Stel hier je persoonlijke vraag #5

Heb jij weleens geld gedoneerd via crowdfunding of op een website zoals doneeractie . nl?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

Zo ja; hoe heb jij de personen achter de crowdfunding leren kennen?

• Het zijn vrienden/kennissen
  • Het zijn familieleden
  • Via Social Media
  • Via televisie
  • Door gericht te zoeken naar een inzamelingsactie
  • Anders

0 stemmers

Ik doneer wel eens een kleine bijdrage als het dierenasiel geld nodig heeft voor een spoedoperatie van een kat/hond.

7 likes

Als je verhuisd naar een andere stad/dorp. Wanneer schrijf je je dan in bij een nieuwe huisarts / tandarts ect?

• Zodra ik er woon
  • Zodra ik een huisarts/tandarts nodig heb
  • Niet, ik blijf bij mijn oude huisarts/tandarts ookal moet ik dan onnodig ver reizen.

0 stemmers

Ik woon nu ruim 2 jaar in een andere stad, en ik heb nog steeds geen huisarts… maar ook nooit nodig gehad.

1 like

Ik had van de week een huisarts nodig en toen heb ik ergens een formuliertje ingevuld en was het zo geregeld. Maar ik moet wel een stuk fietsen omdat alle huisartsen bij mij in de buurt momenteel vol zaten, dus ik heb wel spijt dat ik niet eerder ben gaan kijken. Tandarts heb ik me ook laatst bij ingeschreven omdat ik gewend ben twee keer per jaar te gaan!

Ik heb nog steeds mijn oude tandarts en ik woon al drie jaar in een andere stad (een uur verderop). Niet omdat ik niet naar een ander durf, maar is gewoon uit luiheid.
Huisarts duurde denk ik ook een jaar haha.

2 likes

Ik heb nog steeds mijn oude huisarts, maar dat komt meer omdat ik die huisarts gewoon heel fijn vind en het liefst daar blijf. Maar weet wel dat dat niet echt de bedoeling is.

1 like

Ik heb nog steeds dezelfde huisarts en tandarts, maar ik ben ook maar 5km verderop verhuisd haha, dus dat is prima. Mocht ik wel verder gaan wonen zou ik direct een nieuwe huisarts en tandarts zoeken.

1 like

Ik blijf bij mijn tandarts omdat het toch maar 1x per jaar is dus dat vind ik niet zo erg, plus de tandarts waar ik bij zit vind ik heel fijn. Huisarts heb ik wel meteen gezocht, omdat ik het fijn vond in geval het nodig was.

1 like

Je (toekomstige) kind krijgt/heeft de achternaam van ____:

• Je partner
  • Jouzelf
  • Ik heb geen kinderwens

0 stemmers

Waarom die keuze?

• Mijn/zijn naam is mooier
  • Praktische redenen
  • Dat is gewoonlijk
  • Anders, namelijk…
  • Nogmaals: Geen kinderwens! :upside_down_face:

0 stemmers

1 like

Ik heb geen kind en wil er misschien ook geen, maar het zou beide achternamen krijgen en als dat niet kan, krijgt het uit feministische overwegingen de mijne

10 likes

Ik heb gestemd op gewoonlijk, maar ik heb ook de achternaam van mn man aangenomen als het ware en vind het belangrijk dat we als gezin één zelfde achternaam hebben. En zijn naam is gewoon mooier, maar als het een minder mooie achternaam was had ik het ook gedaan.

4 likes

Goals

4 likes

Hoooopelijk allebei onze achternamen. Als het met terugwerkende kracht lukt ivm de nieuwe wet waar ze nu mee bezig zijn.

Zo niet dan waarschijnlijk van mijn partner. Maar alleen omdat dat mooier zou staan met de voornaam die we nu in gedachten hebben.

2 likes

Naam van mijn vriend, vind zijn achternaam mooi. Vind mijn eigen achternaam ook wel mooi maar voel me niet verbonden met die kant van de familie, wil de naam daarom ook niet doorgeven. Twee redenen dus.

3 likes

Huisarts zie ik als noodzakelijker om meteen een nieuwe te zoeken. Al heeft dat ook een tijd geduurd, maar ik dacht ‘ik hoef er niet zo vaak heen, het is wel goed zo’. Tot ik wel regelmatig moest dus heb me na een jaar ofzo ingeschreven bij een nieuwe.
Tandarts heeft 6 jaar geduurd. Daar kom ik al helemaal niet vaak, dus voelde noodzaak niet echt (een tandarts hoeft ook niet langs te komen in geval van nood natuurlijk, voor een huisarts moet je binnen een bepaald postcodegebied wonen). Tot ik me bedacht dat ik én moest reizen én moest logeren bij mijn pa én alsnog vroeg op moest (je kan daar alleen van 07u tot 08u ofzo terecht en ik haat vroeg opstaan :p), en ik was niet echt tevreden met hem dus ben toch overgestapt. Blij mee.

Ik heb op dit moment geen kinderwens, maar ik heb altijd gedacht dat als ik moeder zou worden (in een heteroseksuele relatie, op een natuurlijke manier), ik mijn kind de naam van mijn partner zou willen geven. Omdat ik als moeder een hele intieme lichamelijke band met mijn kind zou hebben, door het letterlijk in me te dragen en het te kunnen voeden, terwijl mijn partner die letterlijke hechting nooit zal ervaren. Ik vind het mooi als er dan wel een formele hechting is, door middel van zijn naam.

Dit is overigens echt heel erg gevoelsmatig en persoonlijk, ik vind het bij anderen alleen maar leuk als het anders is.

18 likes

@Suvi Zo hoor ik het graag :muscle:t3:

Wat betreft mijn eigen situatie: ik heb een achternaam die nauwelijks voorkomt, dus ik heb altijd gezegd dat áls ik een kind zou krijgen, het mijn achternaam krijgt. Ik ben ook de enige in het gezin die hem nog kan doorgeven trouwens.
Gemak vind ik persoonlijk zo’n zinloze reden. Ik moet mijn achternaam ook altijd spellen maar daar ga je niet dood aan. Daarnaast zit er ook wel een mooi/bijzonder verhaal achter vind ik, en dat mag ook best doorgeven worden.

8 likes

Ik las dit eerder op de avond al, en nu weer, maar ik snap het nog niet. Wat de toevoeging van die tekst tussen haakjes in. Als het in een homoseksuele relatie is, of op een niet natuurlijke manier, dan is het toch nog steeds zo dat jij het kind hebt gedragen en je partner niet en dat je dus die formele hechting kan ‘schenken’ door het kind de naam van je partner te geven? Of zie ik iets over het hoofd?

Je kan dan toch beter gewoon zeggen ‘als ik het kind heb gedragen’? Ik vond de toevoeging van soort relatie of natuurlijke manier overbodig.

1 like

Natuurlijk kan dat, maar mijn persoonlijke mening (over dat ik zou willen dat het kind mijn partners naam zou aannemen) is verbonden met mijn huidige situatie (heterorelatie, ervan uitgaand dat ik natuurlijk zwanger zou kunnen raken en ik zelf het kind zou kunnen dragen, etc.). Ik weet totaal niet hoe ik erin zou staan als mijn situatie anders was! Ik heb werkelijk geen idee of ik als ik in een homorelatie zat zelf het kind zou dragen en of ik het, als mijn partner het zou dragen, belangrijk zou vinden dat het mijn naam zou aannemen, of hoe ik erover zou denken bij adoptie. Vandaar de toevoeging!

3 likes