de bank? Ja een pyamabroek kan natuurlijk ook maar ik ga er ook mee naar de supermarkt soms.

Ik denk oprecht dat dit wel een ding is maar kan er weinig over vinden. Wel dit ‘artikel’, je bent blijkbaar hip.

“And don’t be overly sensitive about our sensitivities. We can sense that a mile away.” :nauseated_face:

3 likes

Hahaha, ik zit Topgear te kijken en ze censureren klootzak naar kloot(***). Los van dat iemands kloten en iemands zak naar hetzelfde verwijzen, zou ik het misschien eerder andersom censureren (hoewel ik het liefst niets censureer).

Hoe zou jij klootzak censureren?

• Kloot(***)
  • (***)zak

0 stemmers

2 likes

Hahahaha kut, sarcasme was volledig langs me heen gegaan. Maar ben het helemaal met je eens, mensen doen ook vaak alsof het een of andere heftige aandoening is. Het kan ook wel lastig zijn maar dat kunnen zoveel karaktertrekken/dingen in je persoonlijkheid zijn.

3 likes

Als hoogsensitief echt een ding is, zou ik me er zeker onder scharen. Ik verwacht echter van niemand dat ie hier rekening mee houdt of me speciaal behandelt, het is vooral iets waar ik zelf rekening mee houd. Een drukke dag gepland? Dan ‘s avonds met een boek op de bank. De stad in? Niet op zondagmiddag als het pleurisdruk is en ik na een half uur uitgeput ben. In t vliegtuig? Noise cancelling koptelefoon op, anders kom ik helemaal verrot aan. En het van mezelf accepteren dat ik minder prikkels kan hebben. Voordeel: zeker weten dat ik de eerste ben die ruikt of er ergens brand is (of dat de knoflook aanbakt).

15 likes

Dit wilde ik precies zo typen!

1 like

Als je moet kiezen, luister je dan vooral naar:

• De instrumenten
  • De tekst van de lyrics

0 stemmers

Als je dunner was, zou je dan andere kleding dragen (die je nu niet draagt, maar wel mooi vindt)? Anoniem.

• Ja
  • Een beetje
  • Nee, ik draag nu al alles wat ik wil

0 stemmers

Als je dikker was, zou je dan andere kleding dragen (die je nu niet draagt, maar wel mooi vindt)? Anoniem.

• Ja
  • Een beetje
  • Nee, ik draag nu al alles wat ik wil

0 stemmers

Ik heb dikke x-beentjes en ik vind het zo zo zo kut dat ik nooit gewoon een korte broek aan kan in de zomer.

1 like

Ahw dat vind ik echt naar om te lezen, natuurlijk kun je wel een korte broek aan! Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan (ik voel me er zelf ook niet prettig in)… We zijn veel te streng voor onszelf en zien andere lichamen in een flatteuzer licht dan onze eigen lichamen. Als je die korte broek aan zou trekken, durf ik te wedden dat een heleboel vrouwen denken: “zij heeft mooiere benen dan ik!”. Want zo lijkt het te werken.

1 like

Wat schandalig :rage: Misschien zijn er landen waar dit anders geregeld is? Dan kun je op een shopping trip om even wat mooie, hippe kleding in te slaan. Het is echt heel frustrerend, al die standaardmaten hier.

Ja, dat vind ik ook. Het lijkt ook net alsof het verschil tussen de reguliere maten steeds kleiner wordt, waardoor er steeds minder keus is voor de mensen die een maatje meer of minder hebben.

Wellicht weet je het al, maar ik vind dat asos altijd leuke plussize kleding heeft!

Niet per se omdat ik mezelf nu niet mooi vind, maar er zijn gewoon heel veel dingen die ik nu echt niet aan ‘kan’. Mooie pantalons bijvoorbeeld. Of strakke rokjes. Dat zou ik wel dragen als ik slanker was. Ik denk altijd dat ik best een leuke smaak heb maar dat ik nu heel beperkt ben tot stretchy broeken en wijde(re) jurkjes.

1 like

Hahaha facking dom